Bývalý hráč Sparty rozjel výnosné povolání. Vyrábí chrániče pro hvězdy!
I po skončení kariéry zůstal u fotbalu. Někdejší hráč Sparty a slovenské reprezentace Martin Petráš (35) se s kamarádem z dětství Martinem Barborkou vrhli na podnikání. V zastoupení italské společnosti Camperi dodávají slavným hráčům speciální karbonové chrániče vyzdobené o motivy rodiny či oblíbené symboly. Jejich produkty tak navlékají Michal Kadlec, Lukáš Vácha, Radoslav Kováč či Tomáš Sivok. Stejné chrání holeně i Messimu či Ronaldovi!
Pane Barborko, jak jste se s Martinem Petrášem přišli zrovna na nápad podnikat s holenními chrániči?
„S Martinem jsme kamarádi od dětství a vždy nás spojoval fotbal. Po jeho angažmá ve Spartě a skotském Hearts začal hrát v Itálii. Tam se poznal s majitelem podniku na výrobu chráničů Enricem Camparim. Následně jsme se dohodli, že budeme prodávat v zastoupení chrániče pro Slovensko, Česko, Rusko, Německo, Maďarsko, Rakousko, Polsko, Chorvatsko, Řecko a další země.“
Bylo těžké se uchytit na trhu?
„Přelomový byl rok 2006. V období Mistrovství světa ve fotbale byl nápad na karbonové chrániče patentovaný a nosili ho hlavně hráči italské reprezentace a kapitán Fabio Cannavaro. Památná je fotografie s pohárem pro vítěze a právě našimi chrániči. Pak už byla poptávka vysoká.“
Pomáhá vám i to, že vyrábíte chrániče s obrázky nebo grafikou, kterou hráči chtějí. Dělá to ještě někdo z vaší konkurence?
„Existuje několik firem, které vyrábějí karbonové chrániče, ale naše pozná asi každá světová hvězda. Snažíme se být vždy napřed a v centrále v italské Parmě máme inovativní tým lidi, o čem svědčí propracovanější grafika našich produktů. Vždy je ale na prvním místě ochrana hráče a jeho nohou. Na to se soustředíme nejvíc.“
Kdo patří mezi vaše nejznámější klienty?
„Mými nejznámějšími klienty jsou Ivan Rakitic z Barcelony, Alexandr Keržakov z Petrohradu, Martin Škrtel z Liverpoolu, Nemanja Matic z Chelsea. Z Českých hráčů Michal Kadlec, Daniel Pudil, Matěj Vydra, Václav Kadlec, Lukáš Vácha, Radoslav Kováč či Tomáš Sivok. Společnost Campari má zastoupení po celé Evropě a stejné chrániče jako čeští hráči nosí třeba Lionel Messi, Zlatan Ibrahimovic, Cristiano Ronaldo, Mario Götze anebo Luis Suárez.“
Oslovují vás i samotní fotbalisté nebo jim spíš své produkty nabízíte?
„Často je to tak, že si to objedná náš dlouholetý klient a jeho spoluhráči po tom také zatouží, když je vidí.“
Jaký oblíbený motiv na chráničích mezi hráči převládá?
„Nejčastěji jde o symboly rodiny a fotografie blízkých. Často děláme i data, která hráčům připomínají významné okamžiky v životě anebo slova pro štěstí. Někdy jsou tam i modlitby. Jak se říká, fantazii se meze nekladou.“
Bylo složité provést některý z požadavků?
„Samozřejmě některé požadavky nejsou jednoduché, ale vždy se snažíme s hráčem najít optimální řešení, tak aby byl spokojený.“
Který z chráničů se vám nejvíce líbil, když jste ho zhotovili?
„Je jich víc. Moc pěkné jsou ty, kde mají hráči fotky dětí. Nádherný motiv má například Filip Hološko, který má na chráničích kresby od své dcery, to se mi moc líbilo.“
Není vám líto, že hráči mají vlastně vaši práci schovanou a nikdo z diváků na stadionu a ani u televize to nevidí?
„Úlohou našeho výrobku je v první řadě chránit hráče a jeho holenní kost a to plní tak, jak má i pod stulpnou. Jejich design je hodnotný hlavně pro fotbalisty, kteří mají svoje symboly a rodinu stále na blízku.“
Od jaké částky se pohybuje cena za chrániče?
„Hráči především investují do svého zdraví. Chrání si to, co jim vydělává peníze, své nohy. Průměrná cena je kolem 300 eur (8300 korun). Výsledná cena závisí ještě na složitosti designového provedení, protože každý výrobek je díky tomu unikátní. Majitel Enrice Campari připravoval dokonce chrániče s ručně malovaným motivem a odpovídala tomu i cena 3 000 eur (83 tisíc korun).“