Stáje podvádí, zlobí se šéf Renaultu

monopost renault•Zdroj: Sport
Formule jedna ještě ani nezačala a vedle bitev jezdců na trati už jsou ve vzduchu cítit i náznaky právních válek v zákulisí. Týmy Brawn, Toyota a Williams prý používají nelegální aerodynamické prvky. Jako první na to nahlas upozornila stáj Renault.
Nařčená trojka se brání šikovným využitím mezer v pravidlech. Šéf Mezinárodní automobilové federace Max Mosley zatím nedal zapravdu ani jedné ze zúčastněných stran.
První žaloby ale boss FIA očekává už po prvním závodě, který za pár dní odstartuje v australském Melbourne.
Stáje Brawn, Toyota a Williams využily při stavbě vozů mezery v technických pravidlech a použily na svých autech difuzory, které se výrazně liší od ostatních týmů.
Hlavním rozdílem je především jejich velikost a vzdálenost od země. Šéf Renaultu Flavio Briatore obviňuje konkurenční stáje, že vlastní interpretací pravidel zvýšily pomocí tvarovaní zadní nárazové struktury vozu difuzor nad povolených 175 mm.
Odhalily to nedávné testy v Barceloně a Jerezu, kde například vozy nové stáje Brawn GP všem ujížděly doslova rozdílem třídy. Na nejednotnost techniky upozornil i šéf Ferrari Stefano Domenicali.
„Čekal jsem, kdy to přijde. Ve formuli jedna je bohužel běžné, že když někdo skončí před vámi, tak namísto toho, abyste uznal, že je prostě lepší, nařknete jej z podvodu,“ nechal se v souvislosti s kauzou údajně nelegálních difuzorů slyšet Rubens Barrichello, jezdec Brawn GP.
„Nejenom sám za sebe, ale i za celý náš tým můžu s klidným svědomím prohlásit, že monopost BGP01 je postavený zcela v souladu s pravidly a za jeho rychlostí stojí dlouhodobý a usilovný vývoj,“ řekl Brazilec.
Autorem technických pravidel je FIA. Její prezident Mosley ale nemá jasno, kdo má v tomto sporu pravdu.
„Nedokážu přesně říci, zda jsou difuzory stájí Brawn, Toyota a Williams legální, nebo nelegální. Kdyby bylo více času, pravděpodobně bych jejich námitky předal odvolacímu soudu FIA ještě před tím, než se pojede závod v Austrálii,“ prohlásil Mosley.
Podle něho by bylo ideální, kdyby se nejdříve týmy zkusily dohodnout samy mezi sebou a teprve potom přišly ke slovu právníci. Pravděpodobnější variantou je ovšem vlna žalob. Jako první ji zvažuje Renault.
„Není správné, aby každý měl svá vlastní pravidla. Připomíná mi to loňskou situaci ohledně motorů, kdy zmrazení jejich vývoje nakonec zcela dodržoval pouze Renault a kvůli tomu také na ostatní ztrácel padesát koní. Tentokrát se znovu snažíme dodržovat předpisy a výsledek je ten, že v porovnání s některými konkurenty máme zjevnou nevýhodu v aerodynamice,“ stěžoval si novinářům šéf Renaultu Briatore.
Technický ředitel týmu Williams Sam Michael šéfovi Renaultu přes média vzkázal, že jeho lidé si při stavbě nového auta pořádně neprostudovali technická pravidla. Jinak by do Austrálie přijeli se stejným difuzorem jako ostatní týmy.
„Lidé si budou raději stěžovat, než aby řekli, že na tohle jsme nepřišli, protože jsme se do pravidel nepodívali dost důkladně. Renault očividně nedokázal odhalit prostor pro tvorbu,“ řekl šéf techniků Williamsu.
Ostatní týmy se zatím do přestřelky mezi Renaultem a Williamsem s Brawnem nepřidaly. Buďto čekají na výsledek prvního závodu, nebo na stanovisko FIA. Mnohé napoví také případná žaloba Briatoreho.
„Podobné šarvátky k formuli jedna prostě patří, s tím nikdo nic nenadělá.
Zajímavé ale bude, jak se Renault zachová v okamžiku, kdy jeho auta dojedou v Melbourne hodně vysoko. Na okruhu v Albert Parku totiž hodně záleží právě na aerodynamice,“ řekl o nejnovějším sporu v zákulisí F1 známý britský novinář Alan Henry.