Moje auto je brutální, říká nadějný pilot Josef Král

Důležité dny své kariéry prožívá Josef Král. Dostal se do prestižní série GP2 Asia, obecně považované za předpokoj formule jedna, a hned se tady zařadil mezi špičku. Při premiérovém závodě na okruhu Yas Marina v Abú Zabí dokonce z jeho dat o trati a nastavení čerpal i letošní mistr světa Jenson Button.
Premiéra v GP2 Asie tak královéhradeckému jezdci vyšla náramně. V prvním závodě dojel na pátém místě. A ve své druhé závodní jízdě skončil třetí. Na stejné příčce je i v celkovém hodnocení.
Říká se, že jste jenom krůček od formule jedna. Není to příliš optimistické?
„Označení předpokoj formule jedna je na místě. Závody GP2 se jezdí jako součást víkendů F1, navíc auta jsou formulím jedna hodně podobná jak díky vysokému výkonu, tak ovládáním. Dostal jsem se do jednoho z nejlepších týmů a hned ve druhém závodě dojel na stupních vítězů.“
A jaké kroky se musí dál udělat, abyste někdy závodil v F1?
„Případný start v F1 je výsledkem hned několika okolností. Velkou roli tady hraje diplomacie a také štěstí. Jsem těsně pod vrcholem a vůbec nejblíž sedačce v F1, co jsem kdy byl. Právě ten poslední krůček ale bývá nejtěžší. Věřím, že to vyjde.“
Kdy a v jakém týmu by to mělo být?
„Teď jsou přede mnou dva důležité roky. Formule jedna prochází významnými změnami. Objevují se nové týmy a ty budou hledat nové piloty. Rychlé a schopné pomoci s vývojem auta. A to my nováčci umíme. Místu v F1 obětujeme celý svůj život, je to náš cíl a velká motivace. Jestli někdy byla vhodná doba na F1, tak je to teď. Samozřejmě se nejdřív musím etablovat v GP2, v ideálním případě ji vyhrát.“
Máte za sebou první závodní víkend, jak probíhal?
„Hekticky. Všechno pro mě bylo nové. Kvůli testům jsem byl v Dubaji už dva týdny před závodem. To byl ideální čas poznat se s týmem, hodně času jsem trávil hlavně s techniky a vyzvídal všechno o autě. Poprvé se mi také stalo, že jsem měl od týmu dopředu všechno zařízené – letenky, hotel, dopravu... Můj úkol byl jenom sbalit si helmu a závodit, to už je jako v F1.“
Zmínil jste hotel, bydlel jste přímo v Yas Marina?
„To ani náhodou, ten obsadili šejci. A ani cena se mi nezdála (usmál se.). Ale byl jsem se podívat alespoň u recepce. Jenom těch drahých aut... Bugatti Veyron, nejdražší a nejrychlejší auto, tam brali jako my tady škodovku octavii.“
Samotný okruh na vás zapůsobil jak?
„Okolí nemá chybu a je vidět, že se stavěl hlavně pro diváky. Trať jako taková je nudná. Zajímavé ale je, že jako jezdci série GP2 jsme ji zajížděli pro F1. Když jsme testovali, přišlo se na věž podívat celé ředitelství F1 a zkoušeli si na nás, jak bude probíhat nedělní Velká cena. Jestli funguje traťové zabezpečení, komunikace, startovací zařízení atd. Já jsem navíc ještě sbíral data pro Buttona a Barrichella.“
Jak jste se k tomu dostal?
„Můj inženýr z GP2 je kamarád Rosse Brawna a protože v F1 je zákaz testování, tak jsem jim pomáhal sbírat data pro nastavení.“
To už je vážně hodně blízko světu F1...
„Mám štěstí na tým. Super Nova patří v rámci GP2 mezi přední stáje. V minulosti za ni závodili třeba Sebastien Bourdais, Juan Pablo Montoya nebo Mark Webber. Z GP2 pochází také Hamilton.“
A co auto?
„Naprosto brutální. Dvakrát tak silné než to, se kterým jsem jezdil doposud. Má přes šest set koní a karbonové brzdy. A stejně jako ve formuli jedna má řazení a spojku pod volantem. Při ovládání ale vyžaduje naprostou přesnost a každou chybu krutě trestá. Lidi z týmu dokonce říkají, že GP2 je na ovládání složitější než v F1 a kdo tady zvládne auto, s formulí už si poradí snadno. Snad to někdy budu moci vyzkoušet na vlastní kůži.“