Ivo Pospíšil
18. března 2014 • 12:30

Formule 1: Pět důvodů, proč může Mercedes sesadit Red Bull z trůnu

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Stačil jeden závod a jedno jasné vítězství, aby přesvědčili. „Mohou v dominanci nahradit Red Bull,“ šíří se padokem formule 1 o týmu Mercedes, jehož pilot Nico Rosberg ovládl úvodní GP Austrálie. Už před startem byli bráni za favority, teď tomu dostáli. Se silnou jezdeckou dvojicí, pohádkovým rozpočtem i spolehlivým šestiválcovým motorem mohou letos sesadit Sebastiana Vettela a přerušit dlouhé devětapadesátileté čekání na titul. 



Parťáci od motokár

Jeden už je mistrem světa z roku 2008, druhý absolutní profík, který běhá triatlony a životosprávu před startem GP Austrálie dodržoval tak, že snědl jen vařené brambory. Lewis Hamilton a Nico Rosberg, silná jezdecká dvojice, jež se zná už od motokár a navíc sousedi z Monte Carla.

„Když někdy Lewis nemá doma co v ledničce, navštíví mě. Občas máme hamburgery,“ žertuje Rosberg. Do nové sezony si oba vyjasnili i role v týmové režii. Vždy bude záležet na okolnostech. „Proběhlo to v pohodě. Nejen že jsou talentovaní a rychlí, ale také inteligentní,“ uznal šéf týmu Toto Wolff.

Rozpočet? 13,6 miliard

Chtějí titul. A rozhodli se pořádně investovat. S podporou tradiční automobilky, jakožto výrobce nového šestiválcového motoru má údajně Mercedes pro tuto sezonu rozpočet až 500 milionů eur (13,6 miliard korun).

„Rozpočet pod diktátem RRA (dohody o omezení zdrojů) je první hlavní blok, protože ho stejně nikdo nerespektuje,“ říká sportovní ředitel Niki Lauda a míní, že Red Bull či Ferrari utratí v praxi ještě víc. Ožehavé téma neboť, se od příštího roku má zavést rozpočtový strop. Díky pozici továrního týmu má však Mercedes nové prvky z první ruky a je technologicky napřed.

Nejlepší motor V6

V nové revoluční éře mají zřejmě to nejlepší, co je k dispozici – spolehlivý a rychlý šestiválcový motor V6. A závod v Austrálii to jen prokázal, neboť v něm byly vedle Mercedesu silné i týmy McLaren, Force India či Williams, které stejný agregát odebírají.

„Ano, je to ta nejlepší věc, kterou jsme do této sezony udělali,“ uznal Felipe Massa z Williamsu. Právě díky miliardovým investicím a včasnému vývoji je pohonná jednotka jejich továrny technologicky a funkčně napřed. Rychlostně za nimi ztrácelo nejen Ferrari, ale i Red Bull, který se stále trápí se synchronizací agregátu Renault.

Na titul čekají 59 let

Je to zaprášená dřevní historie. Mercedes nikdy v historii nezískal Pohár konstruktérů, a mezi jezdci, naposledy uspěl v letech 1954 a 1955. Tedy v době, kdy ještě vyhrával Juan Manuel Fangio.

„Neměli úspěchy, které si

Nico Rosberg si pro čtvrté vítězství v kariéře dojel způsobem start - cíl. Vedení se ujal hned v prvních metrech závodu, kdy se ze třetího místa prosmýkl kolem týmového kolegy HamiltonaFoto Reuters
asi zasloužili. Neměli úspěchy jako týmy, jako Ferrari, McLaren a Red Bull, ale touží po tom. Nemyslím, že existuje něco jako zvláštní mistrovská mentalita, ale každý má jiný přístup a já cítím, že všichni jsou tu prostě hladoví,“ všiml si Hamilton. V novodobé historii se Mercedes vrátil v roce 2010. Tři sezony se trápil, vloni skončil druhý a letos…

Fenomén Lauda

Když vloni přišel do Mercedesu Lewis Hamilton, měl v tom prsty. Přemlouval ho a přesvědčil ho. Přispěl i k příchodu dalších expertů z Ferrari, McLarenu či Red Bullu a díky pověstným technickým znalostem je Niki Lauda neocenitelným členem vedení týmu.

„Je to legenda,“ přiznal na adresu trojnásobného šampiona Lewis Hamilton. Lauda přišel v září 2012 a od té doby Mercedes vylétl výkonnostně nahoru. „Je neuvěřitelně inteligentní, zkušený a umí předat spoustu pozitivních poznatků. Je to výhra mít možnost pracovat s takovými lidmi,“ nemůže si ho vynachválit Hamilton.

Mercedes v číslech

12 – od tolika let se znají Lewis Hamilton a Nico Rosberg.

60 – tolik milionů eur by podle bývalého pilota Gerharda Bergera měl mít rozpočtový strop. O výši finálního limitu se však stále diskutuje.

6 – tolik válců mají od letošní sezony motory F1. Doposud se jezdilo s osmiválcovými produkty.

0 – tolik vítězství v Poháru konstruktérů má tým Mercedes v historii F1.

3 – tolik titulů vyhrál Niki Lauda v F1 (1975, 1977, 1984).

Nico Rosberg vyhrál Velkou cenu Austrálie v Melbourne
Nico Rosberg vyhrál Velkou cenu Austrálie v Melbourne

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud