Po chaotickém dopoledni, způsobeném hustou mlhou na Circuit of The Americas, se v Austinu v odpolední části pátečního programu GP USA v plné síle představily opět monoposty Red Bull RB9. Sebastian Vettel zajel výkonem 1:37,305 min nejlepší čas dne, těsně za ním se umístil Mark Webber (2./+0,115 s).
Závodní víkend v texaském Austinu začal velkým zmatkem. Hlavní děj tohoto příběhu se kupodivu neodehrával na trati, ale ve vzduchu. Začátek prvního tréninku musel být kvůli husté mlze několikrát posunut o deset minut. Velmi špatná viditelnost by neumožnila vzlétnout záchranářskému vrtulníku a vlastní podmínky na trati nebyly taky právě regulérní.
Až po čtyřiceti minutách se začaly mlhou prodírat první sluneční paprsky. Časová ztráta programu však už byla natolik velká, že vedení závodu rozhodlo o zkrácení prvního volného tréninku z 90 na 60 minut. Trať se otevřela jezdcům, jenže v tu chvíli si ještě nikdo nevšiml, že záchranářský vrtulník, který o několik minut dříve údajně nemohl vzlétnout, na svém stanovišti vůbec není.
Teprve po 15 minutách, kdy už jezdci kroužili po okruhu v plné rychlosti, pořadatelé zaznamenali, že jim schází vrtulník, takže se opět jednalo o neregulérní podmínky. Nad tratí se znovu v rukou komisařů rozevlály červené praporky. Tentokrát ovšem z důvodu nedostatečného bezpečnostního zajištění provozu na okruhu. Úvodní čtvrthodina byla prohlášena za nelegální a dosažené časy se nepočítaly.
Po dalším dvacetiminutovém čekání se konečně ozval hluk rotoru. Jednalo se však pouze o vrtulník televizní společnosti, zaznamenávající letecké záběry. Hodiny se přesto rozeběhly, nikdo však nesměl vyjet na trať. Následovalo desetiminutové nervózní vyčkávání, teprve pak se na obloze objevil ten správný vrtulník s nápisem ´Fire Rescue Travis County´. Důvod byl jednoduchý. Předchozí mlha jeho posádce neumožnila vzlétnout z centra Austinu a dostavit se včas na okruh.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:38.343 | 0 | 0 | 16 |
2 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.371 | +0:00.028 | +0:00.028 | 25 |
3 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:38.388 | +0:00.045 | +0:00.017 | 17 |
4 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.532 | +0:00.189 | +0:00.144 | 18 |
5 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:38.657 | +0:00.314 | +0:00.125 | 21 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:38.979 | +0:00.636 | +0:00.322 | 21 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:39.005 | +0:00.662 | +0:00.026 | 17 |
8 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:39.083 | +0:00.740 | +0:00.078 | 17 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:39.158 | +0:00.815 | +0:00.075 | 17 |
10 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:39.200 | +0:00.857 | +0:00.042 | 15 |
11 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:39.238 | +0:00.895 | +0:00.038 | 13 |
12 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:39.256 | +0:00.913 | +0:00.018 | 17 |
13 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:39.487 | +0:01.144 | +0:00.231 | 18 |
14 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:39.699 | +0:01.356 | +0:00.212 | 15 |
15 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:39.836 | +0:01.493 | +0:00.137 | 15 |
16 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:39.863 | +0:01.520 | +0:00.027 | 19 |
17 | 18 | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:40.065 | +0:01.722 | +0:00.202 | 20 |
18 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:40.662 | +0:02.319 | +0:00.597 | 21 |
19 | 21 | Alexnader Rossi | Caterham-Renault CT03 | 1:41.399 | +0:03.056 | +0:00.737 | 21 |
20 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:41.605 | +0:03.262 | +0:00.206 | 19 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:42.054 | +0:03.711 | +0:00.449 | 19 |
22 | 22 | Rodolfo González | Marussia-Cosworth MR02 | 1:43.716 | +0:05.373 | +0:01.662 | 17 |
107% hranice | 1:45.227 | splnili všichni |
Z původně plánovaných 90 minut na trénink zbylo jen 31 minut. Z pohledu diváků to byla velmi zajímavá půlhodina, protože provoz na dráze připomínal nedělní závod a bylo se tedy na co dívat. Tato část poněkud zvláštní úvodní přípravy patřila Fernandu Alonsovi (Ferrari), jemuž se podařilo zajet čas 1:38,343 min.
Na velké experimentování nikomu z jezdců mnoho času nezbylo. Přesto u Mercedesu stačili podobně jako před dvěma týdny v Abu Dhabi znovu otestovat pasivní systém DRS. Nejsmutnější z narušeného testování mohli být náhradní jezdci, kteří tak přišli o drahocenný čas při sbírání zkušeností s jízdou v monopostu formule 1. V nasazení byli Daniil Kvjat (Toro Rosso), Alexander Rossi (Caterham) a Rodolfo González (Marussia).
Po chaotickém dopoledni, způsobeném hustou mlhou na Circuit of Teh Americas, se v Austinu v odpolední části pátečního programu GP USA v plné síle představily opět monoposty Red Bull RB9. Sebastian Vettel zajel výkonem 1:37,305 min nejlepší čas dne, těsně za ním se umístil Mark Webber (2./+0,115 s).
Zatímco dopoledne za omezeného provozu a neregulérních podmínek patřila Sebastianu Vettelovi až 18. příčka výsledkové listiny z prvního volného tréninku, odpoledne ukázal pravý potenciál svého auta. Na měkčí z obou směsí (medium) úřadující mistr světa absolvoval velmi dlouhý stint a prokázal dobrou připravenost na nedělní závod. Mark Webber uskutečnil podobně úspěšný test, ovšem s tvrdou směsí (hard).
„Pneumatiky sehrají v neděli rozhodující roli. Vypadá to, že by se závod dal jet na jeden pit stop,“ shrnul páteční poznatky Sebastian Vettel a pokračoval: „Zatím neumím posoudit, jak silná je konkurence. Analýza nás teprve čeká. Většinou to ale bývá tak, že Mercedesu se v pátek daří o něco méně než nám.“ Jinými slovy: Na Mercedes si ještě musíme dát pozor, určitě se v průběhu víkendu zlepší.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:37.305 | 0 | 0 | 35 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:37.420 | +0:00.115 | +0:00.115 | 37 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:37.785 | +0:00.480 | +0:00.365 | 38 |
4 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:37.958 | +0:00.653 | +0:00.173 | 38 |
5 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:38.073 | +0:00.768 | +0:00.115 | 41 |
6 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.229 | +0:00.924 | +0:00.156 | 40 |
7 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:38.254 | +0:00.949 | +0:00.025 | 40 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:38.255 | +0:00.950 | +0:00.001 | 33 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.269 | +0:00.964 | +0:00.014 | 34 |
10 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:38.461 | +0:01.156 | +0:00.192 | 33 |
11 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:38.719 | +0:01.414 | +0:00.258 | 31 |
12 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:38.938 | +0:01.633 | +0:00.219 | 37 |
13 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:38.941 | +0:01.636 | +0:00.003 | 31 |
14 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:39.246 | +0:01.941 | +0:00.305 | 28 |
15 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:39.410 | +0:02.105 | +0:00.164 | 34 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:39.512 | +0:02.207 | +0:00.102 | 37 |
17 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:39.579 | +0:02.274 | +0:00.067 | 36 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:39.784 | +0:02.479 | +0:00.205 | 33 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:40.376 | +0:03.071 | +0:00.592 | 39 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:40.563 | +0:03.258 | +0:00.187 | 35 |
107% hranice | 1:44.416 | nesplnili | |||||
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:46.226 | +0:08.921 | +0:05.663 | 31 |
22 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:47.009 | +0:09.704 | +0:00.783 | 20 |
I když se zejména Lewis Hamilton (Mercedes) potýkal s horší přilnavostí, patřil s týmovým kolegou Nicem Rosbergem k nejúspěšnějším pronásledovatelům dominantních Red Bullů. Za nejrychlejší čtveřicí pátečního programu se vytvořila silná a značně vyrovnaná skupina, tvořená jezdci Lotusu, Sauberu, McLarenu a Ferrari.
V centru pozornosti se v této skupině nacházel Heikki Kovalainen, který v Lotusu E21 nahradil ve čtvrtek úspěšně operovaného Kimiho Räikkönena. Finský pilot, který letos až do přestupu působil jako testovací jezdec Caterhamu, zanechal vynikající dojem. Časem 1:38,073 min se zařadil na páté místo a s 41 koly z odpolední části se stal nejpilnějším pilotem přípravy na GP USA.
Zájem odborníků přitahovaly také rychlé Saubery, jimž patřila šestá (Esteban Gutiérrez/+0,924 s) a sedmá (Nico Hülkenberg/+0,949 s) pozice výsledkové listiny. Při dlouhých stintech si dokonce vedli lépe než jezdci Mercedesu. „Asfaltový povrch se ve srovnání s minulým rokem zásadně změnil, má o hodně lepší přilnavost. Rádi bychom získali v posledních dvou závodech sezóny co nejvíce bodů,“ potvrdil rostoucí ambice švýcarské stáje její pilot Esteban Gutiérrez.
Romain Grosjean (Lotus) překvapivě prohrál první interní duel s nově příchozím k Lotusu Heikkim Kovalainenem. Na okruhu v Austinu se mu zatím tolik nedařilo jako v předchozích velkých cenách. Nebyl schopen zajet jedno čisté kolo. Často chyboval a dostával se do únikových zón. Stačilo to jen na čas 1:38,255 min a konečnou osmou pozici.
U Ferrari zůstává setrvalý stav. Monopost F138 nedokáže ve srovnání s konkurencí dobře pracovat s přilnavostí čerstvých měkkých pneumatik, což pak působí Fernandu Alonsovi (10./+1,156 s) a Felipemu Massovi (12./+1,633 s) problémy při kvalifikaci. S tempem při simulaci závodu to už tradičně tak zle nevypadá, nezáleží přitom ani na právě použité směsi.