Tři kola a zvítězil by

Omezil otáčky motoru a zpomalil, takže jej druhý Heikki Kovalainen stahoval tempem půl sekundy na kolo. Felipe Massa se nemusel bát, už jenom kroužil.
Pět kol do cíle, pak čtyři… Deváté vítězství v kariéře, návrat na první místo v pořadí mistrovství světa formule 1. To vše bylo tak blízko. A pak najednou konec – z rudého ferrari s číslem dvě se zakouřilo. Přestalo jet, chyběla tři kola.
Giancarlo Fisichella byl posledním pilotem, který vyhrál Grand Prix (Brazílie 2003) bez toho, aby byl první déle než jedno kolo. Nigel Mansell je zase jediným v historii, kdo vedl závod od začátku až téměř do konce, aby nedojel to nejdůležitější – poslední, vítězné. Stalo se tak v GP Kanady 1991. Miku Häkkinenovi zase byl k ničemu náskok pětačtyřicet sekund, když se mu v posledním kole GP Španělska 2001 rozletěla převodovka na kousky a musel odstoupit…
„Formule 1 je někdy krutý sport,“ říkal včera Felipe Massa. Byl zklamaný, zničený, zhroucený. Těžko se mu hledala slova.
Nedivte se mu. Byl první, s velkým náskokem, když se ze zádi jeho monopostu vyvalil kouř a olejový aerosol. Byl konec. Přelezl boxovou zídku, nechtěl si ani sundávat přilbu. Často je emotivní, někdy působí jako rozjařené dítě. Možná vzlykal.
„Cítím se zle, nemůžu být šťastný, když se mi stalo tohle,“ svěřil se Massa. „Je to šílený pocit, když ucítíte, že se vám za zády něco děje. Podíváte se do zrcátek a vidíte kouř. Je jasné, co to znamená. Konec!“ Vše bylo k ničemu: skvělý manévr, kterým na startu zničil Lewise Hamiltona.
Měl odvahu, věděl, že to je jediná šance na vítězství. Loni v Malajsii ze sebe udělal hlupáka, když se od Brita nechal vyhnat do kačírku. Za první zatáčkou v Maďarsku není a Massa zariskoval.
Hamilton – jindy nebezpečný, nevyzpytatelný, tvrdý – vůbec neodporoval.
„Před startem jsem přemýšlel, co bych mohl udělat, ale samozřejmě je složité něco plánovat,“ vysvětloval Massa. „Byla to jediná šance.“ Massa vedl 61 kol z 67, která strávil na trati. O první místo přišel vždy jen při svých zastávkách v boxech, které měl dříve než Hamilton či Kovalainen.
Jinak byl v čele pořád – už od první zatáčky. Kdyby vyhrál, byl by to zase on, kdo by vedl šampionát. Před rivalem, kterého musí porazit nejdřív – svým kolegou Kimim Räikkönenem – by měl náskok osmi bodů.
Třeba by z něj Ferrari udělalo týmovou jedničku, tak jako dříve z jeho mentora Michaela Schumachera. Když Němec vyhrál GP Španělska před sedmi lety díky smůle Häkkinena v posledním kole, říkal: „Tohle není způsob, jakým bych chtěl vyhrávat závody.“
Co povídal včera Massa? „Když máte problém a vypadnete z nic moc pozice, dá se to přežít. Ale přijít o vítězství takhle před cílem? Ne, to je moc, až příliš to bolí.“
Za tři měsíce jej může bolet ještě víc, že Ferrari rozhodně není stoprocentní a v posledních třech závodech udělalo chyb jako za celý loňský rok.
V posledním závodě sezony v Brazílii třeba bude Massovi chybět méně než deset bodů k tomu, aby se po sedmnácti letech stal nástupcem Ayrtona Senny, posledního brazilského šampiona, a také národním hrdinou. Alonso s Hamiltonem byli loni poraženi o jediný bod.
Jak říká Massa: formule 1 je občas krutá.