11. července 2013 • 12:11

Startuje Rallye Bohemia. Na loňskou tragédii nemyslím, tvrdí Černý

Autor: iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Furch po nástupu k Boleslavi: Brno jsem si oblíbil, ale život mění plány
Dvacet let od titulu Baníku. Získali jsme ho díky fanouškům, vzpomíná Laštůvka
VŠECHNA VIDEA ZDE

Jan Černý, loňský mistr Evropy v rallye kategorie 2 WD a v současné době jezdec týmu Peugeot Černý Racing odstartuje na 40. Rallye Bohemia se startovním číslem 2. Jak tento jezdec hodnotí nadcházející rallye?



Jak hodnotíte Rallye Bohemia co se týče kvality tratí a její náročnosti pro jezdce?
"Rallye Bohemia – Bohemka má hodně těžké tratě s množstvím zatáček a minimem úseků, kde se jede maximální rychlostí. To mi vyhovuje a blíží se to charakteru rychlostních zkoušek v Evropě nebo v mistrovství světa. Letos jsou ty nejrychlejší úseky navíc ještě zpomaleny retardéry pro ještě větší bezpečnost, ale Bohemia byla v minulosti známá tím, že na zdejších tratích se i bez retardérů dosahovaly nejnižší průměrné rychlosti v České republice. Zdejší tratě patří k české špičce."

Je pro jezdce něčím extrémně náročná?
"Každá soutěž je náročná něčím jiným a nedá se říct, že jedna rallye více než druhá. Některá rallye je těžká tím, že má technickou trať, jiná klouzavými asfalty, jiná zase třeba tím, že se tam často jede v maximální rychlosti. To je kouzlo soutěží a umění jezdce je se každé rallye přizpůsobit. V tom bychom se měli odlišovat od okruhových závodníků. My se musíme vyrovnat s jakýmkoliv počasím a dost se i improvizuje. Stane se, že ze servisu odjíždíte na suchých pneumatikách a na rychlostní zkoušce silně prší. Nemáte pak šanci zajet někam do boxu a přezout. Musí se jet na to, co na autě je."

Řekl byste, že Rallye Bohemia je jezdecky nebezpečnější než jiné rallye?
"To určitě ne a platí tady to, co jsem říkal před chvílí. Každá soutěž je jiná i z hlediska rizika a posádka musí umět riziko zvážit. Záměrně neříkám jezdec, protože v rallye je v autě posádka, která má dva členy, kteří jsou si rovnoprávní a oba dobře ví, jaké jsou jejich možnosti a kde je hranice únosného rizika. Když se stane problém, tak je na straně posádky, ne jezdce, nebo spolujezdce. V tom se také odlišujeme od jiných automobilových sportů, kde jezdec závodí sám. Bez skvělého spolujezdce bych byl v rallye ztracený a nemohl bych podat špičkový výkon. Práce spolujezdců bývá médii občas opomíjena, ale nezaslouží si to."

Jak se povede Janu Černému v dalším ročníku Bohemia Rallye?Foto Bohemia Rallye

Rally Bohemia se v loňském roce do povědomí fanoušků rally zapsala tragickou nehodou při níž zahynul spolujezdec Bohuslav Ceplecha. Myslíte na to před startem této rallye?
"Jsme profesionální závodníci a před samotným závodem myslíme na danou soutěž, její specifika, techniku, počasí a soustředíme se na výkon. V osobní rovině si tento moment občas vybavím, protože se jednalo o přítele, ale nespojuji to teď nijak s nadcházející rallye. Věřím, že většina soutěžních jezdců je na tom podobně."

Myslíte si, že rallyesport je od loňského roku bezpečnější pro posádky i jezdce?
"Riziko zde bude vždy, ale udělalo se obrovské množství práce v bezpečnosti diváků i posádek. Rallye prošla vývojem podobným, jako třeba formule 1 v šedesátých – sedmdesátých letech. Tehdy bylo skoro běžné, že na jedné straně okruhu hoří formule v níž sedí jezdec a závodilo se dál. Mnohdy i diváci přebíhali přes trať. Dnes je to nevídaná záležitost a máme zvednuté obočí, když někomu ve formuli praskne pneumatika. Rallyesport je tomto ohledu drsnější sport a nejde jej zavřít na okruh za plot. Pak by ztratil svou podstatu a byl by to jeho zánik. Je to jako byste sjezdovému lyžaři řekli, že od teď bude závodit jen na modré sjezdovce, která vede rovně z kopce dolů.

Co je klíčem k větší bezpečnosti?
"Z hlediska bezpečnosti je hlavní zajistit bezpečí diváků, kteří přišli rallye sledovat a mnohdy mohou být nepoučení a neznalí rally. Těm je třeba stále zdůrazňovat, že jsou zakázané prostory, kam se prostě během závodu vstupovat nesmí. Je to pak o inteligenci každého člověka a jeho přístupu. Pořadatelé a odborníci z hlediska bezpečnosti dnes umí velmi dobře odhadnout ty nebezpečné prostory a naopak vymezit bezpečná divácká místa. Z hlediska bezpečnosti jezdců změny například vypadají tak, že byly použity zpomalovací retardéry v některých extrémně rychlých úsecích. I tak se ale riziko zcela eliminovat nikdy nedá, a k havárii může dojít. Nemyslím si ale, že by rally byla mnohonásobně nebezpečnější sport než jiné sportovní disciplíny, kde se závodník pohybuje rychle."

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud