Tomáš Richtr
29. května 2017 • 16:16

Proč Räikkönen v Monaku nevyhrál? Zajetí do boxů vzbudilo diskuze

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Everton - Liverpool 2:0. Překvapení v Merseyside derby, Reds se vzdaluje titul
SESTŘIH: Toronto - Boston 2:4. Bruins znovu vedou, Pastrňák asistoval
VŠECHNA VIDEA ZDE

Dvěma netradičními zvláštnostmi se vyznačovala letošní Velká cena Monaka vozů formule 1, která byla jubilejní 75. v historii Monackého autoklubu.



Tou první byla netradičně špatná forma Mercedesu a ještě záhadnější výkony Lewise Hamiltona. Ten ve srovnání s kolegou Valtterim Bottasem, který dokázal v kvalifikaci bojovat s jezdci Ferrari Kimim Räikkönenem a Sebastianem Vettelem, nedokázal postoupit ani do nejlepší desítky. Všichni tři zmínění jezdci Räikkönen, Vettel a Bottas se poskládali pouze do rozestupu 45 tisícin sekundy!

Lewis Hamilton doplatil na havárii pilota McLarenu Stoffela Vandoorna v klíčovém okamžiku kvalifikace tak, že Hamiltonovi bylo nařízeno zpomalit. Ale jak někteří odborníci včetně analytického komentátora přenosů F1 na Sport2 upozorňují, za tuto "smůlu" si může Lewis Hamilton sám.

Hamilton podle nich totiž pokaždé, když se mu dřívější kvalifikační pokusy nepovedly, snahu vzdal a připravoval se na další pokus. Znamená to, že neměl k dispozici "pojistku" v podobě třeba ne perfektního, ale dostatečně rychlého kola tak, aby si pojistil postup. Na což jeho mercedes rozhodně měl.

V klíčových momentech kvalifikaci totiž všichni riskují, a to, že někdo v takové chvíli bourá, je pravděpodobné více než méně, a s tímto rizikem dnes špičkové týmy umí kalkulovat. Hamilton sám ale řekl, že i kdyby se do nejlepší desítky dostal, nestačil by mu čas na TOP5, kde skončili ještě jezdci Red Bullu Daniel Ricciardo a Max Verstappen.

Druhým zajímavým momentem nebyla tak ani první pole position Kimiho Räikkönena po 9 letech a 128 závodech, jako překvapení nad tím, že Räikkönen nevyhrál samotný závod. Není bez zajímavosti podezření některých žurnalistů veteránů, podle kterých s ohledem na bodový rozdíl mezi Vettelem a Räikkönenem Ferrari v závodě upřednostní to, aby vyhrál Vettel.

Někteří si nejspíš ťukali na čelo, když jsme o této zajímavosti v přenosu poreferovali, ale jaké bylo i naše překvapení, když Räikkönen zajel do boxů výrazně dříve než Vettel, což přineslo Vettelovi výhodu přesně takovou, že se on sám po své zastávce vrátil na trať o sekundu před kolegou Räikkönenem!

Z řeči těla během pozávodních rozhovorů byla zjevná Räikkönenova znechucenost, ale velmi profesionálně se k ničemu nechtěl vyjadřovat do doby, než mu tým vysvětlí všechny okolnosti průběhu závodu.

Během velkých cen F1 je významný prvek, který spočívá v tom zastavit dříve nebo později než soupeř pro čerstvou sadu pneumatik a získat tím určitou výhodu. S ohledem na nepředvídatelnost výkonu jednotlivých specifikací pneumatik Pirelli ale není vždy zřejmé, zda se vyplatí zajet dříve než soupeř (takzvaný "undercutů) nebo později (takzvaný "overcut").

Jenomže v Monaku byl "overcut" nečekaně silným manévrem a kromě Räikkönena na něj ještě více doplatil Max Verstappen ve srovnání s kolegou Danielem Ricciardem. Ten předjel nejen Verstappena, ale také Valtteriho Bottase z Mercedesu, čímž se dostal na stupně vítězů.  Verstappenova bezprostřední reakce na zjištění musela být "vypípána".

Zda Ferrari Räikkönena takříkajíc "zapíchlo" ve Vettelův prospěch, to se už asi nikdy nedozvíme. Jestli to tak bylo, pak to Ferrari nikdy nepřizná. Což nic nemění na tom, že tomu mnozí budou věřit.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud