Tomáš Leixner
Formule 1

AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE - Ne a ne se rozhodnout. Dřív neměla stáj Ferrari problém vybrat jezdce, který má bojovat o titul mistra světa – za jakékoliv situace byl předurčen Michael Schumacher.

Teď ale italská stáj váhá: podpořit Massu, který má o sedm bodů víc než Räikkönen? Nebo ještě počkat, zda se Fin nevrátí do hry? Je jasné, kdo tak je ve výhodě: Lewis Hamilton a McLaren.

„Nikdy jsem ve smlouvě neměl, že jsem týmová dvojka, ale vždy jsem věděl, co se ode mě očekává,“ vzpomíná Rubens Barrichello na léta, kdy kryl záda Michaelu Schumacherovi. Jednou mu dokonce musel v poslední zatáčce přenechat vítězství.

Tehdy ale mělo Ferrari jasno, který z jezdců je lepší. Jenže od té doby, co je sedminásobný šampion pryč, italská stáj jednoznačného lídra nemá.



Räikkönen sice loni získal titul, i když byl v první polovině sezony slabý a Massa ho válcoval. Letos je lepší Brazilec a kdyby mu v GP Maďarska nebouchnul tři kola před cílem motor, byla by Räikkönenova ztráta větší než sedm bodů.

Navíc Massovi nikdo v posledních dvou závodech nestačil: ani v kvalifikaci, ani v závodě. Fin se přitom trápí. Ferrari má rozumné a přesvědčivé argumenty, proč podpořit Massu, jenže odhodlání k zásadnímu rozhodnutí chybí. Italský tisk radí: Zapomeňte na šampiona, teď je lepší Felipe…

„U Ferrari je vždy na prvním místě tým a oba jezdci vědí, že jeden druhému v případě potřeby pomůže na konci šampionátu,“ tvrdí Stefano Domenicali, od ledna nový šéf Ferrari a nástupce Jeana Todta, který nikdy neváhal.

„Teď nemá smysl zavádět nějakou hierarchii. Když někdo vyhraje všechny závody, získá šedesát bodů. Proti tomu je současný rozdíl sedmi bodů maličký.“

Rozdíl opravdu malý je. Jenže roli hraje také ztráta na vedoucího Hamiltona. Před Massou je o šest bodů, před Räikkönenem o třináct.

Ferrari nesmí zapomínat, že o titul nebojují jeho jezdci mezi sebou, ale s protivníkem, který má dokonalého parťáka. Kovalainen uhne, kdykoliv to bude potřeba.

Hamilton už taky proti nováčkovskému roku zmoudřel. Loni se připravil o titul tím, že se snažil vyhrát každou Grand Prix namísto toho, aby vsadil na jistotu.

V Číně byl bezpečně první, když se za zrádných podmínek hnal za vítězstvím a uvízl v jediné štěrkové zóně na celém okruhu.

„Je samozřejmé, že chci vyhrát každý závod, ale pochopil jsem, že je někdy rozumnější ustoupit a nechat boj o triumf na jindy. Chci být mistrem světa a nestanu se jím, když budu přehnaně předjíždět a skončím ve zdi,“ prohlásil Hamilton.

„Ve Valencii jsem byl druhý a získal důležité body. Navýšil jsem svoje vedení v šampionátu, byť jsem dva na Massu ztratil.“

Ferrari má možná ještě jeden důvod, proč s rozhodnutím o týmové jedničce váhá. V belgickém Spa, kde dnes začínají volné tréninky, vyhrál Räikkönen poslední tři závody: loni s Ferrari, předtím dvakrát s McLarenem.

Massa má naopak na dlouhé přírodní dráze problémy. Vůdce tak možná nakonec nevyberou šéfové, ale výkony na trati.

„Už jsem pár měsíců nevyhrál a čtvrté vítězství ve Spa by mě vrátilo do hry. Potřebuju být první víc než kdy jindy,“ tvrdí Räikkönen.
Když uspěje, zamotá svým šéfům hlavy ještě víc.