Král zažil horší náraz než Räikkönen: Netrénovaný umře

Podobnou nehodu jako finský pilot Ferrari si zažil i Josef Král.
Podobnou nehodu jako finský pilot Ferrari si zažil i Josef Král.Zdroj: Koláž: iSport.cz
Formule 1
Začít diskusi (0)

Zažil něco podobného jako Kimi Räikkönen v GP Británie. Vlastně ještě silnějšího. Když před čtyřmi lety havaroval český pilot Josef Král v sérii GP2, vydalo jeho přetížení na 67G a z následných zranění se musel půl roku vylízávat. „I u mě tehdy doktoři koukali, že jsem to přežil a tělo vydrželo. Hodně totiž záleží na úhlu nárazu a fyzické připravenosti pilota,“ říká Král.

Co jste si tedy říkal, když jste viděl Räikkönenovu nehodu?
„Že to byla pořádná rána. Navíc šlo o souhru špatných okolností, kdy se vracel na trať, připravoval se, skočilo mu to a najednou šup, šup a rána. Takové náhlé nehody jsou vždycky horší, protože když je tam nějaký čas navíc, tak se člověk zafixuje, podrží si ruce a tak. Jenže takhle už nestihl nic, a co vím, má prý pouze drobné poranění malíčku na noze.“

To je ale ještě dobré, vzhledem k tomu, že čelil přetížení 47G?
„Já měl před čtyřmi lety nehodu ve Valencii, kdy mi naměřili 67G a zlámal jsem si po ní dva obratle. Ono hodně záleží na směru nárazu a po té energie, od níž se vše odvíjí. Dá se totiž přežít hrozně moc. Můj kamarád Kenny Bräck, s jehož svěřencem Marcusem Ericssonem jsem závodil v týmu Supernova v kategorii GP2, měl dokonce při nehodě v sérii Indy Car přes 200G, což je šílenost. Také se z toho dlouho dostával a ještě teď pajdá.“

Těmhle číslům se až nechce uvěřit...
„Ano, jsou hrozná a Kenny byl potom v nemocnici pěkně dlouho. Byl dost vyřízený.“

Co vám pak o té nehodě říkal?
„No, když jsme se spolu viděli, tak si z toho dělal srandu, protože už je celkem sešroubovaný a vlastně stále trochu pajdá. Tehdy jsem se ho jednou po ránu z legrace ptal, proč má tak červené oči a on mi říkal, že to jsem ho ještě neviděl těsně po nehodě. Po tom přetížení měl totiž popraskané i žilky v očích. Sám si ale z toho moc nepamatuje. Bylo to tak tvrdé, že byl rád, že to přežil.“

Může si laik to Räikkönenovo přetížení vůbec nějak představit? Říká se, že je to čtyřnásobně víc než manévr ve stíhačce.
„Popravdě bych to nepřál nikomu zkoušet, jen mě trvalo pět měsíců, než jsem se z toho dostal. Ta rána je tak atypická, bolestivá, že to není nic, co byste šel dělat dobrovolně. Ale teď vážně. Něco takového se může stát fakt jen v nehodách. I u mě tehdy doktoři koukali a nevěřili, že bych to mohl přežít a že to tělo vydrželo. Je to i tom, že piloti musí být trénovaní, máte vlastní fyzioterapeuty i trénink na rekonvalescenci. Mě zachránil fyzioterapeut Martin Dvořák, který se mnou tehdy dělal cviky na páteř a vděčím mu za to, že chodím. Normální netrénovaný člověk by byl po takové ráně mrtvý.“

VIDEO: Divácký záběr přímo z místa nehody

Co je při takové nehodě tedy nejhorší?
„Nejhorší jsou chvíle, kdy je tělo v kokpitu nejvíc zranitelné. Například když monopost nadskočí a dopadá na podlahu. Tyhle kompresní zlomeniny jsou nejhorší a v podstatě proti nim je minimální ochrana oproti například čelnímu nárazu, kde je spousta deformačních zón. Sám jsem utrpěl obě zlomeniny především díky přistání na podlahu. Tehdy to byla hrozná bolest, omdlíval jsem při každém drobném pohybu ale většinu z té nehody si pamatuji. Člověk je v takovou chvíli i v posttraumatickém šoku.“

Přesto potvrzuje Räikkönenův případ opět obrovskou bezpečnost vozů formule 1?
„Záleží hlavně na úhlu nárazu. Těch 47G je pořád velká rána, navíc narazil přímo do svodidel. Nebyla tam žádná bariéra, nic. To, že ale má v konečné fázi jen poraněný malíček, tu bezpečnost jen potvrzuje. Opravdu se hodně hlídá a nepodceňuje, což potvrdili pořadatelé na Silverstone, když pak hodinu opravovali svodidla, aby bylo vše ve stoprocentním stavu. Samozřejmě to oceňuji.“

VIDEO: Takhle havaroval Král v roce 2010 ve Valencii

VIDEO: Bräck zažil přetížení 214 G

Začít diskuzi