Nebyla to chyba Roberta Kubici (26). On je dokonalý jezdec a to, že při rallye v Itálii po vážné nehodě téměř přišel o pravou ruku, není jeho vina. Může za to auto, se kterým jel – Škoda Fabia S2000. Tímhle způsobem referovala některá polská média o nedělní havárii pilota F1 na Rallye Ronde di Andora. To, že se jednalo především o chybu a podcenění ze strany řidiče, Poláci povětšinou přešli.
Velkou kritiku spustil v deníku Przeglad Sportowy na druhou verzi fabie rallyeový jezdec Michal Kościuszko, který s tímto vozem absolvoval půlku loňské sezony. Přitom tehdy s ním byl podle vlastních slov velmi spokojený.
„Je těžké fabii řídit, protože to je velmi nervózní vůz. Mnoho řidičů včetně mě si stěžovalo, že nemá moc stabilní zadní část. Rychle a nečekaně dochází k přetáčivosti,“ házel Kościuszko vinu na český vůz.
Ke Kubicově nehodě došlo zhruba po čtyřech kilometrech první rychlostní zkoušky, když se vůz proplétal úzkými silničkami jedné z vesnic v severní Itálii.
Asfalt v tom místě byl údajně kvůli kořenům hrbolatý, Kubica ztratil kontrolu a po smyku narazil do svodidla. To projelo motorem a způsobilo pilotovi těžká zranění ruky a nohy. Podle Kościuszka je škodovka právě na hrbolatém povrchu nestabilní.
„Je to přírodní terén, se kterým se řidič musí vyrovnat. Nejezdí se na závodní dráze. Ale fabia nemá tenhle typ překážek ráda,“ tvrdí.
To, že se nejednalo o Kubicovo selhání, prohlašuje i bývalý polský navigátor Maciej Wislawski. „Nebyla to chyba Roberta jako řidiče, on má fenomenální techniku jízdy,“ hájí poněkud zaslepeně řidiče.
Škoda Motorsport, která privátním týmům fabie dodává (zatím jich prodala zhruba třicet), názory z polských médií zatím nechce komentovat. „Počkal bych, až se k tomu vyjádří sám řidič,“ uvedl mluvčí Karel Pokorný.
O havárii nechtěl mluvit ani český jezdec Škody Jan Kopecký. „Promiňte, Robert je můj kamarád. Doufám, že se rychle uzdraví,“ řekl Blesku.
Na každý pád Kubica chyboval minimálně tím, že se na rallye vydal bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s touto škodovkou. To přiznává i Kościuszko.
„Při každé změně auta je třeba ujet několik desítek kilometrů, aby se s ním člověk seznámil, aby ho pochopil,“ zmínil polský účastník MS. Pilot formule 1 však zatím jel soutěže pouze se slabším Renaultem Cliem.