Rally svážou pravidla: více retardérů a zabezpečené zóny

Být v těsné blízkosti u trati? To už diváci na mnoha místech v letošní sezoně nemohou.
Robert Kořístka a navigátor Michal Drozd na Rallye Vrchovina, úvodním podniku mistrovství ČR ve sprintrally.
2
Fotogalerie
Rallye
Začít diskusi (0)

Budou pod zvýšeným dozorem: pořadatelé i diváci. Po loňské černé sezoně, kdy zemřelo sedm lidí, odstartoval nový ročník české rally. S řadou bezpečnostních úprav! „O menší zájem diváků se nebojíme,“ říká šéf Svazu rally AČR Pavel Schovánek.

Více retardérů či pečlivě zabezpečené zóny se aplikovaly již během víkendového zahajovacího sprintu Rally Vrchovina. Hlavní test ale přijde příští týden při Rally Šumava (18. – 20. 4. 2013), jenž je součástí MMČR.

Letošní podoba rally bude možná více svázaná pravidly a nařízeními, zato s důrazem na bezpečí diváků.

„O menší zájem se nebojíme. Správný fanoušek přijde vždy s tím, že bude respektovat pokyny pořadatelů a sami jim pomohou s těmi, o které nestojíme – agresivními a opilými,“ říká předseda Svazu rally Pavel Schovánek. „Stoprocentní bezpečnost však v rally, stejně jako v každé jiné lidské činnosti, garantovat neumíme,“ doplňuje.



Po loňské nešťastné sezoně, kdy po nehodách v rally zemřelo sedm lidí (dva spolujezdci a pět diváků), se ovšem přijal soubor opatření vůči fanouškům a vyhrazením prostorů pro ně: na každé rychlostní zkoušce vyhradí pořadatel divácká místa, kde garantuje nejvyšší míru bezpečnosti, jiná místa, kde očekává jen nahodilé diváky (i tyto části tratě ale obežene páskou) a poté místa nepovolená, označená jako „Zakázaný prostor“.

„Každý pořadatel to pro svoji rally řeší individuálně, podle konfigurace terénu. Organizátoři se o každém metru trati dohadují s bezpečnostními delegáty Federace automobilového sportu,“ vysvětluje Schovánek.



Píšťalky ale nejsou jediným opatřením. Dalšími jsou i snižování výkonu motorů nejčastěji havarujících vozů třídy 3 (zejména Mitsubishi Lancer), zpřísnilo se vydávání jezdeckých licencí a na rychlých vjezdech do obydlených částí se bude instalovat více retardérů ze slámových kotoučů.

Větší zkouška však přijde už příští týden, kdy se uskuteční Rally Šumava, první letošní podnik v Česku (druhý po lednové Jänner Rally) spadající pod Mezinárodní mistrovství ČR.

„Rally Šumava je ale pořádána precizně, organizátoři se na ni připravují více než čtvrt roku. Měli školení, zkušební testy, fyzické ukázky zábran, ukázky přechodů pro diváky, zahrazení cest a dalších výstupů,“ dodává na závěr Schovánek.

Začít diskuzi