Loeb pojistil titul Citroenu

AKTUALIZOVÁNO - Již jistý mistr světa v automobilových soutěžích Sébastien Loeb předstihl na poslední rychlostní zkoušce Jari-Mattiho Latvalu a poprvé v kariéře vyhrál Britskou rallye.
Fenomenální Francouz tak zároveň v závěrečném dílu letošního seriálu korunoval vítězství Citroënu v soutěži týmů a přepsal historické tabulky, neboť jako první vyhrál jedenáct rallye v sezoně.
Loeb si zajistil pátý titul za sebou již před měsícem v Japonsku a ve Walesu bojoval především pro tým. Rivalové z Fordu nicméně prakticky ztratili šanci na celkové vítězství v pátek, kdy měl potíže Fin Mikko Hirvonen a propadl se pořadím na nebodované příčky. Jezdci Fordu přitom museli obsadit první a druhé místo.
Za vítězstvím směřoval od první etapy Hirvonenův krajan a týmový kolega Latvala, jenž vedl od šesté erzety. Na posledním dvacetikilometrovém testu však neodolal tlaku Loeba, který ho předstihl o 2,7 sekundy.
V té době měl francouzský pilot na svém kontě desetisekundovou penalizaci za předčasný start do předposlední vložky. Po závodě mu však rozhodčí trest zrušili, takže nakonec získal svůj 47. triumf v kariéře s náskokem 12,7 sekundy.
"Je to úžasné vítězství. Celý víkend jsem si to na zledovatělé trati moc neužíval, ale dnes to byl krásný souboj s Jari-Mattim. Po té penalizaci jsme do toho museli dát všechno a nakonec jsme to dokázali," liboval si Loeb. "Vyhrál ten lepší. Dělal jsem, co jsem mohl, ale rychleji to prostě nešlo," řekl po porážce třiadvacetiletý Latvala.
Třetí místo obsadil s více než minutovou ztrátou další jezdec Citroënu Daniel Sordo ze Španělska a skončil na stejné pozici i celkově.
Hirvonen nakonec dotáhl svou stíhací jízdu na osmé místo. Díky zisku jednoho bodu se také on zapsal do historie, neboť jako první pilot bodoval ve všech rallye v sezoně.
Citroën se vrátil na trůn po dvouleté odmlce, během níž triumfoval Ford, a připsal si celkově čtvrtý titul.
Na kvalitním dvanáctém místě dokončil Britskou rallye osminásobný mistr světa silničních motocyklů Valentino Rossi, jenž se soutěže ve Walesu zúčastnil již podruhé. Italský jezdec s fordem zaostal za vítězem o třináct a půl minuty. "Jsem šťastný, že jsem v cíli. Za těchto podmínek je pro mě úžasné, že jsem to absolvoval bez větší chyby," uvedl Rossi. V roce 2002 pro něj Britská rallye skončila hned v úvodu.
Jednadvacátou pozici obsadil Jaroslav Tarabus na fiatu, druhý český zástupce Martin Prokop odstoupil už v pátek. "Jsme strašně rádi, že jsme v cíli. Byl to úžasný zážitek, první rallye na šotolině a v mistrovství světa. Na poslední erzetě jsme měli problém, poškodili jsme tři kola," citoval Tarabuse server vysledky-rally.cz.
Výsledky:
1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën C4) 2:43:19,6, 2. Latvala, Anttila (Fin./Ford Focus) -2,7, 3. Sordo, Martí (Šp./Citroën C4) -1:10,6, 4. P. Solberg, Mills (Nor., Brit./Subaru Impreza) -1:49,6, 5. P.-G. Andersson, J. Andersson (Švéd./Suzuki SX4) -3:54,1, 6. Duval, Giraudet (Belg., Fr./Ford Focus) -4:57,8, 7. Gardemeister, Tuominen (Fin./Suzuki SX4) -5:15,0, 8. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Focus) -5:28,8, ...21. Tarabus, Trunkát (ČR/Fiat Grande Punto S2000) -24:59,0.
Konečné pořadí MS (po 15 závodech): 1. Loeb 122 b., 2. Hirvonen 103, 3. Sordo 65, 4. Latvala 58, 5. Atkinson (Austr./Subaru Impreza) 50, 6. P. Solberg 46.
Pořadí týmů: 1. Citroën 191, 2. BP-Ford 173, 3. Subaru 98, 4. Stobart-Ford 67, 5. Suzuki 34, 6. Munchi's-Ford 22.