PŘÍMO Z LE MANS - Jedná se o podstatnou část celého víkendu. Ne-li nejdůležitější. Sobotní kvalifikace je jako rozdávání karet při pokeru, které však můžete ovlivnit. Jak své nejrychlejší kolo zvládají zajet špičkoví jezdci z MotoGP? Musejí překročit hranici svých možností a riskovat. A právě to prozatím plně nedokáže Karel Abraham.
Před začátkem sobotního programu do svého boxu Karel Abraham novináře nepouští. Nechce. Český zástupce v královské kubatuře se v tu dobu plně soustředí. Závodníky totiž stíhá velký stres – s maximálním úsilím musí předvést nejrychlejší kolo.
Jakým způsob toho dosáhnout? Hlavně hodně riskovat. „Někteří jezdci z MotoGP jedou s motocyklem za hranicí svých možností. Oni ani nevědí, jestli kvalifikaci vůbec dojedou,“ tvrdil Karel Abraham.
Dost patrné to bylo během minulé GP Portugalska. Abraham držel v kvalifikaci senzační osmé místo... Jenže tři minuty před koncem se před něho dostalo několik jezdců, kteří ho vystrnadili z první desítky.
Proč? Jednoduše si řekli, že se v určitém kole do toho pořádně opřou a vyjedou svůj nejlepší výsledek. Právě takové vyburcování Abraham postrádá.
„S tím mám velký problém. Já dokážu zajet svůj nejrychlejší čas pětkrát či sedmkrát po sobě. Ale neumím se v potřebný okamžik vyhecovat a zrychlit o půl vteřiny,“ litoval Abraham, nováček nejprestižnější kategorie MotoGP.
„Víme o tom. Jenže Karel nemá s touto motorkou a s měkkými pneumatiky takové zkušenosti a jistotu, aby to tam se zavřenýma očima prostě poslal,“ omlouval jezdce Martin Havlíček, mechanik týmu Cardion AB Motoracing.
Ostatní závodníci poslouchají před kvalifikací rockovou hudbu, která je napumpuje. Abraham nic podobného v boxech nedělá.
„Například Casey Stoner pak jede v kvalifikaci jako o život, brutálně. Já jsem ještě nepřišel na to, co by mě mohlo vyburcovat. V kvalifikaci se musím ještě hodně zlepšit,“ dodal Abraham, který však oproti ostatním svoji rychlost neztrácí v závodě.
CO SE MUSÍ UDĚLAT PŘED KVALIFIKACÍ |
Naladění geometrie na každou trať zvlášť Charakteristika pérování podle kvality tratě a aktuálního počasí Výběr správného typu pneumatik Optimální převod Funkce elektroniky pro správný chod motoru Některé okruhy vyžadují úpravy aerodynamiky |
„Tam mám výhodu. Většina pak jede o vteřinu pomaleji než v kvalifikaci. Díky tomu se můžu před ostatní snadno dostávat.“
I další závodník v mistrovství světa silničních motocyklů má problémy s kvalifikací. Jakub Kornfeil přiznává, že mu zápolení o jedno nejrychlejší nevyhovuje.
„V tomhle jsou nejlepší Španělé nebo Italové, kteří se dokáží maximálně vyburcovat. To Češi v tomto ztrácí. Možná jsme až moc rozumní,“ říkal Kornfeil.
A ještě existuje jeden zaručený způsob, jak v disciplíně na jedno kolo uspět – na trati se zavěsit za rychlejšího závodníka a opisovat jeho jezdeckou stopu. I toho využívá Abraham.
Ale pozor! V paddocku MotoGP jsou někteří, kteří „vláček“ na okruhu rozhodně nestrpí a raději jezdí za dobýváním setin osamoceni.
„Těch je v MotoGP plno. Jsou tam i takoví jezdci, kteří odmítají, aby se za ním někdo zavěsil a přitom sami klidně za někým jiným jezdí. To mě vytáčí,“ říkal Abraham.
„Lidi si mohli všimnout, že hodně nervózní je Stoner, když za ním někdo jede. Naopak Simoncelli takové věci vůbec neřeší.“