18. dubna 2012 • 20:32

FOTO: Návštěva v továrně na zázraky pro formuli 1

Autor: Patrik Vacek (Blesk)
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
PRVNÍ DOJEM: Že Třinec nemá nohy? Omyl. Pardubice tíhu neunesly
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
VŠECHNA VIDEA ZDE

FOTO| VIDEO| Jako černé zlato je nejčastěji označována ropa. Ve formuli 1 jsou však za to nejcennější považovány černé pneumatiky Pirelli, které mají za úkol udělat z nejsledovanějších motoristických závodů opět dramatickou podívanou. Zatím se jim to daří stoprocentně. Redaktor blesk.cz nehlédl přímo do továrny v tureckém Izmitu, kde se kouzelné gumy pro F1 vyrábějí.



Vývojové centrum italských pneumatik se nachází v Miláně. Rodí se však sto kilometrů od Istanbulu ve fabrice v tureckém Izmitu, kam bylo investováno za poslední tři roky neuvěřitelných 175 milionů eur (4,3 miliardy korun)!

„Máme štěstí, že můžeme využívat takové moderní zařízení i specializované pracovní síly, jejichž synergií vznikají stále nové a nové moderní technologie té nejvyšší kvality, které jsou tím pravým hnacím motorem pro podnik typu formule 1. A upřímně si nemyslím, že by takového výsledku bylo schopno dosáhnout mnoho jiných výrobců pneumatik,“ oprávněně se chlubí sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery.

V přísně střežených výrobních halách se na 15 000 m2 dokonale ukrývá tajemství vzniku pneumatik, na které spoléhají všechny hvězdy formule 1 od dvojnásobného šampiona Sebastiana Vettela až po Inda Narajna Kartykejana. Přes 200 zaměstnanců továrny má ve smlouvě zabudováno, že nesmí vynášet informace o výrobě pneu Pirelli.

VIDEO: 3D vizualizace trati VC Bahrajnu


Fabrika je tak moc střežená, že pokud přijdete jako host na prohlídku, hned vám zabaví mobilní telefon, fotoaparát i kameru a celou dobu máte v zádech ostré kluky z ochranky.

Stačí se jen trochu vychýlit z kurzu výpravy a hned jste upozorněni, ať se co nejrychleji vrátíte zpět, jinak to s vámi nemusí dobře dopadnout. Prostředí v areálu je dokonale čisté, ale přeci jen to nemají kluci u výrobních pásů jednoduché. Precizně musí tvořit pneumatiku po pneumatice. Stačí totiž jedna drobounká chybička a Pirelli může potkat defekt na trati, který třeba rozhodne, že pilot přijde o výhru nebo dokonce i titul!

Ročně se v továrně Pirelli vyrobí 50 tisíc pneumatik pro formuli 1
Ročně se v továrně Pirelli vyrobí 50 tisíc pneumatik pro formuli 1


Na konci procesu je tak několik zaměstnanců vyčleněných na kontrolu kvality. Pneumatika projde nejen rentgenem, ale i důkladnou prohlídkou pomocí očí, kdy člověk sleduje milimetr po milimetru plášť gumy a hledá sebemenší vadu.

Pokud nic nenajde, černé kolo s logem Pirelli dostane razítko a čárový kód a putuje do skladu. Následně spolu s další tisícovkou pneumatik je exportováno na Velkou cenu formule 1.

V Továrně mistrů, jak s oblibou pracoviště v Izmitu nazývají zaměstnanci, se vyrobí neuvěřitelných 50 tisíc pneumatik pro formuli 1 ročně. Pokud se během závodního víkendu některá ze sad nepoužije, vrací se zpět do fabriky, kde je ekologicky zničena a použita například na stavbu dálnice.

Pneumatika Pirelli PZero v číslech
100 prvků v každé pneumatice
18 konstrukčních komponentů
5 hodin čisté práce k vytvoření každé pneumatiky
8,5 kg celkové váhy předního kola a pneumatiky
9,5 kg celkové váhy zadního kola a pneumatiky
1 800 pneumatik na každou velkou cenu
30 kol je průměrná životnost pneumatiky.
450 km/h je maximální rychlost, které pneumatika dosáhne během laboratorních testů
260 km/h je rychlost, ve které jsou pneumatiky testovány na vliv obrubníků
5G podélného zrychlení působícího na každou pneumatiku
150° C je teplota, které je vystaven dezén během laboratorního testování

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud