13. listopadu 2013 • 21:34

Preview GP USA: Závod, který Vettel ještě nevyhrál

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
PRVNÍ DOJEM: Jágr v kondici, Kladno jede. Smoleňák vzýval pána z Vysočiny
Samek o Slavii a italském trápení: Těžký půlrok. Řešil se návrat do Česka
VŠECHNA VIDEA ZDE

Formule 1 míří do Texasu, do země kovbojů a hudby, ale také ropných polí. Loňský návrat formuli 1 do USA vyšel na jedničku. Vyjde to i letos?



Austin je s 800.000 obyvatel čtvrtým největším městem státu Texas. Větší je jen Housten, San Antonio a Dallas. Současně je Austin sídelním městem místní texaské vlády. Mezi muzikanty se proslavil řadou festivalů a koncertů. Nejpopulárnější akcí je třídenní Austin City Limits Music Festival s pravidelnou návštěvou 70.000 diváků a nádechem Woodstocku.

Vloni v říjnu, před premiérovou velkou cenou na Circuit of The Americas na něm vystoupila téměř stovka umělců, mezi nimi Neil Young nebo Red Hot Chili Peppers. Ne neprávem se proto Austin sám označuje za hlavní světové město živé hudby.

Když při hledání vhodného místa pro pořádání GP USA padla volba na Austin, bylo to překvapivé rozhodnutí. Město typické svým neobyčejným mixem různých kultur bylo více zajímavé pro turisty hledající nezvyklé kulturní a tradiční zážitky, než aby se těšili z kolon na silnicích, z hlučných helikoptér ve vzduchu a jak mnozí Američané s ironií na rtech o formuli 1 rádi říkají, z evropského závodění.

Jenže v Texasu se nacházejí také ropná pole s tisíce vrty a to už má k automobilům hodně blízko. A jak se na Američany sluší, postavili si trať za 400 miliónů dolarů z vlastních privátních zdrojů. Šli tak proti trendu, tolik typickému v asijských zemích, kde je výstavba i provoz dotován ze státních rozpočtů, tedy z peněz daňových poplatníků.

Něco takového by v Texasu rozhodně neprošlo. Největšími investory projektu byli Bobby Epstein a Red McCombs, ovšem hlavním iniciátorem myšlenky a realizace výstavby okruhu už navždy zůstane Tavo Hellmund, syn bývalého pořadatele GP Mexika.

 

Tavo Hellmund je sám bývalým závodníkem, ale dál než do britské formule 3 to nedotáhl. Od jeho dětství ho ovšem pojí dávné přátelství s Berniem Ecclestonem. Hellmund měl vizi, Epstein a McCombs disponovali penězi. Jejich spolupráce, bohužel, neměla dlouhého trvání a Hellmund už dnes nemá se společností Circuit of The Americas nic společného.

Slovo Amerika se do názvu nedostalo náhodou, protože Hellmundovy sny nebyly přízemní. Amerika je běžně užívané synonymum pro USA, ale v širším slova smyslu představuje označení dvou kontinentů. Tavo Hellmund chtěl závod, který by přitáhl pozornost jak lidí ze západního, tak i východního pobřeží, ale také ze sousedních zemí.

Relativní blízkost okruhu od Mexika, odkud mimochodem pocházejí Sergio Pérez (McLaren) nebo Esteban Gutiérrez (Sauber), přilákala stejně jako před rokem na 30.000 mexických diváků, kteří se rozhodli přímo na místě podpořit své krajany.

Circuit of The Americas (GP USA -Texas) Circuit of The Americas (GP USA -Texas)Foto allianz.com

„Texas je skvělé místo, které nám bude vyhovovat,“ řekl před zahájením výstavby okruhu Bernie Ecclestone a vědomě přitom zamlčel negativní zkušenost s velkou cenou, která se v 80. letech minulého století konala v Dallasu.

Tehdy se v roce 1984 nějak zapomnělo na texaské léto a pořádání závodu na asfaltovém povrchu s teplotou téměř 70 °C bylo přímo vražedné. Když Keke Rosberg viděl, jak horko zamávalo s výborně trénovaným Nigelem Mansellem, narychlo si pořídil za 2000 dolarů speciálně chlazenou helmu a závod vyhrál.

CIRCUIT OF THE AMERICAS, AUSTIN (TEXAS) - informace o okruhu

Délka okruhu 5 516 m
Délka závodu 56 kol, 308.405 km
Kvalita asfaltového povrchu rovný
Opotřebení pneumatik střední
Přilnavost nízká
Směs pneumatik medium / hard
Opotřebení brzd vysoké
Jízda na plný plyn 60 %
Nejdelší úsek na plný plyn 1 016 m (13 sekund)
Projektovaná nejvyšší rychlost 320 km/h
Projektovaná nejnižší rychlost 70 km/h
Počet zatáček s rychlostí nad 250 km/h 6
Počet zatáček s rychlostí pod 100 km/h 6
Spotřeba benzínu vysoká
Orientace okruhu proti směru hodinových ručiček
Počet řazení během 1 kola 58
Počet levých zatáček 11
Počet pravých zatáček 9

Celkově mají závody formule 1 v USA pohnutou historii. Závodilo se na různorodých okruzích, vedle klasických tratí jako Watkins Glen (1961 až 1980) a Long Beach (1976 až 1983) se pořádaly závody i na velmi kuriózních místech, například na parkovišti hotelu Caesers Palace v Las Vegas (1981 a 1982) nebo na k smrti nudném okruhu ve Phoenixu (1989 až 1991).

Nejmladší vzpomínky nás zavedou do Indianapolisu, který hostil formuli 1 v letech 2000 až 2007. Závod v roce 2005, k němuž po blamáži s pneumatikami Michelin nastoupilo pouze šest aut, ovšem předznamenal prohloubení nezájmu Američanů o evropský způsob závodění na okruzích. Na dlouhých pět let musela formule 1 ze země neomezených možností pryč.

„Tehdy jsme našemu sportu neprokázali dobrou službu. Tentokrát musíme odvést lepší práci,“ poznamenal bývalý sportovní šéf Mercedesu Norbert Haug před prvním ročníkem GP USA v Austinu. „Potřebovali bychom amerického jezdce a americký tým. To chce svůj čas, ale určité perspektivy se nabízejí. Snad se nám podaří probudit zájem diváků. Zřejmě to nebudou milióny příznivců a televizní kvóty budou nižší než v Evropě, ale závod mistrovství světa do USA patří.“

GP USA, AUSTIN (TEXAS) – základní statistické údaje

Počet dosavadních GP 1
První GP 2012
Poslední vítěz Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes MP4-27 1:35:55,269 (193,219 km/h)
Poslední pole-position Sebastian Vettel – Red Bull-Renault RB8 1:35,657 (207,592 km/h)
Poslední nejrychlejší kolo Sebastian Vettel - Red Bull-Renault RB8 1:39,347 (199,881 km/h)

Okruh v Austinu je první speciálně postavenou dráhou pro formuli 1 v USA. Trať 5,516 km dlouhá vznikla v areálu o rozloze 4 čtverečních kilometrů. Tvoří ji 20 zatáček a převýšení činí 31 metrů. Koncepčně se Circuit of The Americas podobá francouzskému okruhu v Magny-Cours a snaží si z dalších světových okruhů vzít to nejlepší.

Najdeme zde proto pasáže podobné S-zatáčkám v Suzuce nebo úsek připomínající Becketts/Maggotts/Chapel v Silverstone. Část trati nás zavede na úsek ne nepodobný autodromu v Hockenheimu. V závěrečném sektoru napodobuje texaský okruh slavnou zatáčku 8 z Istanbulu se čtyřmi různými poloměry, ovšem bez dlouhé navazující rovinky, nýbrž s úzkým výjezdem.

Kolo s Jeromem d´Ambrosiem:

„Začínáme v první zatáčce. Je zajímavá na brzdění, má velmi pozdní brzdný bod. Vede do kopce směrem doprava. Když člověk vyjede z poslední zatáčky na cílovou rovinku, vypadá to, jakoby se před ním v dálce zvedala stěna. To je skutečně vzrušující pohled. Tím ale současně není vidět na výjezd ze zatáčky, což je rovněž zajímavé. Dá se tady proto získat hodně času.“

„Následuje nejrychlejší úsek trati, začínající pravotočivou zatáčkou, která odpovídá charakteristice aut formule 1. Další část s esíčkovitými zatáčkami připomíná pasáž Becketts ze Silverstone. Tady to je opravdu zábavné. Nejprve jít na plný plyn a pak podřazovat. V poslední zatáčce možná až na trojku. Mírné klopení zatáček umožňuje zajímavý, technicky pojatý průjezd.“

„Dále se pokračuje přes pomalou levou zatáčku na nejdelší rovinku. To je určitě nejlepší místo pro předjíždění, protože následuje nejtechničtější pasáž okruhu, tvořená levotočivou vlásenkou, na níž na výjezdu navazuje druhá vlásenka, opět technicky velmi náročná, protože se v ní těžko hledá ideální stopa. Poté najíždíme do dlouhé, pozvolna tažené pravé zatáčky, velmi rychlé, ukončené pomalým doleva stočeným úzkým výjezdem.“

„Poslední zatáčka už nepředstavuje nic zvláštního. Snad by se tady dalo i předjíždět. Jenže z ní se najíždí zpátky na cílovou rovinku, takže je výhodnější připravit si v ní pozici a pokusit se o předjetí při brzdění před první zatáčkou.“

 

Okruh vytváří pomyslný trojúhelník s minimálně třemi zatáčkami, kde padnou otáčky motoru pod 10.000/min a jezdci se pohybují rychlostí kolem 80 km/h. Všechny tyto vlásenky navazují na dlouhé pasáže projížděné na plný plyn, což znamená, že jsou enormně namáhané brzdy. Jejich stabilita proto může sehrát významnou roli v závodě stejně jako pružnost motorů při přidání plynu na výjezdu z těchto zatáček.

Takový požadavek na brzdění a zejména prudká zrychlení způsobil, že Austin se stal vedle Abu Dhabi tratí s největším požadavkem na spotřebu paliva. Při nastavení závodní strategii, úvahách o opotřebení pneumatik a celkovém nastavení auta proto musejí inženýři počítat s takovým množstvím benzínu, jaké se používá jen v Abu Dhabi a v Melbourne.

GP USA, AUSTIN (TEXAS) 2013 – časový harmonogram (SEČ)

Pátek 15. listopadu
16:00 - 17:30 1. volný trénink
20:00 - 21:30 2. volný trénink
Sobota 16. listopadu
16:00 - 17:00 3. volný trénink
od 19:00 kvalifikace
Neděle 17. listopadu
od 20:00 závod

Stalo se před rokem:

Lewis Hamilton (McLaren), Sebastian Vettel (Red Bull) a Fernando Alonso (Ferrari) museli společně absolvovat rovných 100 velkých cen, aby se až v Austinu dohromady postavili na pódium. To, že nakonec Vettel v závodě, který měl vyhrát, nezvítězil a že Alonso v něm skončil na třetí pozici, rozhodlo o odložení korunovace krále sezóny 2012 až na poslední závod, který se konal o týden později v brazilském Sao Paulu.

Lewis Hamilton si před startem prvního z dvojice závěrečných závodů sezóny 2012 stanovil speciální úkol. Před odchodem od McLarenu dovézt svému stávajícími zaměstnavateli ještě jedno vítězství. A to se mu hned na první pokus podařilo. Současně tím nejlepším způsobem oslavil velký návrat formule 1 do USA.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud