PŘÍMO Z MELBOURNE | „Čau, H & M muži,“ zdravil Janko Tipsarevič Tomáše Berdycha, když ve středu přišel do šatny. Když českého tenistu vedl hlavní rozhodčí k zápasu na centrální dvorec, pogratuloval mu k nové smlouvě. Berdychův přestup v oděvní branži vzbudil v Melbourne rozruch. Z českého tenisty udělal nejen bohatšího, ale také zajímavějšího hráče.
Tenista už není jen jeden z mnoha borců s fajfkou ve znaku. Je vůbec prvním vyslancem švédské módní firmy v tenisovém světě. Tu již propaguje například fotbalista David Beckham, do stáje má přibýt i slavná zpěvačka Beyoncé.
Berdychovi končila minulý rok smlouva u Nike, jež ho oblékal celou kariéru. Návrh nového kontraktu se mu nelíbil. „Nemůžu proti nim říct křivé slovo, ale všichni víme, jaký Nike je. Oni potřebují mít první dva nejlepší a pak to víceméně neřeší,“ připomněl, že ve stínu Federera s Nadalem nezbývá na ostatní tolik pozornosti.
A ani dolarů. Federer od amerického giganta inkasuje ročně 10 milionů dolarů, právě příjmy od oděvních firem jsou pro tenisty největším výdělkem mimo kurt.
Kdo si z tenistů vydělává nejvíc |
ROGER FEDERER 54,3 mil. USD (přes 1,03 miliardy korun) Tenisem 9,3 (178 mil. korun) Mimo kurt 45,0 (864 mil. korun) MARIA ŠARAPOVOVÁ 27,1 mil. USD (520 mil. korun) Tenisem 5,1 (98 mil. korun) Mimo kurt 22,0 (422 mil. korun) Zdroj: Forbes, za období od července 2011 do července 2012 |
„Tahle nová smlouva je pro mě výhodnější. Po všech stránkách jsem naprosto spokojený,“ pochvaloval si Berdych, jehož roční odměna se bude pohybovat v řádech stovek tisíc dolarů.
Zatímco u Nike měl nižší základ a vysoké bonusy za úspěchy na grandslamech či žebříčkové postavení, Švédové mu určitě garantují vyšší pevnou částku.
Ke švédské společnosti H&M se dostal tak trochu náhodou. Kamaráda Ivana Ljubičiče se poptával na místo u čínské firmy LiNing, ale on mu pomohl získat kontakt na Švédy.
Nový kontrakt vznikal živelně na poslední chvíli, proto ještě nemá v Melbourne na svém oblečení logo firmy. To přibude vzápětí. A zůstane tam jako jediné. Ačkoliv tenisté mají možnost od nové sezony mít až pět nášivek reklamních partnerů.
„Oni jsou v tenise noví, nechtějí, aby se jejich logo zbytečně za něco schovávalo,“ pravil Berdych. O to musí být na druhou stranu smlouva lukrativnější.
Pro Berdycha z ní bude vyplývat víc propagačních povinností, bude globální tváří značky tak jako Beckham či Beyoncé.
„Tohle spojení mi může přinést daleko víc, než že si člověk jen oblékne tričko. Má to být dlouhodobá spolupráce, která nemusí končit tím, že člověk přestane mlátit do toho žlutýho nesmyslu,“ věřil, že mu spolupráce otevírá dveře k novým možnostem i po konci kariéry. Ostatně společnost má propagovat i oblečením mimo kurt.
Jak sám říká, módu má rád, poradit mu může i Ester, přítelkyně a modelka. Ačkoliv věří, že něco z výtvarného nadání mohl zdědit po babičce, jež učila na výtvarné škole, neplánuje se zatím víc vměšovat do navrhování oblečení.