
Slabá divácká účast na Zlaté tretře měla spoustu důvodů • FOTO: Jaroslav Legner / SportNepláčou nad prázdnými místy na ostravských tribunách, ale vymýšlejí, jak je zase zaplnit. Dva týdny po atletické Zlaté tretře už mají pořadatelé věhlasného mítinku poměrně jasno, proč tentokrát na hvězdy nepřišlo tolik diváků jako jindy. „Hlásíme, že příští rok bude na Tretru plno, protože jsme se poučili,“ říká Karel Tejkal, šéf komunikace a marketingu Zlaté Tretry.
Diváci viděli dálkařskou show kubánského talentu Juana Miguela Echevarríi, famozního katarského výškaře Mutaze Essu Baršíma, létající Holaňdanku Dafne Schippersovou, koulařské hody za 22 metrů nebo oštěpařský triumf Jakuba Vadlejcha . Přesto museli pořadatelé Zlaté tretry udělat analýzu nepříjemně prázdných tribun. Ve dnech po mítinku sbírali osobní i mailové reakce, na facebooku si zadali i otazník. Co tedy podle Tejkala za nižší návštěvou stálo?
POZDNÍ ČAS
„Už večer po mítinku přišel s jednou domněnkou ředitel mítinku Honza Železný. Říkal: ´Nekončí to pozdě? Protože já si pamatuju, jak jsem se po mítinku podepisoval malým holčičkám do památníčku a tady ty holčičky nebyly…´ Což je pravda. Mítink končil kolem desáté hodiny, je to pozdě i na Ostraváky. Jak říká Olda Zvolánek (předseda výkonné rady SSK Vítkovice): Bo v Ostravě se vstává brzy… Už teď se dá říct s jistotou, že se bude čas mítinku posouvat. Je to otázka jednání s televizí, ale je to v našem zájmu.“
BOLT JE V TOM NEVINNĚ
„V dotazníku se ukázalo, že neúčast Usaina Bolta nebyla zásadním důvodem, proč lidi nepřišli. Z těch tři sta lidí, kteří dotazník vyplnili a nepřišli, jen asi deset procent napsalo, že důvodem bylo, že nepřijel Bolt. Jsou to lidi, kteří jeli za Boltem jako za fenoménem, který už třeba v životě nemusí vidět. Rodina si vzala dovolenou a jela na dvoudenní výlet třeba z Plzně, Českých Budějovic, Liberce… Prohlídli si Ostravu, dívali se na mítink a pak šli třeba na Lysou Horu. Pro nás je to povzbudivá odpověď, protože s naprostou většinou ostatních věcí můžeme něco dělat.“
CENA VSTUPENEK
„Ani ne deset procent udávalo jako důvod drahé vstupné. Byť 200 korun na protější tribunu v dnešní době na sportovní akci není podle nás moc. Ale je to jedna z věcí, kterou budeme řešit. Připravíme rodinný balíček, aby se ty holčičky s rodiči dostaly na stadion za symbolické regulované vstupné.“
DAROVANÉ LÍSTKY
„Prázdná místa se v minulosti objevovala taky, jde o vstupenky, které se z různých důvodů rozdávaly. Naše opatření je, že chceme mít absolutní kontrolu, abychom věděli, kde každá vstupenka je. Abychom věděli, jestli se dá ještě koupit, jestli už je prodaná, jestli ji má nějaká spolupracující organizace či instituce. A budeme se jich ptát, jestli už je dostali lidé, co tam půjdou. Chceme mít kontrolu až k tomu koncovému zákazníkovi. V minulosti jsme se poučili, jeden tenisový klub chtěl blok vstupenek a na protější tribuně pak byla ohromná volná plocha. Tyto vstupenky se teď rozptylují.“
CHLADNÉ POČASÍ
„Dvacet procent lidí uvedlo, že je odradilo počasí. My jsme neměli důvod, abychom posilovali PR a marketingovou aktivitu. V den mítinku chybělo 900 vstupenek, den před mítinkem asi 1500. A to se prodává každou Tretru na pokladnách. Takže důvodem bylo počasí. Lidi si řekli: Je ošklivo, dává to televize.“
FRONTY NA PÁREK
„Mítink neměl jeden vrchol. A jak nebyly tribuny narvané, dalo se migrovat nejen mezi sektory, ale dalo se bez problémů odcházet i do zázemí, dát si párek, limonádu, pokecat s kamarády, honit tam atlety, získat podpis a jít zase zpátky. Když je hlediště narvané, nikdo jinam nechodí, protože je to logisticky obtížné. Lidi tam jsou a těší se na jeden vrchol.“
ABSENCE HRDINY
„Lidi psali, že neměli komu fandit. Potřebují svého hrdinu. Doufejme, že takový český atlet vyroste. Třeba to bude mistr Evropy v hodu oštěpem. A když to vyjde, troufám si tvrdit, že Kuba Vadlejch bude pro lidi větším lákadlem než úřadující mistr světa v hodu dalekém nebo v běhu na 100 metrů. Raději půjdou na toho Kubu a větší prožitek pro ně bude znamenat jeho vítězství, než když uvidí, jak budou dálkaři atakovat devět metrů.“
CO DÁL?
„Jeden z nápadů je, že jednotlivé sektory, budou mít svého patrona. A patron bude prodávat svůj sektor a vysvětlovat lidem, proč by měli být u místa, kde se třeba budou rozbíhat oštěpaři. A Kudlička , případně nějaká zahraniční hvězda, mu bude oponovat. Chceme to pojmout formou přátelského štulcování a lidem vysvětlovat. Koulař Staněk bude říkat: Nejlepší sektor je B7, protože tady uvidíte, jak budeme házet 22 metrů z největší možné blízkosti a případně uvidíte i oštěpaře. Plný stadion je pro nás důležitý i pohledu atletů. Oni si ale pochvalovali i letošní kulisu. Několik z nich ji chválilo. Lidí bylo míň, ale i tak dokázali udělat skvělou kulisu. Ale cíl je, aby příští Tretra byla vyprodaná.“