Šance číslo tři stále žije

Škoda Fabia
Škoda FabiaZdroj: Sport - Jaroslav Legner
Jan Černý
Rallye
Začít diskusi (0)

V lednové Rally Monte Carlo šokovali svět nečekaně dobrým výsledkem. Fin Hänninen při prvním startu Fabie S2000 málem vyhrál a Čech Kopecký dojel po technických problémech čtvrtý. Zítra oba mladíky a jejich fabie čeká Rally Azory.

Bude nová česká zbraň rychlá i na šotolině?

Byla to náhoda, nebo škodovka svou třetí šanci ve světové rally skutečně chytla za pačesy? To napadlo každého, kdo s údivem sledoval, jak česká značka coby nováček seriálu IRC válcuje v Monte Carlu tovární peugeoty a fiaty.

Letos je to poprvé, kdy české závodní auto jede takhle vpředu. V minulosti tovární tým Škodovky promarnil hned dvě šance na světový úspěch. Nejdříve s Octavií, o pár let později s Fabií WRC.

Teď je tady šance číslo tři a vypadá to, že česká automobilka se poučila ze všech předchozích nezdarů a k závodění na světové úrovni přistupuje zodpovědněji. Po dvou letech intenzivního vývoje letos vyrazil do IRC nový speciál Škoda Fabia S2000.

V mezinárodním seriálu, kde soutěže živě vysílá Eurosport, Češi nejedou kvůli omezenému rozpočtu všechny soutěže. Azorskou rally ale nešlo vynechat.

„V Monte Carlu jsme prý byli rychlí kvůli tomu, že soupeři měli na trati pokryté ledem a sněhem problémy. Na Azorech čeká na všechny rychlá šotolina, takže tady se ukáže, jak na tom doopravdy jsme,“ komentuje druhý start po takřka čtvrtletní přestávce Jan Kopecký.

S továrním týmem a parťákem Juho Hänninenem mezitím vyrazili na Valaškou rally. Premiéra Fabií S2000 před českým publikem ale byla kvůli tragické nehodě jednoho ze soupeřů a následném zrušení soutěže příliš krátká.

Přesto se Čech s Finem v závodní přestávce nenudili a po všech koutech Evropy najížděli další testovací kilometry. Už tak rychlá fabia ještě zrychlila a navíc přidala spolehlivost.

Ani na Azorech by tak české barvy nemusely hrát druhé housle. Proč nastal obrat? Škodovka před deseti lety sice vstupovala do WRC jako vítěz poháru FIA pro vozy s pohonem předních kol.

Jenomže to bylo s jednoduchými favority a feliciemi. Složitou techniku WRC už Češi tak dobře nezvládli a jak Octavii, tak i Fabii chyběla na konkurenci z řad Fordu, Subaru nebo Citroënu rychlost a spolehlivost.

Automobilka dříve neměla šťastnou ruku ani při výběru jezdců. Namísto skutečných es dostávali šanci většinou piloti ze širší světové špičky nebo odcházející hvězdy.

Teď oblékají škodováckou kombinézu jezdci, kteří i přes nízký věk mají dostatek světových zkušeností, ale hlavně také chuť jet na hraně a ne jenom strategicky dojíždět někde vzadu.

Kopecký se při tom lépe cítí na asfaltu, Hänninen je naopak považován za šotolinového specialistu, a proto je o víkendu považován i za hlavního favorita na vítězství.

Změnu k lepšímu je možné vypozorovat i v celkovém pojetí továrního týmu. Ten se v minulosti netěšil dobré pověsti a to především kvůli neefektivnímu hospodaření a špatným mezilidským vztahům.

To všechno očividně úspěšně vyřešil nový šéf Michal Hrabánek. Bývalý vysoký manažer z oddělení technického vývoje mladoboleslavské automobilky zavedl v třicetičlenném závodním týmu nové způsoby řízení s jasně definovanými pravomocemi a zodpovědností všech členů.

Vždyť tady jde o lukrativní obchod. Hlavní část příjmů sportovního oddělení tvoří prodej Fabií S2000 zákazníkům z řad soukromých týmů. A kdyby Fabia na Azorech vyhrála, byla by to pro další obchody reklama jako hrom.

Začít diskuzi