PŘÍLOHA AUTO: Klidné spaní s pojištěním

Kde končí vysloužilá auta.
Rady od odborníků.
Informace, které se vám mohou hodit.
4
Fotogalerie
Jan Černý
Motorismus
Začít diskusi (0)

Murphyho zákony platí i pro svět automobilů. A úplně nejvíc funguje, že může-li se něco pokazit, pokazí se to. U automobilů klasik myslel především na riziko nehody nebo živelné pohromy. Velkou hrozbou jsou také krádeže. Žádnému z těchto rizik nelze zabránit. Pojištěním ale můžete minimalizovat následky.

Auto jede po silnici, dostane smyk a vlétne do svodidel. Kvůli námraze a sněhu dnes běžný jev. Na sběhu a ledu se jezdí pomaleji, takže spíš než k těžkým případům vyjíždějí policejní hlídky k lehkým ťukancům.

Ty se ale také mohou prodražit, hlavně u luxusnějších aut a v případě, že majitel auta neměl sjednanou odpovídající pojistku. Ideální je tzv. all risk, které vedle krádeže kryje i ztrátu při odcizení. A to vztahuje jak na nová, tak i ojetá auta. Vedle all risku potom existují další segmenty provozu aut, na které je potřeba se extra připojistit.

Rady od odborníků.Rady od odborníků. • SportPojišťovny umožňují pojištěncům sjednat výši pojistky na libovolnou částku, maximum je ale pořizovací cena daného vozu. „Při podpisu, respektive prodloužení každé pojistné smlouvy, je vhodné přenastavit pojistnou částku tak, aby odpovídala reálné tržní ceně vozu,“ říká pojišťovací poradce Kamil Kačírek.

Snižovaním pojistné částky tak dochází ke snižování ceny pojištění. Nikdy by se tak nemělo stát, že pojištěnec bude platit rok po sobě za pojištění stejnou cenu.

Havarijní pojištění se vyplatí u novějších a dražších aut. Je však dobré mít ho uzavřené tak, aby bylo maximálně efektivní – tedy aby nebylo příliš drahé a krylo potřebná rizika. Kromě výše pojistné částky má na výši pojistného vliv řada faktorů, například spoluúčast – čím vyšší je, tím nižší platíte pojistné.
Spoluúčast se neuvádí jen v procentech, ale také v minimální výši v korunách.

„Pokud máte minimální spoluúčast ve výši třeba deset tisíc korun a škoda nepřesáhne tuto částku, zaplatíte si opravu sami bez ohledu na to, jaká procentuální spoluúčast je uvedená ve smlouvě,“ říká Kamil Kačírek.

K pojištění si lze sjednat i připojištění předního skla, případně všech skel. Většinou pojišťovny požadují pěti až desetiprocentní spoluúčast, minimálně však 500 korun. Připojistit lze i extra výbavu, třeba lepší autorádio nebo kola. Když někdo v autě často nejezdí sám, ale vozí i rodinu, přátelé nebo kolegy z práce, měl by zauvažovat o připojištění sedaček pro případ úrazu osob ve voze.

Informace, které se vám mohou hodit.Informace, které se vám mohou hodit. • Sport

Pojišťovny provádějí vlastní šetření za účelem ověření pojištěncova tvrzení o rozsahu a výši škody a případných dalších okolností, které mohou mít vliv na to, kolik peněz od pojišťovny dostanete.

Pokud nehodu šetřila policie, může konečnou výši ovlivnit to, zda ke škodě došlo z důvodu závažného porušení dopravních předpisů. Nárok na pojistné plnění nemáte v případě, že auto řídila osoba bez řidičského oprávnění, nebo kdokoli pod vlivem alkoholu či omamných látek.

Pojištění se nevztahuje ani na škody vzniklé používáním vozidla (přirozeným opotřebením, korozí a podobně), nebo v důsledku nesprávné obsluhy – například při opravě vozidla.

Důvodem pro odmítnutí vyplacení pojistky mohou být i nesprávně provedené opravy, pokud měly zásluhu na vzniku škody. V případě, že má auto závady, které ale nehodu nezpůsobí, přistupují některé pojišťovny ke krácení pojistného plnění.

INFO SLOUPECE

Čtyři hrozby
Existují čtyři základní pojistná rizika, proti nimž se lze pojistit v rámci havarijního pojištění. Jde o havárii, krádež, zničení či poškození živlem a zásah cizí osoby (vandalismus). Pojišťovny nabízejí nejrůznější kombinace těchto rizik. Klient se může rozhodnout, zda se pojistí jen proti některému z těchto rizik nebo zda dá přednost jen některému z nich nebo vybrané kombinaci.

Vybrat rizika
Zatímco u nových vozidel se vyplatí havarijní pojistka, která zajišťuje komplexní krytí škod (od nehody či živelní události přes vandalismus až po odcizení), pro starší auta je nejvhodnější pojistit jen takovou kombinaci rizik, kterou motorista vnímá jako nejpravděpodobnější. Je-li například vozidlo zaparkováno v garáži, nebo má dostatečné zabezpečení proti odcizení, lze zvolit pouze kombinaci živelního pojištění s pojištěním pro případ havárie.

Extra příplatky
Vedle tohoto běžného rozsahu krytí rizik existují i další, takzvaná vedlejší rizika, proti nimž se lze připojistit. Mezi ně patří například pojištění čelního skla, pojištění zavazadel a věcí osobní potřeby, pojištění úrazu přepravovaných osob, pojištění mimořádné výbavy, pojištění pro případ nákladů za nájem náhradního vozidla a další.

Nejlevnější pro škodovkáře
Cenu havarijního pojištění ovlivňuje několik faktorů: jednak je to typ a značka vozidla, (tady hraje rozhodující úlohu cena a dostupnost náhradních dílů - to znamená, že v našich končinách je nejlevnější havarijní pojistka škodovek), pořizovací cena vozidla (celkem logicky: čím vyšší pořizovací cena vozidla, tím dražší pojistné), stáří vozidla (čím starší vozidlo, tím levnější pojistné).

 

deník SportV středeční příloze deníku Sport Auto najdete:
» celou řadu zajímavostí ze světa motorismu

O čem se mluví:
» Rozhovor s pojišťovacím makléřem Hynkem Charousem
» Co všechno kryje nejrozšířenější pojištění?
Začít diskuzi