Přestože je zadokolka od Toyoty na trhu už nějaký ten pátek, konkurenta mezi dostupnými sportovními auty hledá pořád těžko. Toyota je sice automobilka, která vyrábí auta pro masy. V jejích řadách ale můžete objevit naprostého jednorožce. Řeč je o modelu GT86, který před nedávnem modernizovala. Změnilo se toho velmi málo, drobných retuší se dočkaly oba nárazníky, nové jsou světlomety a drobné změny objevíte také v interiéru. Žádné radikální změny automobilka modelu nedopřála, ale jak si za chvíli řekneme, nebylo to potřeba.
Interiér je vyrobený velmi poctivě a z příjemných materiálů. Řidič je centrem dění, volant minimalistický a skvěle padne do ruky.
Přímo v zorném poli máte výrazný otáčkoměr s diodou, která upozorní, že právě nastala chvíle vhodná k přeřazení. Řazení je mimochodem výborné, má příjemně mechanický chod a krátké dráhy. Chválu si zaslouží i rozmístění pedálů, které je jako stvořené pro meziplyny.
Zevnějšek zůstává velmi přitažlivý. Je to i tím, že jde o pravověrné kupé, u kterého praktičnost nehrála důležitou roli. Zadní sedadla jsou vyloženě nouzová, kufr je však překvapivě prostorný. Měřítkem budiž fakt, že se do něj vejdou čtyři náhradní kola pro případ, že vyrazíte řádit na závodní okruh.
Konkrétní kus dorazil v limitované edici Black Touch, která se kromě černých doplňků vyznačuje speciálními sedmnáctipalcovými koly (jak jinak než černými), auto ale dostalo také technická vylepšení v podobě tlumičů Sachs a výkonnějších brzd Brembo. K nelibosti mnoha lidí zůstává beze změn motor, atmosférický dvoulitr, naladěný na rovných 200 koní. Výkon motoru není na papíře příliš oslnivý a ani ve skutečnosti vás auto nedokáže zarazit do sedačky s takovou razancí, jako to umí ostré hatchbacky. Stačí však ručičku otáčkoměru držet zhruba nad čtyřmi tisíci a na dynamiku si stěžovat rozhodně nebudete.
Kouzlo auta ale tkví v něčem úplně jiném, než je dynamika v přímce. Lze to velmi těžko vyjádřit nějakou hodnotou v tabulce, to musíte zažít. Způsob, jakým GT86 projíždí zatáčky, je fantastický. S prvním zatočením volantu je znát nízké těžiště, auto mění směr okamžitě a bez sebemenších pohybů karoserie. Tomu odpovídá také komfort, tlumiče jsou sportovně tuhé, ale není to naštěstí žádný extrém, který by znemožňoval každodenní použití.
Toyota GT86 je jedním z těch aut, kterým budete chtít jet domů delší cestou, plnou zakroucených silniček. A bude jen na vás, jestli zatáčkami proplujete čistou stopou, nebo si začnete užívat pohonu zadní nápravy a budete jezdit dveřmi napřed.
Dostat auto do smyku sice vyžaduje trochu cvik, jakmile však tajemství japonského kupé odhalíte, nepřestane vás bavit.
A právě proto je ohromná škoda, že GT86 žádné oslnivé prodejní úspěchy neslaví. Pokud se ale nenecháte odradit nikterak oslnivým výkonem, nabídne vám GT86 fantastický podvozek a nepřekonatelnou koncepci s pohonem zadních kol. Ten je v dané cenové kategorii výjimkou, který z auta i po letech dělá výjimečný kus. Ve srovnání s rychlými hatchbacky nabízí GT86 větší porci zábavy i širší možnosti z hlediska sportovní jízdy.
Technické údaje: |
Motor: čtyřválec, 1998 cm3 |