21. dubna 2009 • 15:46

Vettel může být nový Schumacher

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Kairinenova ruka? Penalta v pořádku. Olomoucký gól nepadl z ofsajdu, říká KR
SESTŘIH: Chelsea - West Ham 5:0. Souček s Coufalem u dalšího debaklu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Na trati ho zdobí rychlost a bojovnost, v zákulisí mu nechybí inteligence, sympatické vystupování a schopnost mluvit s kýmkoliv o čemkoliv. Tou hlavní devizou Sebastiana Vettela je ale jeho německý pas.



Po odchodu Michaela Schumachera ze scény formule 1 evropská velmoc dlouho čekala na nového jezdeckého superhrdinu. Ten se po nedělním triumfu v GP Číny objevil.

„Věděl jsem, že jeho čas přijde. Už když začal testovat pro BMW, nešla přehlédnout jeho rychlost,“ neskrývá radost z Vettelova počínání Christian Horner, stájový boss Red Bullu. Tenhle Brit má odhad na lidi. Do týmu dokázal na místo technického ředitele dotáhnout Adriana Neweye, který stojí za dominancí McLarenu z přelomu století.

Talentovaný Brit připravil pro Vettela a Webera spolehlivé a vyvážené auto, které je rychlé i bez dvoupatrových difuzorů. Kvůli nim dokonce Adrian Newey o víkendu nedorazil do Šanghaje, protože v týmové základně v britském Milton Keynes pracuje s padesátkou techniků a mechaniků na dvoupatrovém difuzoru po vzoru BrawnGP.

„Už teď jsme dokázali být rychlejší než BrawnGP, a to jsme v Číně používali jednoduchý difuzor. Ve Španělsku použijeme nové aerodynamické řešení a doufám, že budeme ještě rychlejší,“ naznačuje slibnou budoucnost týmu Horner.

Z toho může Vettel hodně těžit. Na začátku přitom směřovala cesta mladíka z rodiny, kde závodil otec i starší sestra, do týmu BMW. Německý jezdec a ještě k tomu německý tým. Spojení rodáka z malého města Heppenheim v Hessensku s mnichovskou stájí se zdálo jako ideální krok.

Vettel už před tím po úspěších v motokárách zaznamenal vítězství v seriálu Formule BMW 2004, který funguje jako juniorská přípravka na nejvyšší patra motorsportu. A v roce 2006 skončil druhý v prestižním evropském seriálu Formule 3.

Angažmá u BMW F1 na pozici testovacího jezdce bylo pro Sebastiana Vettela logickým pokračováním kariéry. Státní příslušnost mu přitom od začátku kariéry pomáhá k získávání dalších sponzorských peněz, protože Německo je pro většinu firem mimořádně důležitý trh.

Měl tisíce testovacích kilometrů, desítky hodin za volantem špičkového auta a každodenní kontakt s techniky. Lepší prostředí si mladý jezdec nemohl přát. Jenomže tohle všechno Vettela brzy přestalo bavit. Dostal chuť závodit. V roce 2007 zaskočil za zraněného Kubicu při GP USA, kde dojel osmý, a v necelých dvaceti letech se stal nejmladším jezdcem, který bodoval.

Ani to ale ke stálé sedačce nepomohlo. Kubica se uzdravil a Vettel se opět vrátil k roli testovače. „Pracovat pro BMW je práce snů, já ale potřebuji závodit,“ vysvětlovat Vettel rozhodnutí stát se pro sezonu 2008 jezdcem Torro Rosso.

Fanoušci si klepali na čelo. V BMW by čas milovníka fotbalu a snowboardu jednoho dne zajisté přišel, takhle se zahrabal v podprůměrné stáji. Jenomže to by nesměl být Vettel. Nejenom že mu sedla uvolněná pracovní atmosféra „B-týmu“ nápojového gigantu Red Bull, ale hlavně se dobře sžil s monopostem s motorem Ferrari.

Úvod sezony sice kvůli častým technickým výpadkům nevyšel, a když začal Vettel dojíždět do cíle, bylo to na průměrných místech. V závěrečné fázi sezony, při GP Itálie, ale přišel velký obrat. Vettel systémem start-cíl zvítězil na deštěm zmáčené Monze a poprvé světu připomněl své jméno jako nejmladší vítěz závodu F1.

Nejenom že přišlo prodloužení kontraktu s týmem, ale mladý Němec postoupil pro letošní rok do stáje Red Bull, kde nahradil Davida Coultharda. Skotskému veteránovi ani zkušenému Australanu Webberovi se za pětiletou historii nápojového týmu nepodařilo získat jediné vítězství. To čekalo až do minulé neděle na Vettela. Určitě nebylo poslední.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud