Brawn a Ferrari: z hrdiny nepřítelem

Ross Brawn
Ross BrawnZdroj: ČTK/AP
Jan Černý
Formule 1
Začít diskusi (0)

Sedminásobný šampion Michael Schumacher, pedantský týmový šéf Jean Todt a technický ředitel a geniální stratég Ross Brawn. Bez nich by se před lety Ferrari nevyhrabalo z hluboké krize a nestalo se živoucí legendou. Dnes je všechno jinak.

Schumi přestal závodit, Todt odešel ze všech týmových funkcí. A Brawn?
To je nyní, bezprostředně před australským startem nové sezony, v Maranellu zakázané jméno.

Brawn opanoval kvalifikaci, McLaren propadl

„Ferrari se probudilo teprve ve chvíli, kdy je někdo rychlejší než oni. Prohrávají, tak začínají kopat,“ komentoval Ross Brawn okamžik, kdy narychlo uzavřená aliance týmů Ferrari, Renault a Red Bull vznesla protest na údajně podvodné aerodynamické prvky vozů jeho týmu. S difuzorem větším, než povolují pravidla, prý zavodí také stáje Williams a Toyota.

Tři dny před startem VC Austrálie FIA protest zamítla. Difuzory, které zajišťují přilnavost zadní časti formule, jsou v souladu s technickými řády. Žalující týmy poukazují na účelovou interpretaci a dvojí výklad regulí. Brawn zase tvrdí, že lidé z Renaultu a Ferrari buď pořádně nečetli pravidla, nebo při stavbě vozů postrádají kreativitu. Hlavně ve Ferrari kvůli tomuto prohlášení vidí rudě. Vždyť Brawn byl deset let jedním z nich.

ROSS BRAWN

Narozen: 1954

Kariéra - 1976: první kontakt s motorsportem, mechanik v sérii F3. 1978: vstup do F1, technik týmu Williams. 1980-1990: návrhy několika závodních vozů. 1991-1995: návrat do F1, technický ředitel stáje Benetton (seznamuje se s M. Schumacherem). 1996-2006: technický ředitel Ferrari. 2007-2008: týmový šéf Hondy. 2009: majitel a ředitel nového týmu BrawnGP.

Vystudovaný atomový inženýr Brawn přišel do Ferrari ve stejnou dobu jako ředitel Todt a jezdec Schumacher. Tehdy, v roce 1996, na tom stáj z Maranella nebyla příliš dobře. V týmu vládl chaos a rudé monoposty trpěly nespolehlivostí.

Todt zavedl nové manažerské metody a Schumi narouboval do hlav laxních italských techniků a mechaniků německou pedantnost. Ross Brawn měl na dveřích své maranellské kanceláře štítek technického ředitele. Jeho hlavní zbraní se ale ukázala být schopnost spřádat dokonalé strategie v průběhu závodu.

Fanoušci se o výsledek nebáli ani v okamžiku, kdy rudé monoposty nejezdily v čele. Ross nakonec vždycky něco vymyslel.

Trojice Schumacher - Todt - Brawn odsunula během let všechny ostatní týmy do role komparsu. Vítězství byla předem rozdaná, závodilo se o druhé a třetí místo. Od roku 2000 do 2004 získal Schumacher pět titulů a sebe a Ferrari navždy zapsal do historie. Brawn se do popředí nikdy nehrnul. Fanoušci ale moc dobře věděli, proč po každém vítězství běžel Schumacher jako prvního obejmout zadumaného muže s vysílačkou na krku.

Konec spanilé jízdy přišel v roce 2005. Ferrari mělo slabý začátek sezony a z titulu se na konci roku radoval Alonso na Renaultu. Z týmu začaly prosakovat informace o tom, že Brawnovi docházejí nápady a nahlas se začalo spekulovat i ukončení Schumacherovy jezdecké kariéry. K tomu došlo po Velké ceně Brazílie v roce 2006.

Strategická dvojka Schumacher - Brawn se rozpadla. Angličan najednou neměl s kým spřádat taktiku s množstvím paliva v nádrži, načasováním výměny pneumatik a strategii zastávek v boxech. V roce 2007 odešel do Hondy. K rozchodu se Brawn ani Ferrari nikdy nevyjádřili. Narozdíl od mínění fanoušků údajně vše proběhlo po vzájemné dohodě a hladce.

Do startu nové sezony F1 zbývá 1 den Teď, na začátku sezony 2009, se znovu otevírá prostor pro spekulace o neuzavřených účtech mezi Ferrari a Brawnem. Z Maranella odešel Brawn do nepříliš výrazné Hondy. Výsledkově průměrná stáj se na titulní stránky novin dostala až v okamžiku, kdy se jí stejnojmenná japonská automobilka kvůli ekonomické krizi zbavila.

Z Brawna ředitele se stal Brawn majitel. A vozy nové stáje BrawnGP, která existuje sotva měsíc, se přes noc stala senzace. Konkurenci válcovali v předsezonních testech a hodně vpředu byla jezdecká dvojka Button - Barrichello i na úvodních trénincích před VC Austrálie. Povede se nováčkům i v závodě?

Ross Brawn nezapomněl stavět vyhrávací auta. Hondu ale naučil jezdit až v okamžiku, kdy je její majitel, ne zaměstnanec. Brazilec Felipe Massa označil BrawnGP za hlavního favorita sezony. Brazilský jezdec se s nenápadným Angličanem potkal během jeho poslední sezony ve Ferrari. Moc dobře proto ví, co všechno dovede. Massovi nadřízení také. Proto se rozhodli povolat právníky.
Začít diskuzi