FOTOGALERIE, VIDEO - První tréninky na noční GP F1 v Singapuru: světla je dost, ale jezdci jsou naklepaní - na hrbolaté trati monoposty v rychlostech okolo 300 kilometrů v hodině poskakují.
Tři hodiny volných pátečních tréninků ukázaly, co bude na historicky první noční Grand Prix formule 1 v Singapuru nejhorší. Není to nedostatek světla, nýbrž hrbolatá trať.
„Občas je trať hrbolatá a monopost vibruje tolik, že mi skoro pění bělmo,“ říkal Jacques Villeneuve před lety, když ještě působil ve formuli 1.
V Singapuru, na dráze, kde se pojede poprvé v historii mistrovství světa pod umělým osvětlením, by asi vynechal slůvko „skoro“. Trať, která se používá v běžném provozu, je hrbolatější než kterýkoliv jiný okruh formule 1.
„Mně povrch připomíná vydlážděné pařížské ulice,“ popisoval David Coulthard.
„Kdykoliv jsem na nějaký hrbol narazil, auto to rozhodilo. Je to nepříjemné, i když docela zábavné,“ usmíval se Lewis Hamilton, vedoucí jezdec šampionátu. „Světla mě nijak nerušila, ale trať je hodně fyzicky náročná - dvakrát víc než v Monaku!“
„Je to krásný okruh, o tom žádná, jenže taky pořádně bolestivý. Párkrát jsem se praštil nohou o kokpit, závod bude utrpení,“ pravil zase Adrian Sutil z nejhorší stáje startovního pole Force India. „Nikde není místo pro chybu. Stačí ji udělat a jste ve zdi.“
Sutil se jí včera vyhnul, jeho kolegové však nikoliv. Jako první se naboural Mark Webber z Red Bullu. Ve čtvrtek při západu slunce vyprávěl, jak bude důležitý každý odjetý okruh. V prvním tréninku stihl odjet tři, než si urazil kolo, ve druhém jich přidal jen patnáct - i proto, že výjimečně nebyla mezi tréninky dvouhodinová pauza, nýbrž jen šedesát minut.
„Asi jsem byl moc nažhavený a v nájezdu do šikany to přehnal. Ohnul jsem i tyč řízení, což je docela náročná oprava, takže si mechanici pořádně mákli a dlužím jim pivko,“ řekl Australan.
Chyby dělali všichni. Trať je špinavá od oleje, občas odletí odpadky. Monoposty na ní jezdí ve smyku. Když Fernando Alonso jel nejrychlejší kolo druhého tréninku, vypadalo to, jako by jel s motokárou a ne špičkovým strojem formule 1.
Felipe Massa vylétl mimo trať a pak se dlouho nemohl otočit. Lewisu Hamiltonovi létaly jiskry od podvozku na cílové rovince, zeď chtěl provrtat Rubens Barrichello a vítěz předchozího závodu Sebastian Vettel ji minul jen o pár centimetrů.
V tréninku ještě o nic nešlo, nebyl problém škody napravit. Dnes od desáté večer místního času, od čtyř odpoledne středoevropského, už se ale pojede naostro. Na programu bude noční kvalifi kace a přestože se má v Singapuru na rozdíl od Monaka dát předjíždět, bude naprosto klíčová.