iSport.cz, iSport.cz, ČTK, ČTK
Formule 1
Začít diskusi (0)

Další ročník formule 1  je tady. Představení nových monopostů a jejich následné testování už mají stáje za sebou a o víkendu je na programu první ostrý závod v Austrálii. Do něj zasáhnou pozměněné vozy i jezdci. Monoposty přibraly na váze i rozměrech, zatímco jezdci museli zesílit. Jaké nejvýraznější změny fanoušky čekají? 

Širší vozy i pneumatiky

Zadní část vozu vypadá opravdu masivněZadní část vozu vypadá opravdu masivně • Reuters

Na první pohled nejvýraznější změnou budou pro fanoušky rozměry vozů. Nové monoposty jsou o 20 cm širší, tudíž se vrací k dvoumetrovým rozměrům, které měly formule před rokem 1988. Jezdcům to ztíží předjíždění, ale sami změnu oceňují. „Z pohledu jezdce je to příjemnější,“ uznal Felipe Massa z Williamsu. Příjemnou změnou jsou také rozměry pneumatik. Ty zadní byly rozšířeny z 325 mm na 405, naopak přední z 245 na 305. Výsledkem tak bude o 25 % vyšší přilnavost a delší výdrž.

Vyšší hmotnost i více paliva

Jezdci Red Bullu už vyjeli s novým monopostem na okruh v BarceloněJezdci Red Bullu už vyjeli s novým monopostem na okruh v Barceloně • profimedia.cz

Nové vozy přibraly na váze. V předešlé sezoně jezdci jezdili v kolosech vážících 702 kilogramů, v té následující to bude o 20 kg více. Vyšší hmotnost přináší i vyšší limit paliva, který stoupne ze 100 na 105 kilogramů. Podle kritiků to ale nemusí stačit a v závěru některých závodů to může vést k šetření paliva. „Taktické šachy z minulých sezon výrazně opadnou. Hodně závodů se pojede na jednu jedinou zastávku v boxech,“ věří Paul Hembrey ze společnosti Pirelli.

Těžší závodníci

Z nového vozu jsou nadšení jezdci i týmový šéf Toto WolffZ nového vozu jsou nadšení jezdci i týmový šéf Toto Wolff • Reuters

Kila navíc museli nabrat také závodníci, protože v nových monopostech budou čelit vyšší odstředivé síle. Další ze změn ocení zejména těžší jezdci, kteří museli před minulou sezonou shazovat. „Máma mi pořád říkala, že jsem jako kostra, ale teď je spokojená, protože jím skoro všechno její jídlo,“ přiznal s úsměvem Carlos Sainz ze stáje Toro Rosso. Bývalý jezdec Nico Rosberg věří, že se může změna projevit na výsledcích. „Někteří budou vypadat jako gladiátoři. Budou si muset sáhnout na hranici fyzických možností a klidně se může stát, že někdo prohraje jenom kvůli tomu, že mu dojdou síly,“ uvedl úřadující šampion Mercedesu, jenž po triumfu ukončil kariéru.

Méně závodů

Kimi Räikkönen kraloval závěru testů v Barceloně před novou sezonou formule 1Kimi Räikkönen kraloval závěru testů v Barceloně před novou sezonou formule 1 • EPA

Kila přibývají u vozů i závodníků, ale celkový počet závodů se sníží. Na programu jich bude jen dvacet, protože VC Německa se nepojede kvůli finančním potížím. Vůni motoru a hlasitost formulí si užijí diváci ve dvaceti zemích, z toho osm závodů se pojede v Evropě. Celá sezona odstartuje o víkendu v Austrálii a prvním evropským stánkem bude na konci dubna ruské Soči. V Evropě se závodníci představí naposledy 3. září, kdy se oči fanoušků upřou k italské Monze.

Deset stájí

Oba jezdci Mercedesu si novou formuli pochvalujíOba jezdci Mercedesu si novou formuli pochvalují • Reuters

Na startovní listině ubylo také stájí. Krachem skončilo angažmá Manoru, po jehož ztrátě se startovní pole zúžilo na deset stájí. Nejvýraznější boj by se měl strhnout mezi Ferrari a Mercedesem. Ten věří ve své vítězství, ale před startem nové sezony se mluví o tom, že červený rival může mít až o tři desetiny rychlejší vůz. Německá automobilka má pro změnu nejžhavějšího kandidáta na vítězství mezi jezdci, a tím je Lewis Hamilton.

Začít diskuzi