ČTK,
Motorismus

AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE - Český závodník David Vršecký vylepšil s tahačem Buggyra další světový rekord. Na letišti v Panenském Týnci dnes překonal rekordní rychlost na jeden kilometr s pevným startem.

Vršeckému, který v pondělí oslaví 33. narozeniny, se podařilo překonat rekord o více než 13 km/h i díky kvalitním podmínkám, které na letišti poblíž severočeských Loun panovaly.



Aby splnil podmínky rekordního zápisu, musel zajet kilometrový úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru; výslednou hodnotu stanovil průměr dosažených průměrných rychlostí, jak stanovují pravidla pro podobné pokusy.

PŘEČTĚTE SI:

Vršecký bude znovu útočit na rekord

Rekordní pokus Buggyry byl odložen

Vršecký se pokusí o světový rekord

Vršecký má spadeno na rekord

Nejprve sice techničtí komisaři oznámili rychlost 168,811, ale na závěr rekordního dne výsledný průměr ještě jednou přepočítali a vyšel jim dokonce ještě o tři kilometry vyšší.

Vršecký na sobě ani nedával znát, že má rekord v kapse, tak si byl pokusem jistý. "Po několikadenním testování jsme věděli, že by to mělo padnout, žádné velké překvapení to zase nebylo," vysvětloval po rekordu.

Ten mezi diváky sledoval s napětím i Tomáš Enge, jediný český pilot, který kdy závodil ve formuli jedna. Ten si nakonec také tréninkově vyzkoušel přímo za volantem, jak se jezdí s nejsilnějším závodním strojem.

Už po prvním měřeném úseku to prý měl Vršecký dobře rozjeté. "A v druhém jsem dostal z vozu úplné maximum. Na konci toho druhého měřeného úseku jsem ale měl co dělat, abych z rychlosti 250 kilometrů dokázal bezpečně zabrzdit," vysvětloval rekordman v době, kdy ještě netušil, že se oficiálně dostal se svojí rychlostí ještě výše.

Vůz připravený k rekordu byl zcela jiný, než který Buggyra používá v sezoně okruhových závodů. "Vývoj tohoto vozu trval od začátku roku a je zcela odlišný, než s kterým jezdíme závody. Výkon má téměř 1900 koní, zrychlení z nuly na stovku má 4,1 vteřiny, nepoužívají se dublované pneumatiky," nastínil hlavní rozdíly šéfinženýr týmu Robin Dolejš.

Hlavní rozdíl ale spočíval v maximální rychlosti, neboť v závodech jezdci nesmějí překročit 160 km/h, zatímco u rekordních speciálů žádné omezení není.

Vedení týmu Buggyra rychlý průběh rekordního pokusu nadchl a Vršecký se hned po vyhlášení pustil do překonávání hranice 170 km/h. To ještě nikdo netušil, že už ji ve skutečnosti zdolal.

Přesto dnes Vršecký do vozu ještě jednou usedl, tým chtěl pokořit i rekord s pevným startem na půlkilometrové trati. Ten ovšem nadále zůstane švédskému pilotovi, protože jedna z pneumatik nevydržela, poškodila skelet vozu a rekordní den byl ukončen.

Na jeho konci však ještě komisaři museli všechny dosažené údaje znovu prověřit a paradoxně oznámili jiný výsledek.

Mistr Evropy v závodech tahačů na okruzích nepřekonal světový rekord poprvé. Před čtyřmi lety si na dálničním okruhu u Dubaje připsal rekord v absolutní rychlosti s tahačem.

Tehdy mu komisaři naměřili 281,723 km/h. Buggyra plánuje i překonání této rychlosti. "Ta třísetkilometrová hranice nás ohromně láká, možná na to dojde příští rok," svěřil se manažer týmu David Kalivoda.

Aby rekord splňoval všechny náležitosti, musel zajet Vršecký kilometrový úsek dvakrát v obou směrech, a to během jedné hodiny. Z dosažených rychlostí pak komisaři určili výsledný rychlostní průměr.

"Jsem spokojený," řekl skromně Vršecký, který v pondělí oslaví 33. narozeniny. Na jeho jízdu se přišel podívat i další slavný závodník Tomáš Enge. "Mám raději menší auta. V tomhle bych se asi trochu bál. Ale rád bych se svezl," řekl muž, který pilotoval i Formuli 1.

Vršecký už má na svém kontě jeden rekord, a to z Dubaje. Před čtyřmi lety tam na dálničním okruhu zajel rekord v absolutní rychlosti s tahačem, který měl hodnotu 281,723 km/hod.