13. října 2008 • 16:41

Závodní vůz zabíjel

TOP VIDEA
Co má Třinec a nemá Sparta? V čem selhali lídři poražených?
Střeďáci na EURO: Koho k Součkovi? Dilema s parťáky i rozestavením
VŠECHNA VIDEA ZDE

Tragicky skončil volný automobilový závod Setkání mistrů – Memoriál Miroslava Fajkuse v Ostravě. Šestnáctiletý závodník Jan Kašpárek vylétl se svým vozem z trati, jeden z diváků (53 let) havárii nepřežil.



Druhý (41 let) je s vážným poraněním pánve v nemocnici. Mladičký jezdec vyvázl z těžké havárie bez zranění, policisté pátrají po příčinách nehody.

Havárie se stala v sobotu po druhé hodině na rovném úseku uzavřeného Balcarova okruhu. Nepršelo, trať byla suchá. Červená felicie Jana Kašpárka se řítila po dlouhé rovince. Před zpomalovacím retardérem se zadek vozu najednou rozkýval. Nejdřív doprava, potom doleva. A poté se vůz nečekaně stočil doprava a přes obrubník vylétl mimo trať.

Zranění diváků

Závody veteránů v Hořicích 2007: Jednomu z aut se utrhlo kolo a zasáhlo
diváka do hlavy, následkům zranění v nemocnici podlehl

Závody veteránů Zbraslav-Jíloviště 2006: Těhotnou ženu srazilo jedno
z historických vozidel, o dítě přišla

Rallye Bohemia 2005: Norský závodník Andres Kjear nezvládl ostrou
zatáčku, čtyři lidé byli těžce zraněni, dvanáctiletá dívka byla v ohrožení
života

Rallye Blovice 2002: Toyota Corolla na zablácené vozovce vylétla mezi
přihlížející, jeden z diváků zemřel, další tři byli zraněni



Tribuny podél trati v místě havárie nebyly. Na místech vyhrazených pro diváky však stála skupinka lidí. Dva muži byli letícím vozem těžce zraněni, třetí vyvázl s lehkým zraněním.

„Byl jsem tam a musím říct, že za to nemůžou pořadatelé, ani jezdec,“ říkal jeden z přímých svědků havárie. „Byla to nešťastná náhoda a ti dva lidé si spolu povídali a nedávali pozor, co se děje. Protože jinak by možná stihli utéct.“

Záchranka oba těžce zraněné muže odvezla do nemocnice. Starší z nich bohužel těžkým zraněním mozku ještě týž den podlehl. „Další byl těžce zraněn, utrpěl zlomeninu pánve. Doba léčení je předběžně stanovena zhruba na šest měsíců,“ upřesnila mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková.

Mladý pilot nechtěl o havárii mluvit. Naznačil jen, že šlo o technickou závadu. Konkrétně mělo jít o jakousi poruchu na nápravě. Tuto verzi podpořil i ředitel závodu Adolf Fešárek.„Prasklo mu něco v pravém kole a auto bylo neovladatelné,“ říkal Fešárek, dřív také úspěšný automobilový závodník.

Zdali tomu tak opravdu bylo, rozhodne soudní znalec. Policisté závodní vůz odvezli na vyšetření, byť se tomu organizátoři v první chvíli bránili.

Argumentovali tím, že se nehoda stala na uzavřeném okruhu a prošetří ji hlavní sportovní komisař závodu a jeho technik. Nakonec se však s policií dohodli.

„Příčiny havárie jsou předmětem prověřování,“ potvrdila Gabriela Holčáková. „Policisté ohledali místo havárie a zajistili vozidlo. Ve věci bude přibrán znalec z oboru dopravy, zúčastněné osoby podají vysvětlení. Policisté zahájili úkony trestního řízení pro trestný čin ublížení na zdraví.“

Teprve šestnáctiletý Jan Kašpárek ze šternberského Ecce Homo Racing Teamu vlastní závodnickou licenci, podle odborníků to není žádný nezkušený „zelenáč“. Řadu závodů už má za sebou.

„Šestnáct let je obvyklý věk pro závody na uzavřených tratích,“ říká Adolf Fešárek. „S motorem o obsahu 1400 (1,4 litru) může na uzavřené trati jet i čtrnáctiletý závodník bez řidičského průkazu. Byla to nešťastná událost způsobená technickou závadou.“

Smutným paradoxem je, že i Miroslav Fajkus, na jehož památku pořadatelé závod pojmenovali, letos našel smrt v závodním voze. Na jaře havaroval při mistrovském závodě automobilů do vrchu v Náměšti nad Oslavou, bylo mu 43 let.

Články odjinud


Články odjinud