Loprais: Jeli jsme na doraz

Kamion Tatra Aleše Lopraise na trati 4. etapy Rallye Dakar.
Kamion Tatra Aleše Lopraise na trati 4. etapy Rallye Dakar.Zdroj: ČTK/AP
ČTK
Motorismus
Začít diskusi (0)

Až na samé hraně sebezapření dokončovala česká posádka Aleše Lopraise jihoamerickou Rallye Dakar. Její tatru trápily nejvíce problémy se spojkou, které ji nakonec donutily před poslední etapou vzdát.

Své si ale užila i s proraženým chladičem, který opravila jen díky pomoci místních za použití mletého oslího trusu. Nejhorší ale byly zdravotní problémy navigátora Vojtěcha Šlajfa."Přes hranici zdravotních problémů se jet nedá," řekl po dnešním příletu do Prahy ČTK pilot Aleš Loprais.

"Vážně jsme se o Vojtu hodně báli. Abych řekl pravdu, předčasného konce jsem se bál už od prvního defektu ve druhé etapě, ale tohle bylo zdaleka nejhorší," dodal. Šlajf se ve třetí etapě praštil do hlavy o ochranný rám a od té doby bojoval se silnými bolestmi.

Lékaři v bivaku jeho potíže přičítali krční páteři, ve skutečnosti ale Šlajf utrpěl otřes mozku."Nakonec mi pomohl až lékař konkurenčního týmu MAN, jakmile mi na to nasadil nějaké léky a byl den volna, odeznělo to," uvedl navigátor na dnešní tiskové konferenci.

Jeho potíže jen zapadly do trápení české posádky. Největším problémem se ukázal jemný písek, který ničil techniku všech týmů. "Spojku jsme měnili preventivně po každé etapě, točili jsme asi tři. Přitom máme tu nejlepší techniku, keramická spojka se nám osvědčila na všech minulých závodech," řekl mechanik Milan Holáň.

Před poslední etapou musel český tým vzdát, když se nešlo dát spojku znovu dohromady."Je to škoda, ale už to prostě nešlo. Ještě před tím jsme přitom přežili i proražený chladič," připomněl Holáň zřejmě nejkurióznější epizodu z jihoamerického dobrodružství.

"Seběhli se k nám místní a za chvíli přinesli namletý oslí trus, asi v konzistenci našeho nového koření. Nasypali to do láhve, zamíchali, nalili do chladiče a jakmile jsme motor nastartovali, okamžitě to přestalo utíkat," nevěřícně kroutil hlavou.

Vedle přírodních podmínek tým vedený šestinásobným vítězem africké Rallye Dakar Karlem Lopraisem trápily i organizační nedostatky. "Je to krásná rallye, ale organizátoři budou muset spoustu věcí zlepšit. Není možné, abychom museli auto opravovat až od deseti večer do čtyř ráno, nesrovnalosti byly i v itinerářích.

Třeba Sainz dojel vysloveně na nepřesnou mapu, protože se zřítil do řečiště, které mělo být o dva kilometry dál," zmínil se Šlajf o karambolu legendárního Španěla.Příští rok se opět zřejmě pojede v Jižní Americe, což českou posádku spíše těší.

"Je to technická trať, kde se sice těžko předjíždí, ale nám to sedí," řekl Aleš Loprais. I jeho legendární strýc Karel by si nechal říct a možná by se příští rok za volant posadil. "Kdyby mi to zdravotní stav dovolil, rád bych si ještě někdy v Jižní Americe zazávodil," uvedl.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů