Startuje slavná rally Dakar: Aleš má na podium, věří Karel Loprais

O náročnosti Rally Dakar ví víc, než kdokoliv jiný. Vždyť ji šestkrát vyhrál! A jeho přezdívku znají na celém světě: Monsieur Dakar. „Věřím, že Aleš má na to, aby na mě navázal,“ předvídá Karel Loprais, legenda a strýc největší české naděje v letošním ročníku.
Extrémní podnik, který dnes začne už popáté v Jižní Americe, považuje za těžší, než byl kdysi africký, a věří, že tam příště odcestuje.
Že jeho synovec odstartuje s kamionem z roku 2011? Že proti němu stanou silná iveka, kamazy a bude sám i proti nově vzniklému českému týmu Bonver Dakar Project?
I tak může Aleš Loprais podle věhlasného strýce Karla zaútočit na podia. Ne-li na vítězství. „Takové kamazy jsme už dříve několikrát porazili. Na Dakaru mají šanci všichni, takže i my,“ říká šestinásobný šampion.
Nezdá se vám ale, že má Aleš Loprais oproti minulosti handicap, pokud jde o vůz a soupeře?
„Samozřejmě, je výhodné mít novější vůz, ale na druhou stranu zase ví, s čím jede. Se stejným autem už na Dakaru závodil a nebýt špatného turba, mohl být tehdy na bedně. Možnosti větších týmů jsou sice jiné a pět dalších kamionů, u nichž byste mohli využít náhradní díly, Aleš nemá, přesto věřím, že tatra vydrží a on jim to natře. Ač bude o něco pomalejší, nahradí to jinde.“
Nevrací se i obavy z loňska, kdy doplatil na mikrospánek mechanika Almášiho a havaroval?
„Vůbec! To už je pryč, dávno. Od té doby se dal do kupy, závodil znovu na Silk Way rally a nemá cenu se k tomu nijak vracet. Buď na to mám a to znamená, že jsem zdravý a mohu jet, nebo ne. A on je v pořádku. Jakékoliv myšlenky na to co kdyby nemají smysl. Teď je nutné dívat se dopředu.“
Jak je to vůbec s vámi a radami k němu? Aleš třeba říká, že toto už máte za sebou…
„Je to tak. Vztahy máme sice výborné, ale je nutné si uvědomit, že na místě si posádka poradí sama. Radit se ani nedá, nikdo dopředu neví, co nastane. Aleš sledoval spoustu Dakarů jako divák, před sedmi lety byl se mnou jako navigátor, a i když bude stále nabírat nové zkušenosti, má jich už dost.“
Podle organizátorů přijde pro jezdce to nejhorší hned v úvodu – v peruánských dunách. Tam už však váš synovec vloni nedojel. Mohou tam i pro něj nastat kritické chvíle?
„Bude to tam složité. Tím, jak se začíná v dunách, se může stát, že před vámi někdo zůstane stát a ta trasa se stane neprůjezdnou. Tam to bude rozhodující. Věřím ale, že Aleš bude bojovat o vítězství.“
Je třeba současná Rally Dakar těžší než to, co jste zažíval v Africe?
„Ano, je to náročnější. Jen teploty jsou daleko větší, než byly v Africe, navíc je tam velká a silná účast. Ve všech kubaturách. Je to ovšem v civilizaci – Afrika je Afrika, ale dokud tam nebude bezpečnost, tak to bude horší. I mně tam asi před patnácti lety ukradli kamion. V Africe je možné vše.“
Jak nicméně vidíte fakt, že Češi na Dakaru opouští přední příčky? Aleš je jediný, který může bojovat o titul, a letos nejede ani čtyřkolkář Josef Macháček, poslední český vítěz z roku 2009.
„Je to škoda. Pepa Macháček už měl vloni nějaké nesrovnalosti (byl diskvalifikován z technických důvodů) a je smutné, když se rozhoduje u stolu, a ne na trati. Dakar ale není o lidech, jimž je dvacet let, většina z nich je starších. Myslím, že je to otázka peněz, která brání, aby startovalo více lidí.“´
A nemáte strach, že i kvůli financím mohou vozy jako iveco nebo MAN české tatře utéci?
„Vývoj jde samozřejmě dopředu. MAN a další jsou obrovské firmy, které si mohou dovolit do toho jít. Kdežto Tatra dělá samostatně motory jen pro omezený počet vozidel a s tím naším není možné soutěžit. Záleží na tom, co nám kdo může nabídnout.“
Nevadilo vám jako patriotu tatrovky, když Aleš Loprais zvolil do Silk Way Rally (v tu dobu nestihl ještě postavit nový vůz) právě MAN? Prý byl i lepší než tatra.
„Ne. Byla to pro něj vynikající zkušenost, a když neměl s čím jet, proč by nejel s MANem? Získal trénink a bojoval o vítězství s autem, které ani neznal. Dokud to ale bude možné, vždy budeme chtít jezdit s tatrou.“
Nebojíte se ovšem, že vaše úspěšná generace mizí a je tu teď méně lidí, kteří by vás nahradili?
„Dejme tomu čas, máme tu hodně dobrých závodníků. Zatím jezdí Aleš a třeba půjdou i další Lopraisové v jeho stopách. On navíc jezdí ve věku, kdy já toho o Dakaru ještě moc nevěděl. Má toho ještě dost před sebou.“
Plánujete tedy, že byste s ním třeba ještě na Dakar do Jižní Ameriky vyrazil?
„Uvidíme, rád bych ještě něco jel. Měl jsem ale teď ještě zdravotní problémy, takže jsem to raději vynechal a uvidíme, co bude příště. Když to ale vyjde, rád se tam podívám.“