Hodí Ferrari ručník do ringu?

Kdo chce vyhrávat ve formuli jedna, potřebuje rychlost, spolehlivost a dobře zorganizovaný tým. Nic z toho zatím letos Ferrari nemá a na jeho bodovém kontě svítí jedna velká nula.
Zlepšení nezařídila ani reorganizace v chodu týmu ani rady Michaela Schumachera. Dokonce už se objevují názory, že Scuderia by měla letošní sezonu kvůli velké bodové ztrátě zcela vypustit a soustředit se na dokonalejší přípravu na rok 2010.
„Ve Ferrari vládne chaos. Ale není se čemu divit, dokud budou ve vedení Italové, nezmění se to,“ přispěchal s teorií o možných příčinách současné krize Niki Lauda. Trojnásobný mistr světa připomněl, že za bývalou dominancí Ferrari v uplynulých deseti letech stojí fakt, že stáj byla pod taktovkou Francouze Jeana Todta, Brita Rosse Brawna a velkou rozhodovací roli měl jako jezdec i Němec Michael Schumacher. Brawn teď řídí vlastní stáj, Todt odešel ze světa F1 úplně a sedminásobný mistr světa Schumacher funguje pro Ferrari pouze jako poradce s blíže nespecifikovanými kompetencemi. Proto Ferrari letos prožívá nejhorší začátek sezony za posledních sedmadvacet let.
Kritiku od uznávaného odborníka na formuli jedna a bývalého pilota Ferrari, dnes podnikatele Laudy, neslyší v Maranellu rádi. Hlavně Stefano Domenicali a Aldo Costa. Tito dva Italové stojí ve vedení rudé ekipy. První jako šéf celé stáje, druhý jako technický ředitel.
„Děláme, co můžeme, celý tým pracuje stejně usilovně jako v předchozích letech, ale přesto nám chybí rychlost a naše auta vykazují závady, které se nikdy před tím neobjevily,“ reagoval Domenicali na Massův výpadek v Šanghaji, zatím posledním trapném extempore. Brazilce připravila o body banální závada v elektroinstalaci. Pravděpodobně kvůli vlhkosti došlo k chybnému čtení palubních dat, na základě čehož dostala řídící jednotka signál k vypnutí plynu.
Ferrari evidentně doplácí na nové pravidlo, které zakazuje testování během sezony. Stáj má přitom i vlastní okruh Fiorano, ale zkoušet monoposty tady nemůže. Přitom ještě před zákazem tady rudé stroje kroužily takřka každý den a tisíce ostrých kilometrů odhalily všechny případné nedostatky. Letos mohlo Ferrari zkoušet auto pouze společně s ostatními v rámci oficiálních testů. Při žádném z nich se ale, tak jako v minulých letech, neposadil za volant Michael Schumacher, který vedle nejlepšího pilota světa platí i za jednoho z nejzkušenějších znalců veškerých technických detailů monopostu F1.
Ferrari se přitom před letošní sezonou nechalo slyšet, že se Schumacherem coby týmovým poradcem ještě více prohloubí spolupráci. Ale jak? To je záhada, protože například minulý týden v Šanghaji Němec s týmem ani nebyl. Samotný Schumacher se ke své spolupráci s Ferrari nevyjadřuje a médiím pouze vzkázal, že odepisovat Ferrari je pošetilé a že tým ještě letos určitě ukáže svou pravou sílu. Ale kdy? To Němec neřekl.
Rozladěné fanoušky měla uklidnit zpráva o tom, že tým ještě více urychlí vývoj dvoupatrových difuzorů po vzoru BrawnGP. Takto upravená auta se objeví na GP Španělska, pátém závodu letošního sedmnáctidílného seriálu. Co když ale ani to nepomůže a Ferrari pojede vzadu? Stefano Domenicali naznačuje, že stáj v tom případě zvolní tempo snahy a ušetřené peníze a energii investuje na přípravu sezony 2010.