19. dubna 2010 • 12:45

Kresta: Od startu jsme jeli na krev

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Přetahovali se o desetiny a po dvou dnech a více než 200 ostrých kilometrech je v cíli dělilo pouhých šest sekund rozdílu. Roman Kresta dojel v letošní Rally Šumava těsně druhý, rychlejší byl Pavel Valoušek s tovární Škodou Fabia.



Roman Kresta se soukromým peugeotem byl Valouškovi po celou dobu těsně na dostřel a oba tito jezdci potvrdili, že souboj o letošní titul mistra republiky bude nejvyrovnanější za poslední sezony. A přestože obhájce titulu zatím letos ještě ve velkém mistrovství nevyhrál ani jednu soutěž, o titul se chce porvat.

Rally Šumava byla o souboji mezi vámi a Pavlem Valouškem, kterému ostatní posádky přihlížely zpovzdálí. Nejedete vy a Valoušek tak trochu vlastní mistrovství?
„Ano, na Šumavě to tak bylo. A to hlavně díky tomu, že oba máme techniku S2000 a k tomu i zkušenosti. Ve startovním poli je ale také ještě Jaromír Tarabus s Fordem Fiesta S2000, který sice s tímto autem začíná, ale věřím tomu, že postupně bude zrychlovat a také se zapojí do boje o přední místa.“

Pavel Valoušek tvrdil, že kdyby ještě zrychlil, už by si vážně koledoval o havárii. Co vy? Máte ještě prostor na ještě důraznější sešlápnutí plynu?
„Trochu ještě ano. Už jsou to ale jenom desetinky, určitě ne sekundy. Rozhodně ale nesmím usnout na vavřínech. Pavel ještě zrychlí, stále se s novým autem sžívá a už teď jede rychle a spolehlivě. Příjemně mě překvapil. Už na první rally, na Valašce, se jelo hodně rychle – hlavně v závěru. Na Šumavě jsme na krev jeli hned od začátku, kdy stačila jedna drobná chyba v jedné zatáčce a měnilo se pořadí. To je úroveň jako na mistrovství světa a česká rally se z pohledu vyrovnanosti nemusí za nic stydět. Pavel Valoušek má lepší techniku. Škoda Fabia S2000 je modernější než Peugeot 207 S2000. Moje auto je z roku 2008, Valoušek má specifikaci 2010. Má lepší motor i podvozek. To jsou fakta, ze kterých musím vycházet. Ale vzdát se nechci.“

Jeli jste tak natěsno, že stále nebylo jisté, kdo vyhraje. Vaše šance ale nakonec zhatila penalizace za posunutí retardéru….
„Dostal jsem pět sekund, i tak bych ale na Pavla v cíli stále ztrácel sekundu. Spíš mě mrzí, jakým způsobem jsem tu penalizaci dostal.“

Hned na první RZ jste autem údajně posunul retardér, což řády trestají právě pěti sekundami…
„Údajně. Já si toho ale nejsem vědom. Dokonce i ten traťový komisař si nebyl jistý, zda jsme to vůbec byli my. Na Šumavě se ukázalo, že s retardéry má česká rally problém. Hlavně s typizací retardéru a proškolení traťových komisařů, kteří na ně dohlížejí. Retardér má správně představovat dvousetlitrový vodou naplněný barel. Na Šumavě ale měly některé barely třeba jen čtyřicet litrů, takže už nebyly tak stabilní a k jejich posunutí stačila i tlaková vlna. Kdybychom se se sudem dostali do kontaktu, určitě bychom si toho všimli. Na autě jsme ale nenašli žádnou oděrku a střet s retardérem neodhalily ani záběry z kamery v našem autě. To proto mě to mrzí. A pět sekund penalizace, když se jede na desetiny, je hodně a nás to poškodilo. Kontaktu s retardérem jsem si vážně nebyl vědom.“



Na retardéry si ale stěžují i ostatní jezdci, takže by se s tím mělo něco dělat.
„Asociace jezdců to chce na příštím zasedání rally komise řešit. Mělo by se jasně říci, jak budou retardéry vypadat a že budou muset být všechny stejné. Nezbytné je také lepší proškolení traťových komisařů, kteří svým soudem o posunutí nebo neposunutí retardéru mají v ruce nástroj na ovlivnění výsledku. Možná by pomohly i kamery, které by tak jako sokolí oko v tenisu hlídaly, zda vůbec došlo ke kontaktu.“

Rally Šumava
1. Valoušek, Hrůza (Škoda Fabia S2000) 1:36:31,8, 2. Kresta, Gross (Peugeot 207 S2000) –6,0, 3. Tarabus, Trunkát (Ford Fiesta S2000) –2:25,3, 4. Pech, Uhel (Mitsubishi Lancer EVO IX) –2:36,4, 5. Štajf, Dolečková (Subaru Impreza Sti) –4:07,4, 6. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) –4:34,1.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud