Navrátilec Janiš opět za volantem

Závodník Jarek Janiš
Závodník Jarek JanišZdroj: www.jarek-janis.cz
jrš
Motorismus

Rok nezávodil, přemýšlel o konci kariéry. Před třinácti měsíci Jarek Janiš těžce havaroval při závodě Le Mans Series ve Spa a poranil si krční páteř. Tento víkend poprvé zasedl do závodního vozu a porážel soupeře.

Stalo se tak v Brně při domácím okruhovém mistrovství královské Divize 4. "Od zranění jsem každý den chodil na různé procedury," popisoval.

"Za volant jsem se ani neměl dostat," tvrdil 25letý bývalý testovací pilot týmu F1 Jordan a Prost, hvězda seriálu FIA GT 2006 a člen českého A1GP týmu.

Nebyl to hazard vyjet do předposledního podniku MMČR okruhových závodů? Namítali něco doktoři?

"Naopak. Můj hlavní doktor souhlasil s tím, že je třeba zkoušet posilovat záda. To přetížení v autě je velké a normálně se nedá takový nápor nacvičit. Před víkendem jsem vozil po brněnském okruhu klienty a vše drželo. Rozhodl jsem se to ostře vyzkoušet."

A letošní premiéra se podařila. V těžké konkurenci jste vyhrál kvalifikaci pro Sprint královské králo Divize 4 nad Diviz 2000 ccm, v závodě jste pak byl třetí by a ve tříhodinovce tř vám novce dokonce patřilo dokonc stříbro...
"Ano. Hodně. Hodkoukalo lidí koukalo ně na mé výsledky. v Zpočátku jsem u byl trošku nervózní. trošk ku nere Ale po nějakých vózní. něsti šesti sedmi jakých šes kolech jsem výkon m ustálil. Hrozně jsem se na ten okamžik okatěšil." mžik "

Bylo těžké tak dlouho snášet tu vynucenou pauzu?
"Ten rok byl opravdu dlouhý. Bylo to asi jedno z nejtěžších období mého života. Zpočátku ani odborníci nevěděli, co se mnou je. Hrozili mi, že se už nevrátím. Po havárii se mi na krční páteři udělal hematom a potřeboval se odstranit. Operace však byla riskantní, protože to bylo vedle míchy. Proto mi dávali různé látky a k tomu jsem se věnoval různým cvičením. Povedlo se."

Přemýšlel jste v té době o konci kariéry?
"Určitě. V nemocnici jsem měl dost času a občas myslel na konec. Říkal jsem si, že bych se pak mohl starat a pomáhat jiným nebo mladým jezdcům. Takový trenér nebo koordinátor týmu."

Což jste vlastně dělal a pomáhal hlavně vašemu bratrovi Erikovi, že?
"Ano. A nejenom to. Byl jsem nablízku i Štěpánu Vojtěchovi a Adamu Lackovi ve FIA GT. Ale samozřejmě jsem se nejvíc zaměřil na bratra, který jezdí Euroserii formule 3. V konkurenci třiceti pilotů z celého světa dojíždí většinou v první desítce a zatím vede tabulku nováčků. Je tam, kde má být."

A jak si pochvalovali vaše rady ostatní?
"No, někteří říkali, že se mám na závodění vykašlat. Prý jsem byl dobrý manažer a měl vše pod palcem. Kromě toho jsem s Martinem Strakou komentoval v televizi závody Le Mans Series. Dost mi to dalo. Pozoroval jsem strategie týmu, nebo když vyjel safety car a viděl jsem, co se děje. A to se hodí, celkové myšlení týmu je rozhodující."

Sezona už končí, co máte v plánu do budoucna?
"Předně ještě nechci návrat uspěchat. Dál pracuji s fyzioterapeutkou i lékaři. Pak se snad ukážu v posledním domácím závodě v šestihodinovce Epilog pětadvacátého října. Ale plány pro příští sezonu jsou předčasné. Rád bych se však zúčastnil závodů FIA GT nebo Le Mans Series."