Stačil jeden závod a jedno jasné vítězství, aby přesvědčili. „Mohou v dominanci nahradit Red Bull,“ šíří se padokem formule 1 o týmu Mercedes, jehož pilot Nico Rosberg ovládl úvodní GP Austrálie. Už před startem byli bráni za favority, teď tomu dostáli. Se silnou jezdeckou dvojicí, pohádkovým rozpočtem i spolehlivým šestiválcovým motorem mohou letos sesadit Sebastiana Vettela a přerušit dlouhé devětapadesátileté čekání na titul.
Parťáci od motokár
Jeden už je mistrem světa z roku 2008, druhý absolutní profík, který běhá triatlony a životosprávu před startem GP Austrálie dodržoval tak, že snědl jen vařené brambory. Lewis Hamilton a Nico Rosberg, silná jezdecká dvojice, jež se zná už od motokár a navíc sousedi z Monte Carla.
„Když někdy Lewis nemá doma co v ledničce, navštíví mě. Občas máme hamburgery,“ žertuje Rosberg. Do nové sezony si oba vyjasnili i role v týmové režii. Vždy bude záležet na okolnostech. „Proběhlo to v pohodě. Nejen že jsou talentovaní a rychlí, ale také inteligentní,“ uznal šéf týmu Toto Wolff.
Rozpočet? 13,6 miliard
Chtějí titul. A rozhodli se pořádně investovat. S podporou tradiční automobilky, jakožto výrobce nového šestiválcového motoru má údajně Mercedes pro tuto sezonu rozpočet až 500 milionů eur (13,6 miliard korun).
„Rozpočet pod diktátem RRA (dohody o omezení zdrojů) je první hlavní blok, protože ho stejně nikdo nerespektuje,“ říká sportovní ředitel Niki Lauda a míní, že Red Bull či Ferrari utratí v praxi ještě víc. Ožehavé téma neboť, se od příštího roku má zavést rozpočtový strop. Díky pozici továrního týmu má však Mercedes nové prvky z první ruky a je technologicky napřed.
Nejlepší motor V6
V nové revoluční éře mají zřejmě to nejlepší, co je k dispozici – spolehlivý a rychlý šestiválcový motor V6. A závod v Austrálii to jen prokázal, neboť v něm byly vedle Mercedesu silné i týmy McLaren, Force India či Williams, které stejný agregát odebírají.
„Ano, je to ta nejlepší věc, kterou jsme do této sezony udělali,“ uznal Felipe Massa z Williamsu. Právě díky miliardovým investicím a včasnému vývoji je pohonná jednotka jejich továrny technologicky a funkčně napřed. Rychlostně za nimi ztrácelo nejen Ferrari, ale i Red Bull, který se stále trápí se synchronizací agregátu Renault.
Na titul čekají 59 let
Je to zaprášená dřevní historie. Mercedes nikdy v historii nezískal Pohár konstruktérů, a mezi jezdci, naposledy uspěl v letech 1954 a 1955. Tedy v době, kdy ještě vyhrával Juan Manuel Fangio.
„Neměli úspěchy, které si
Fenomén Lauda
Když vloni přišel do Mercedesu Lewis Hamilton, měl v tom prsty. Přemlouval ho a přesvědčil ho. Přispěl i k příchodu dalších expertů z Ferrari, McLarenu či Red Bullu a díky pověstným technickým znalostem je Niki Lauda neocenitelným členem vedení týmu.
„Je to legenda,“ přiznal na adresu trojnásobného šampiona Lewis Hamilton. Lauda přišel v září 2012 a od té doby Mercedes vylétl výkonnostně nahoru. „Je neuvěřitelně inteligentní, zkušený a umí předat spoustu pozitivních poznatků. Je to výhra mít možnost pracovat s takovými lidmi,“ nemůže si ho vynachválit Hamilton.
Mercedes v číslech
12 – od tolika let se znají Lewis Hamilton a Nico Rosberg.
60 – tolik milionů eur by podle bývalého pilota Gerharda Bergera měl mít rozpočtový strop. O výši finálního limitu se však stále diskutuje.
6 – tolik válců mají od letošní sezony motory F1. Doposud se jezdilo s osmiválcovými produkty.
0 – tolik vítězství v Poháru konstruktérů má tým Mercedes v historii F1.
3 – tolik titulů vyhrál Niki Lauda v F1 (1975, 1977, 1984).