ROSARIO (EXKLUZIVNĚ Z JIŽNÍ AMERIKY) – Hned pětkrát dokázal ovládnout Rallye Dakar v kategorii čtyřkolek. Více triumfů má z českých závodníků na kontě pouze Karel Loprais, jenž nejslavnější rallye světa vyhrál s kamionem šestkrát. Nyní na šestapadesátiletého Josefa Macháčka čeká nová výzva - start s buginou. Do první z celkem třinácti náročných etap více než devět tisíc kilometrů dlouhé rallye se vydá již v neděli.
V minulosti jste na Dakaru úspěšně závodil v kategorii čtyřkolek, kterou jste hned pětkrát ovládl. Nyní se poprvé na startu objevíte jako jezdec buginy – co považujete za hlavní výzvu?
"Velkou výzvou a zároveň i zkouškou je pro mě už jen samotná účast. V autě, se kterým pojedu, mám najeto opravdu hodně málo, takže mě čeká hodně učení. Mým hlavním cílem je dojet až do cíle, vůbec si nechci dopředu dávat nějaké konkrétnější cíle. Určitě nemám v plánu bláznit, v kategorii automobilů jsem nováčkem, takže podle toho budu k závodu přistupovat."
Zatímco na čtyřkolce jste jel vždy jen sám za sebe, nyní vedle vás bude sedět spolujezdec. Co od této novinky očekáváte?
"I tohle jedna z hlavních výzev, které na mě čekají. S Vlastou Tošenovským to pro nás bude úplná premiéra, protože jsme doposud spolu neodjeli jediný závod. Také pro něj to nebude snadné, i když vím, že s navigací má dost zkušeností, protože dřív jezdil dálkové rallye na motorce. Určitě nám bude chvíli trvat, než se úplně sehrajeme, ale věřím, že to nebude velký problém. Pro mě bude výhodou, že se na rozdíl od čtyřkolky budu moci soustředit jen na jízdu, ale na druhou stranu je to velká zodpovědnost. Doufám tedy, že mě nebude moc svazovat."
Nejste prvním jezdcem, který po úspěších v jedné kategorii zamířil do jiné. Je vám v tomto ohledu vzorem Francouz Stephane Peterhansel, který dokázal vyhrát jak v motocyklech, tak i v kategorii automobilů?
"Určitě ano, Peterhansel je pro mě svým způsobem jakýmsi vzorem, ale nelze zapomenout na to, že i jemu chvíli trvalo, než se dostal v automobilech na úplnou špičku. Vím, že budu asi o něco více sledovaný, když jako bývalý šampion z čtyřkolek přesedám do buginy. Bylo by určitě moc pěkné, kdyby se mi podařilo uspět. Navíc, pokud závod dokončím, mohu se stát prvním Čechem, který dojel do cíle s buginou. I to mě docela láká."
Zaznamenal jste nějaké ohlasy v souvislosti s vaším přestupem? Například od vašich bývalých soupeřů ze čtyřkolek?
"V menší míře ano a vesměs byly všechny ohlasy pozitivní. Nicméně si myslím, že všechno přijde až poté, co se závod rozjede. Záležet také bude na tom, jak se mi bude dařit. To, že jsem dříve uspěl ve čtyřkolkách, mě trochu svazuje. Lidé mi totiž fandí a věří, že bych mohl být úspěšný i s buginou."
Připravoval jste se na závod nějak jinak, než když jste se v minulosti závodil na čtyřkolce? Mám na mysli například fyzickou přípravu?
"Nic výjimečného jsem nedělal. Myslím, že to není ani třeba, protože jsem po takřka čtyřiceti letech závodění na motorkách a čtyřkolkách zvyklý na větší fyzické vypětí, než jaké mě při řízení buginy čeká. Dá se říct, že jízda s buginou je pro mě v porovnání se čtyřkolou jakýsi relax. I to byl jeden z důvodů, proč jsem s čtyřkolkami skončil – už to pro mě bylo v mém věku nebezpečné. Ani jízdu s buginou však nepodceňuji, jen si myslím, že to bude náročné hlavně psychicky."
Když jste uvažoval o změně disciplíny, nepřemýšlel jste i o možnosti zúčastnit se Dakaru v roli pilota kamionu?
"O kamiónu jsem vůbec neuvažoval. Nechtěl jsem totiž čtrnáct dní strávit de facto na vibrátoru. Jízda v autě, potažmo v mojí bugině, je mnohem pohodlnější. To se s neustále třesoucím se kamiónem nedá vůbec srovnávat. Nicméně ani stroj, ve kterém jedu letos, nemusí být pro mě konečnou. Uvažuji totiž i o silnější verzi buginy, ale vše závislí na tom, jak se budu v závodě cítit. Zatím je vše otevřené."
Josef Macháček
Narozen: 13. března 1957
Tým: KM Racing
Vůz: Buggy-Nissan
Největší úspěchy: Pětinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii čtyřkolek (2000, 2001, 2003, 2007 a 2009)