Milionový Roger Federer, to je znamení luxusu

Roger Federer s trofejí
Roger Federer s trofejíZdroj: ČTK/AP
Tenis
Začít diskusi (0)

Pod jeho nohama se snad i beton ve Flushing Meadows mění ve zlato. Roger Federer už dávno přerostl hranice sportu, jeho jméno je synonymem elegance a luxusu.

Postupem do 2. kola US Open si jako první hráč historie vydělal přes 50 milionů dolarů (900 milionů korun), ale odhaduje se, že do banky ve Švýcarsku mu už přiteklo dalších 200 milionů dolarů (asi 3,6 miliardy korun) z reklamních smluv.

NY, to znamená New York. RF, to je zase Roger Federer. Z nevinného nápadu se vyklubal skvělý tah, díky němuž tenisová jednička spojuje svou vášeň pro tenis a módu. A také dobře vydělává. Chcete si ve Flushing Meadows koupit tričko? To obyčejné turnajové stojí 20 dolarů, za to s Federerovými iniciály ale dáte dvakrát tolik. I proto se mu už přezdívá také „Monogram man“.

Zpravodajství z právě probíhajícího US Open 2009 sledujte zde »

Začalo to teprve před třemi lety ve Wimbledonu, kde se Federer představil v krémovém kabátě s malým erbem na prsou, v němž byly skryty i jeho iniciály.

Největší výdělek za kariéru
1. Federer (Švýc.)
50 008 919 USD
2. Sampras (USA)
43 280 489 USD
3. Agassi (USA)
31 152 975 USD
4. Nadal (Šp.)
25 182 970 USD
5. Becker (Něm.)
25 080 956 USD
6. Kafelnikov (Rus.)
23 883 797 USD
7. Lendl (ČR/USA)
21 262 417 USD
8. Edberg (Šve.)
20 630 941 USD
9. Ivaniševič (Chorv.)
19 876 579 USD
10. Chang (USA)
19 145 632 USD
O dvanáct měsíců později už byla písmena RF i na jeho botách a erb byl ještě větší.

Letos už jde o regulérní obchodní značku. A najdete ji téměř všude. Na Švýcarových botách, na sponě jeho pásku, na saku, na mikinách, na tenisové tašce, dokonce i na igelitových pytlících, ze kterých během utkání vytahuje nově vypletené rakety.

A Federer si na svém šatníku zakládá. Když letos ve finále Wimbledonu zdolal Andyho Roddicka, došel si pro trofej ve zbrusu novém kabátě, na kterém byla kromě velkých písmen i magická číslovka patnáct. To je nový rekord v počtu grandslamových titulů.

Arogance, facka Roddickovi přímo do tváře? I tak se šeptalo o malém incidentu. Nezbořil se náhodou mýtus o skromném gentlemanovi tímto gestem, které je spíš vlastní týmům, jež se chystají vyhrát NBA či NHL?

Šampion Federer!Šampion Federer! • ČTK/AP
„Nevidím na tom nic špatného. Někdo mi to sako podal, tak jsem si ho oblékl. Už v Paříži jsem měl podobné se čtrnáctkou, jenže to nikdo nezaregistroval,“ brání se. Sám ale přiznává, že nápad s monogramem i veškeré doplňky pocházejí od něj. Přinejmenším je musí schválit. „Nemusím nosit věci, které mi někdo nařídí. Je to jen na mně,“ tvrdí.

Ne tak docela. Monogram RF vymyslela před šesti lety jsou současná manželka Mirka Vavrinecová pro Federerův vlastní parfém. Takový přístup se Švýcarovi líbil a navrhl firmě Nike, aby v této strategii pokračovala. „Je pro mě důležité, že si fanoušci mohou koupit věc, která je spojená přímo se mnou. Také si pořizujete fotbalové dresy, jež mají jmenovku vašeho oblíbeného hráče na zádech. Přijde mi to cool,“ tvrdí.

Woods, Beckham, Ronaldo... Kdo vydělává nejvíc? »

Překvapuje vás Federerova vášeň pro módu? Neměla by. Vždyť je častým návštěvníkem vyhlášených newyorských přehlídek a mezi jeho přátele se řadí i Anna Wintourová, přísná šéfredaktorka časopisu Vogue, jež létá i na jeho velké zápasy.

Na snímke. z 18. februára 2008 švajčiarsky tenista Roger Federer s priateľkou Monikou Vavrinecovou prichádzajú na udeľovanie športových cien Laureus World Sports Awards v Petrohrade.Na snímke. z 18. februára 2008 švajčiarsky tenista Roger Federer s priateľkou Monikou Vavrinecovou prichádzajú na udeľovanie športových cien Laureus World Sports Awards v Petrohrade. • TASRMožná i s její pomocí si vymyslel pro letošní Wimbledon kabát, jenž připomínal oblečení vojáků britské armády. „Přišlo mi, že půjde o něco úplně jiného. Jistě, je to trošku agresivnější přístup, který rozdělí lidi. Ale ať to milují nebo nenávidí, pořád lepší, než kdybych jen nosil vestu,“ popisuje tenisový manekýn.

To vše přispívá k vytváření Federerova obrazu jako módní ikony a výjimečného člověka. Nakonec i Nike vrhl na trh pouze kšiltovky, trička a rozcvičovací mikinu.

Jiné doplňky s „RF“ si koupit nemůžete. „Prodeje jsou skvělé,“ libují si v oregonské firmě.

Co toto vše vypovídá o Federerovi samotném? Nenechte se mýlit, stále je tím příjemným mužem, jehož protivníci prostě nedokáží nenávidět.
Zároveň si je však moc dobře vědom své výjimečnosti a chce se odlišit. Pamatujete jeho powimbledonský výrok: „Tohle je velký den pro tenis a já jsem jeho hlavní postavou…“
Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů