Sportovcům skončil čas hodokvasu

Česká rychlobruslařka kralovala
Česká rychlobruslařka kralovalaZdroj: Jaroslav Legner SPORT
Ostatní
Začít diskusi (0)

Velké podniky zvažují své reklamní strategie a obecně se šetří. Obavy z nastupující ekonomické krize mohou poznat i hvězdy individuálních sportů. Včetně českých špiček.

Průvodcem po jejich marketingovém světě je David Trávníček z agentury Sport Invest, která zastupuje například rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou, střelkyni Kateřinu Emmons, krasobruslaře Tomáše Vernera, vodáky Jaroslava Volfa s Ondřejem Štěpánkem, veslaře Ondřeje Synka nebo skokana Romana Koudelku.

Špotáková: Ničeho se nebojím

SPLASKLÁ BUBLINA. Sportovcům skončil čas hodokvasu. Na trhu sportovního marketingu je méně peněz a vyšponované ceny z minulosti můžou jít dolů nebo budou minimálně stagnovat. Shánět sponzory bude stále těžší.
Očima Davida Trávníčka: „Dalo se čekat, že krize přijde. Když jedna část trhu neskutečně roste, v ekonomice je víc peněz a ceny se šroubují nahoru. Pak ale bublina splaskne. Krize ovlivňuje všechny. Některé subjekty, které jsou sponzorovány, to mohou odskákat.“

HROZBA STAGNACE. V některých případech bude i udržení stávajícího kontraktu se sponzorem úspěch. Firmy budou opatrnější a budou klást větší tlak na výsledky než dřív. Pokud jich sportovec nebude schopen, může skončit smlouva nebo se snížit její částka.
Očima Davida Trávníčka: „V okamžiku, kdy sportovec přestane podávat výsledky, určitě půjdou smlouvy jednou dolů. Proč byste platil za horší kvalitu stejné, nebo větší peníze? Nikdo není charita. Je jen několik málo sportovců, kteří mají doživotní smlouvy. Ale to neznamená doživotně stejné peníze.“

NADĚJE PRO KVALITU. Sportovní elita, která sbírá úspěchy na olympijských hrách nebo světových šampionátech, by neměla být výrazně zasažena. Závodníci, kteří už si stihli udělat jméno minulými úspěchy, se nemusí bát, že by o prostředky přišli. Dočasně však nemusí být dost peněz na nové projekty.
Očima Davida Trávníčka: „Věřím, že Tomáš Verner nebo Martina Sáblíková jsou kvalitní produkty, od kterých firmy nebudou odcházet z důvodu, že je finanční krize. Když odejdou, tak proto, že to marketingově nefunguje. Nemyslím, že by tihle sportovci byli první na odstřel. Zatím nám nikdo nezrušil velkou smlouvu. To je dobrá zpráva.“

LEPŠÍ NABÍDKA. Agentury, které sportovce zastupují, se musí snažit ještě vylepšit své služby. Mohou nabídnout například využití tváře a osobnosti sportovce nebo prodávat reklamní práva víc sportovců v balíčcích.
Očima Davida Trávníčka: „Šířka portfolia je velké pozitivum. Když nemůže jeden sportovec, nabídneme alternativy. Sledovanost sportů se liší. Firmy musíme hledat. Jestli jich bylo deset, teď budou tři. A nestalo se mi, že bych někoho přesvědčil lusknutím prstu.“

HLAVNÍ JE PŘÍBĚH. Nešťastná poslední rána amerického střelce Matthewa Emmonse paradoxně jeho ženě Kateřině na marketingovém poli pomohla. Svět baží po zajímavých příbězích, to se ani v okamžicích krize nezmění.
Očima Davida Trávníčka: „Jedna z hlavních věcí je získat si trvalý zájem médií. Neříkám za každou cenu. Není to tak, že bychom Martinu Feninovi říkali nabourej a spal si střechu. Naše práce je hledat důvody, způsoby, jak se do novin dostat. Příběh Kateřiny a jejího manžela znamená, že jsou v novinách všude. Pak je na nás, jestli jejich příběh umíme prodat.“

ÚLOHA STÁTU. Špičkoví sportovci nebojují jen o peníze ze soukromého sektoru. Na hlavní část jejich přípravy přispívá stát, jehož příspěvky do sportu ale v posledních letech klesají. Sportovci si tak často nadstandardní přípravu platí sami.
Očima Davida Trávníčka: „Martina Sáblíková třeba dává část svých sponzorských peněz na přípravu, a to je špatně. Mělo by být starostí státu, respektive svazů, aby sportovec kvalitně reprezentoval. Na Slovensku už je schváleno, že na přípravu sportovců půjde adresně několik desítek milionů. Očekává se, že každý rok dodají výsledky. Což je podle mě správně.“

KDO UŽ NA KRIZI DOPLATIL
RUDOLF KRAJ (BOX)
Měsíc po prohraném zápase o titul organizace WBC s Italem Giacobbem Fragomenim skončil v německém týmu SpotLight. Neprodloužil mu smlouvu s tím, že se jim Krajovo angažmá nevyplatí.

TOMÁŠ VERNER (KRASOBRUSLENÍ)

Loni na podzim měl dostat sponzorské auto, ale těsně před podpisem smlouvy o něj přišel. Firma se totiž rozhodla v důsledku krize zrušit všechny nové sponzorské projekty.

MARTINA SÁBLÍKOVÁ (RYCHLOBRUSLENÍ)
Loni přišla o jednoho ze svých menších sponzorů, který však marketingové spojení nevyužíval. Na druhou stranu však prodloužila smlouvu s Metrostavem a získala nového partnera ve VZP, která chce aktivně se sportovci pracovat.

ATLETICKÝ SVAZ
Přišel o významného sponzora Adidas, s nímž měl dlouhodobou smlouvu. Firma změnila svoji marketingovou strategii. Podobně dopadl i Český olympijský výbor, který jen v minulém olympijském cyklu bral od firmy naturálie v ceně přes 20 milionů korun.
Začít diskuzi