1. ledna 2022 • 14:05

Start Dakaru: Michek v prologu 14., Macík začal v desítce. Blýskl se Kubiena

Autor: ČTK, mas
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Motocyklový jezdec Martin Michek vstoupil do 44. ročníku Rallye Dakar 14. místem v 19 km dlouhém prologu, Martin Prokop byl mezi automobily šestnáctý a Tomáš Kubiena se dělí o čtvrté místo mezi čtyřkolkáři. Nejlépe z početné české skupiny v kategorii kamionů si vedl osmý Martin Macík. Odstupy mezi nejlepšími nebyly výrazné. Michek zaostal za Australanem Danielem Sandersem o 4:15 minuty, Prokopa dělilo od nejrychlejšího Násira al-Attíji z Kataru 78 sekund a Macík ztratil na Eduarda Nikolajeva z Ruska 41 sekund.



„Ztráta není úplně špatná. S novým Shreckem jsme spokojeni, cítíme se parádně. Samozřejmě, mohli jsme jet rychleji, ale snažíme se chytnout nějaké tempo, abychom závod dobře rozjeli,“ uvedl Prokop na sociálních sítích. „Uvidíme, kolik štěstí nám to přinese na startovní pozice, ale jsem rád, že jsme nedostali více. Auto je fajn a pocit z něj je příjemný,“ dodal pilot týmu Benzina Orlen, který startuje na soutěži s novým vozem Ford Raptor.

Za jednapadesátiletým al-Attíjou, který legendární rallye třikrát vyhrál a loni skončil druhý, dojel se ztrátou 12 sekund další hvězdný pilot Carlos Sainz ze Španělska s hybridním audi. O třetí místo se v úvodu podělili Jihoafričané Brian Baragwanath a Hank Lategan, kteří shodně ztratili 36 sekund. Miroslav Zapletal zajel 40. čas s odstupem 2:35 minuty.

Mezi motocyklisty si vyjel Sanders náskok minuty na druhého Chilana Pabla Quintanillu, třetí je Ross Branch z Botswany. Jan Brabec byl 32., Milan Engel 39. a David Pabiška 58. Engel je zároveň druhý v podkategorii Original by Motul vypsané pro jezdce bez asistence. Z dvojice českých čtyřkolkářů byl rychlejší čtvrtý Kubiena, Zdeněk Tůma dojel čtrnáctý.

„Dneska nám dal pořadatel zabrat. Prolog byl opravdu dakarský a přejezd nudný a fakt ostrý. Já už nevěděl, na co jsem při těch 600 kilometrech měl myslet. Nakonec jsem myšlenkově vypnul, přemítal o rodině a fanoušcích,“ uvedl Michek. „Prvních dvacet kilometrů jsem si ale hodně užil, celý prolog byl pískový. Co pořadatel sliboval, to splnil. Vypadá to, že tak bude probíhat i v dalších dnech. Asi nepojedeme po velkých technických dunách, ale spíše po rychlých a menších, občas se to proloží písčitou rovinkou s kamením,“ popsal.

S výsledkem byl Michek spokojený. „Přede mnou jsou kluci z továrních týmů. Ukázal jsem, že mám rychlost a mohu je trápit, což chci dělat i v dalších dnech. Bylo skvělé startovat mezi nejlepšími závodníky, před startem jsme si všichni podali ruce, popřáli si do nového roku a hlavně štěstí do soutěže,“ dodal pilot týmu Orion Moto Racing Group.

Český jezdec na čtyřkolce se plánoval odpoutat hned v úvodu od nováčků ve startovním poli. To se mu však nepodařilo. „Měl jsem z nich neoprávněný strach. Jeli celkem rychle. Bylo vidět, že měli v dunách najeto, pravděpodobně absolvovali nějaké závody. Někteří mě ještě předjeli,“ tvrdil Tůma, který po loňské absenci na Dakaru v dunách tolik nejezdil. „Nebyl jsem v nich pořádně dva roky, což se projevilo. Prolog sice začal tříkilometrovou rovinkou s kamením, zbytek se ale jel v dunách. Navíc proti východnímu sluníčku, což nebylo moc příjemné.“

Jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma má za sebou úvod Dakarské rallye. V devatenáctikilometrovém prologu skončil na 14. místě se ztrátou přes tři minuty, kterou ale pořadatelé vynásobili pěti. „Jelo se přes menší duny a jeden větší sjezd. Vypadá to, že kolem Háilu se budeme pohybovat v písečných dunách a je potřeba se na to připravit a hlavně si zvyknout,“ prohlásil Tůma z týmu BARTH Racing.

Tůma přemýšlí, že bude muset trochu upravit svoji Yamahu Raptor. „Musím si rozmyslet strategii v nastavení motoru, zejména při výjezdech dun. Není to zatím moc zdárně převodované. Zároveň je ale potřeba myslet na trvanlivost pohonné jednotky,“ dodal Tůma, který na prvního po vynásobení ztrácí více než 17 minut. „Jinak jsem měl z dun dobrý pocit co se týče stroje. Musím si na ně více zvyknout a poté se budu posouvat dopředu.“

Závodní kolonu čekal po absolvování prologu 600 kilometrů dlouhý přesun do Háilu. „To bylo otravné a protivné, ještě v těch teplotách. V Háilu nás nasměrovali na slavnostní pódium. Vše tam proběhlo standardně, moderátor představil závodníka a celý tým. Lidí tu moc nebylo, čtyřkolky dorazily mezi prvními,“ popsal atmosféru v Saůdské Arábii jezdec z týmu BARTH Racing

Josef Macháček obhajující prvenství v kategorii lehkých prototypů vstoupil do rallye dvacátým časem, za prvním Sethem Quinterem z USA zaostal o 2:25 minuty. „Je to úplný začátek, trať byla písková s trochou kamení. Kdo by v kamení trošku zariskoval, mohl získat, ale taky ztratit. Prorazit gumu,“ řekl pilot týmu Buggyra ZM Racing, který přes minutu ztratil chybou při hledání kontrolního bodu. „O kapku déle jsme zatočili, v celkové klasifikaci ale ztráta dvě minuty nebude mít vliv,“ dodal.

První den rallye ovládli v kategorii kamionů piloti ruského továrního týmu Kamaz, kteří obsadili čtyři nejvyšší pozice. Nejrychlejší byl pětinásobný vítěz Nikolajev. Nejrychlejší ze „zbytku světa“ byl Chilan Ignacio Casale z českého týmu Tatra Buggyra Racing. Macík byl osmý, Aleš Loprais jedenáctý, Tomáš Vrátný třináctý, Martin Šoltys 30. a Tomáš Tomeček, který ale jede jako takzvaná ostrá asistence, obsadil 38. místo.

„Pocit z prologu byl dobrý, ale nemůžeme říct, že by se nám úplně vyvedl. Jelo se nám dobře, ale vlétl jsem do šutrů s malým tlakem v pneumatikách. Ztratili jsme pár vteřin, ale důležité bylo udržet se v Top 10 s ohledem na nedělní start,“ řekl Macík.

Závodníci na dakarské rallye dnes absolvovali více než 600 km dlouhý přesun z Džiddy do Háilu, kde soutěž v neděli pokračuje druhou částí první etapy.

Rallye Dakar - prolog: Džidda - Háil (614 km celkově/19 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 10:56, 2. Sainz, Cruz (Šp./Audi) -12, 3. Baragwanath, Cremer (JAR/Century) -36, ...16. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -1:18, 40. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -2:35.

Lehké prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 13:07, ...20. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -2:25.

SSV (buggy): 1. Marek Goczal (Pol./Can-Am) 13:22.

Motocykly: 1. Sanders (Austr./KTM) -55:30, 2. P. Quintanilla (Chile/Honda) -1:00, 3. Branch (Botsw./Yamaha) -1:55, ...14. Michek -4:15, 32. J. Brabec -10:55, 39. Engel -13:25, 58. Pabiška (všichni ČR/KTM) -17:55..

Čtyřkolky: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 1:10:10, ...5. Kubiena -6:45, 14. Tůma (oba ČR/Yamaha) -17:45.

Kamiony: 1. Nikolajev 13:01, 2. Sotnikov -7, 3. Karginov (všichni Rus./Kamaz) -15, ...8. Macík (ČR/Iveco) -41, 11. Loprais (ČR/Praga) -50, 13. Vrátný (ČR/Ford) -1:26, 30. Šoltys (ČR/Iveco) -6:18, 38. Tomeček (ČR/Tatra) -10:06.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud