Vršecký bude znovu útočit na rekord

Před dvěma měsíci se radoval český závodník David Vršecký z roudnického týmu Buggyra ze svého premiérového titulu mistra Evropy na tahači a ve středu možná prožije další velký den své kariéry.
Na letišti v Panenském Týnci chce totiž získat již druhý světový rekord. Už čtyři roky je držitelem maximální rychlosti, ale tentokrát chce vytvořit takzvaný akcelerační rekord - tedy v podstatě rekord s pevným startem na jeden kilometr.
Pokus o rekordní zápis v této kategorii už jednou český trucker absolvoval. Takřka přesně před dvěma lety na uzavřeném dálničním okruhu před Hradcem Králové to ale byla jen náhražka za nemožnost posunout dál hranici absolutního rekordu, který získal o dva roky dříve v Dubaji (281,723 km/h). Vlhký povrch dálnice a mlhavý opar Vršeckému v roce 2006 pokus brzy znemožnily. Jezdec tehdy vysvětlil, že na "akcelerační" rekord je třeba i jinak upravený vůz.
Stejně jako před dvěma lety hodlá Vršecký překonat výkon švédského truckera Boije Ovebrink. Tehdy měl jeho rekord hodnotu těsně nad 155 km/h, ale 16. listopadu 2007 ho stejný muž vylepšil se svým volvem na 158,828 km/h.
"Jeho vůz byl dokonce vystaven na červencovém závodu mistrovství Evropy na Nürburgringu," uvedl manažer Buggyry Jan Kalivoda. Ten věří, že ve středu budou vhodné povětrnostní podmínky k tomu, aby se rekord stěhoval ze Švédska do České republiky.
Rekordní zápis má jasná pravidla daná Mezinárodní automobilovou federací. Podle nich je nutno z nulové rychlosti zajet jeden kilometr v co nejkratším čase a to v průběhu jedné hodiny oběma směry. Z dosažených průměrných rychlostí obou jízd se pak určí průměr. Aby byla zaručena regulérnost, pokus budou sledovat specializovaní komisaři.
Vedení roudnického týmu Buggyra nejprve plánovalo rekordní zápis na minulý týden, ale sněhová pokrývka jim to znemožnila. Nyní se zdá být vše připraveno, aby měl Vršecký dostatečné podmínky. "Pokud vyjde předpověď, dnešní slunečné počasí by mohlo plochu ještě vysušit a ve středu by měl mít David dobrý povrch, který je základem pro úspěch," uvedl Kalivoda.
Po prvním pokusu, jehož start je plánován na 11:30, bude následovat vyhodnocení telemetrických údajů a mechanici budou mít patnáct minut na běžnou údržbu.
"Zaměříme se na stav pneumatik a brzd. Je to vcelku pochopitelné, na konci měřeného úseku pojede David rychlostí 250 km/h, a tak brzdy dostanou zabrat, pneumatiky zase na startu," popsal technický ředitel Mario Kress, co ho bude v té chvíli nejvíce zajímat.
Na pravé poledne je plánována druhá jízda, která rozhodne o tom, zda se rekord podaří překonat. "Před jejím začátkem budu chtít pochopitelně vědět, jak na tom jsem. Na druhé straně si nedělám sebemenší iluze o tom, že bych v první jízdě najel takový náskok, abych mohl v té druhé taktizovat.
Věřím ale, že to časoměřičům nebude dlouho trvat a hned po dojezdu se budeme moci radovat," zůstává optimistou Vršecký. Rekordní oslavy by mohl spojit s 33. narozeninami, které připadají na 8. prosince.