Enge musí zaplatit

Sport
Motorismus

Finský pilot Mika Salo proti Tomáši Engemu nic nemá, přestože český jezdec hned dvakrát zlikvidoval v závodě jeho ferrari.

Připravil ho o vítězství, přesto Mika Salo proti Tomáši Engemu nic nemá. Hned dvakrát zlikvidoval český jezdec Finovo ferrari a na rozkaz italské automobilky dostal okamžitou výpověď. "Tomáš je někdy moc divoký a přišel čas, aby zaplatil za své chyby," řekl Salo v exkluzivním rozhovoru pro deník Sport před závodem formule 1 na maďarském Hungaroringu.


Jak jste spokojený s výsledky v American Le Mans? "Máme skvělou sezonu, jen pár posledních závodů nedopadlo moc dobře, protože jsme se zapletli do bouraček. Na začátku jsme měli štěstí, teď zase smůlu. Pořád jsme druzí v šampionátu a osm bodů za lídrem. Vždycky jsme zdaleka nejrychlejší, tak jenom zase musíme začít dojíždět do cíle." V posledním závodě jste měl kolizi s Tomášem Engem... "Nejenom v tom posledním, ale taky v tom předtím." A co si o té poslední kolizi myslíte? Nejdřív naboural on vás, pak jste vy odstřelil jeho. "Bylo od něj hloupé, že do mě zezadu naboural. Už byl v podmínce a pomohl naší konkurenci, aby zase vyhrála závod. Oba jsme závodili za Ferrari, tak si máme spíš pomáhat a ne se navzájem likvidovat. Vlastně nás vyřadil ze závodu. Teď už se v American Le Mans Series do konce sezony neobjeví, protože má zákaz." Těší vás to? "No, je to škoda. Pro Ferrari i pro něj, protože je rychlý. Ale musí se uklidnit, na trati se někdy chová fakt divně." Vždycky byl rychlý, ale také často boural. Je nebezpečný ostatním? "Tomáš je hodně rychlý, o tom žádná, každý to ví. Jenže by měl taky myslet a uvědomit si, že závod je dlouhý a že se někdy vyplatí trocha trpělivosti. Poslední závod jsme vedli - já byl první, on druhý, měli jsme náskok skoro půl kola. Při jednom brždění do mě napálil. Bylo to stupidní." Vzápětí jste mu to vrátil. "Jo, chtěl jsem mu ukázat, jaké to je, když někoho sestřelí. Udělal to už podruhé, tak mu taková lekce prospěla. Musel jsem mu ukázat, že nejsem mladý kluk, na kterého si může dovolovat. Nejsem sračka (Salo použil anglické slovo shit, pozn. autora). A teď to ví." Byl v podmínce, a tak do konce roku nebude v ALMS závodit. "Tak to je a je to hlavně jeho problém, protože si to způsobil sám. Musí zaplatit za své chyby." Jak by se měl chovat závodní pilot, když je v podmínce? "Je to složitá situace, protože chce pořád vyhrávat. V tom závodě jsme oba věděli, že jsme naprosto stejně rychlí a že mě nepředjede, pakliže neudělám chybu. A já ji jen tak neudělám. Byl v podmínce, ale třeba na to úplně zapomněl. Nemůže v takovém případě dělat hovadiny." Během čtyř měsíců měl spoustu bouraček. "Já vím. Sešrotoval spoustu aut a minulý víkend (Salo mluvil v neděli před GP Maďarska, pozn. autora) zničil ve Spa další. Jak říkám: je rychlý, ale měl by vychladnout a pak bude dobrý. Tomáš je milý kluk, mám ho rád. Pořád před sebou má dobrou budoucnost, jen se musí změnit." Mluvil jste s ním po té nehodě? "V Americe ne, to byla záležitost komisařů. Potkali jsme se ve Spa, ale tam jsme se bavili o jiných věcech." Komisaři Engeho v Lime Rocku potrestali pěti minutami přičtenými k výslednému času, vy jste dostal trest dvou. Proč? "Protože si začal. Z mé strany to už byla jenom odplata." A taková pomsta je přijatelná? "Jasně, taky to není dobré. Jenže kvůli němu jsme přišli o jasné vítězství - vlastně už ve chvíli, kdy do mě naboural, protože jsme měli oba poškozené auto a museli jsme zbytečně do boxů."
MIKA SALO narozen: 30. listopadu 1966 kariéra ve F1: 1994-2002 týmy ve F1: Lotus, Arrows, BAR, Ferrari, Sauber, Toyota nynější tým: Ferrari (závody American Le Mans)