Paráda, jen točím kormidlem! Loprais má na Dakar nový speciál Praga V4S | iSport.cz
Květoslav Šimek
15. listopadu 2019 • 10:19

Paráda, jen točím kormidlem! Loprais má na Dakar nový speciál Praga V4S

InstaForex Loprais Team během tréninku na Dakar
TOP VIDEA
Olomouc - Sparta: Úvodní čestné buly obstaral Karlos „Terminátor“ Vémola Olomouc - Sparta: Úvodní čestné buly obstaral Karlos „Terminátor“ Vémola
Neuvirth hlásí návrat na Spartu: Nechci byt škodná mezi brankáři Neuvirth hlásí návrat na Spartu: Nechci byt škodná mezi brankáři
VŠECHNA VIDEA ZDE

Aleš Loprais vyrazí na 42. ročník Rally Dakar s novým soutěžním speciálem Praga V4S DKR. V posádce Instaforex Loprais Teamu s ním budou navigátor Khalid Al-Kendi ze Spojených arabských emirátů a palubní mechanik Petr Pokora. Dakar odstartuje 5. ledna 2020 ze saúdskoarabské Džiddy a skončí 17. ledna v moderním středisku Al Qiddiya. Na účastníky čeká trať dlouhá přibližně 9000 kilometrů.



Lopraisův nový speciál Praga V4S DKR vznikal v souladu se současnými trendy kategorie kamionů. Má automatickou převodovku, změnila se pohonná jednotka, posunuly se prakticky všechny ostatní komponenty.

„Pro nás je to fungl nové auto v mnoha ohledech,“ líčí devětatřicetiletý Loprais. „Sice jsme zůstali věrní osvědčenému podvozku s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením i bubnovým brzdám, ale instalace automatické převodovky a nového motoru si vyžádaly změny v oblasti elektroniky, ovlivnily rozložení hmotnosti i těžiště. Významný vliv má také snížení a odlehčení nástavby, úpravy chlazení a spousta dalších souvisejících detailů. Je toho tolik, že se skutečně jedná o de facto nové auto.“

Na startu slavné rally, kterou jeho strýc Karel s tatrou šestkrát vyhrál (1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001), bude Aleš Loprais počtrnácté. Sám byl zatím nejlépe dvakrát třetí (2007 a 2008). V předchozím ročníku skončil se speciálem Tatra Queen 69 pátý. Cítil, že pokud se chce proti továrním týmům posunout, musí auto i podporu „vylepšit“.

Novou Pragu V4S DKR pohání motor Iveco, jehož výkon se blíží tisícovce koní. „Máme velmi slušný motor, který ale není nijak ‚překoňovaný‘,“ popisuje Loprais. „O to tady totiž nejde. Zásadní je, v jakých otáčkách se ‚krouťák‘ nachází a jak ho využiješ. Méně výkonné auto logicky znamená méně vygenerovaného tepla, což by mělo vést k menší poruchovosti, a tudíž delší životnosti.“

Výsledky testů ze začátku listopadu byly povzbudivé. „Nejvíc jsem čekal od automatické převodovky a ta má očekávání ještě předčila,“ přitakal Loprais. „Automat funguje nadmíru dobře. Poprvé jsem v kamionu zažil, že si užívám samotnou jízdu a řeším jenom natočení ‚kormidla‘. Příjemným překvapením, s nímž jsem vůbec nepočítal, je to, co se podařilo udělat na podvozku. Pozitivní pocity umocňuje stabilita vozu. Líbí se mi, jaké boční náklony auto zvládá, nestaví se tak rychle na dvě kola.“

Šoféra z Frenštátu pod Radhoštěm těší i tovární podpora Pragy. „Kdo chce být na Dakaru vepředu, musí mít alespoň částečné zázemí továrny. Po Dakaru 2019 jsem oslovil spoustu partnerů, jsem rád, že jednoznačně nejzajímavější nabídku nám nakonec předložila Praga. Zůstali jsme u české značky s tradicí od roku 1907, která má stále co říct. Sice za sebou nemáme výrobní linku, ale máme k dispozici určité technologie, na které sami nedosáhneme. A kdo ví, třeba jednou na bázi naší spolupráce vznikne nějaký zajímavý stroj, následovník legendární Pragy V3S.“

 
Články odjinud


Články odjinud