Ivo Pospíšil
28. února 2019 • 13:05

Šampion v potížích. Mercedes zatím v předsezonních testech ztrácí

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

Sezona ještě nezačala, místo pozitivních vyhlídek se ale mistrovské stáje zmocnily obavy. Technika zlobí, jezdci rychlostně ztrácejí. Blíží se soumrak nad vládou Lewise Hamiltona v F1? „To nevím, ale bude to jistě nejtěžší rok a velká výzva,“ tuší už nyní, uprostřed předsezonních testů úřadující šampion. Jeho Mercedes řeší problémy s ovladatelností a vyvážením. Zatímco Ferrari a Red Bull jsou před ním.



Na tohle nejsou zvyklí. Před necelými čtyřmi měsíci slavili pátý Pohár konstruktérů za sebou, Lewis Hamilton bral i pátý mistrovský titul v životě a oni stvrdili svou vládu nad F1 jedenácti vítězstvími z jednadvaceti závodů.

Teď však těsně před startem nového ročníku jejich jméno v testech mezi nejlepšími chybí. Co se to děje s gigantem jménem Mercedes? „No, do prvního závodu nepůjdeme úplně v klidu. Bude to pro nás asi zatím nejtěžší rok. Stále máme před sebou hodně práce, ale bude to pro nás největší výzva,“ uznal Hamilton, když před pár dny vystoupil po úvodních testech z vozu.

Tak trochu se tušilo, že by mohly nastat komplikace. Pro letošní sezonu F1 se totiž změnila řada regulí – zvýšila se váha vozů, narostl palivový limit i vliv aerodynamického DRS… Hlavně však zmohutněla přední křídla, která řídí proud vzduchu kolem vozu a mají pomoci ke zlepšení předjíždění. Mercedesu však přidělala vrásky.

Zatímco totiž stratégové od Ferrari a Alfy Romeo nasadili odlišné typy (klapky křídel směrem k bočnicím klesají, aby pomohly proudění z vnější strany kolem kol), německý tým setrval u konveční volby. A teď dumá, co dál. „Lehce jsme se trápili s hledáním správného vyvážení v zatáčkách. V některých to bylo dobré, v jiných jsme měli menší potíže, a v dalších dokonce obrovské problémy s vyvážením. Na konci týdne se to zlepšilo, ale některé trable můžeme vyřešit jen nasazením vylepšených dílů. Snad to tedy brzy opravíme,“ vyznal se druhý týmový pilot Valtteri Bottas.

Takhle schovaný byl monopost Mercedesu v BarceloněFoto REUTERS/Albert Gea

Podle technického srovnání navíc Mercedes zůstal i u jiného sklonu vozu a jeho podlaha je téměř rovnoběžná s vozovkou, zatímco ostatní zvolili záď extrémně zvednutou. Ve výsledku to ovšem znamená, že úřadující mistr rychlostně ztrácí. Třeba za Ferrari či Red Bullem.

„Jsme delší než ostatní týmy. Nikdy jsme neměli sklon zádi jako některé jiné stáje. Není to proto, že by dle nás byl náš koncept lepší, ale jelikož věříme, že to v celém balíku auto – pohonná jednotka bylo pro nás nejlepší,“ nastínil šéf Toto Wolff . „S novými pravidly ovšem musíte být ostražití vůči tomu, co dělají ostatní. Pokud něco u někoho funguje lépe, pak budeme všichni sledovat, co na vůz nasadili ostatní, a budeme to zkoušet,“ připustil.

Do druhého testovacího týdne proto Mercedes přivezl do Barcelony nový aerodynamický balíček, s nímž se bude snažit zrychlit a zefektivnit. Pokud by však chtěl vlastní vývoj poupravit a přepracovat ho ve stylu právě Ferrari, nebylo by to vůbec snadné. „Takové věci totiž neuděláte ze dne na den. Pokud byste tedy přemýšleli o změně aerodynamického konceptu auta, není to záležitost dnů či týdnů. Jde spíše o měsíce,“ varoval Wolff.

A tolik času už úřadující šampion, když sezona začíná za necelé dva týdny, nemá. Může tak jít o předzvěst konce jeho nadvlády v F1? Nebo je to jen kouřová clona a do sezony vletí úplně jinak?

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud