Tomáš Dusil (auto.cz)
Auto
Začít diskusi (0)

Pokud rádi jezdíte svižně a zároveň máte děti, které vozíte každé ráno do školky, sotva pro sebe najdete vhodnější vůz, než jakým je Leon Cupra ST. Zatímco v minulé generaci Leonu měl kupující na výběr pouze jednu karoserii, a sice pětidveřový hatchback, v současném vydání může zvolit hned tři. A právě stylově pojaté kombi s přídomkem ST, jemuž ale nechybí praktičnost, je bezesporu největším tahákem této modelové řady.

Aby Španělé jeho potenciál maximálně využili, nabízejí jej nejen s běžnými motorizacemi TSI a TDI, ale rovněž i ve špičkové sportovní verzi Cupra. Navíc kombi nabízí jako jediná karosářská verze Cupru spojenou také s pohonem všech kol 4Drive. Současně to ale znamená spokojit se samočinnou šestistupňovou převodovkou DSG. Bez příplatkové výbavy si Seat za testovaný vůz účtuje překvapivě příznivých 897 900 korun.

V rámci testovaného vozu byly na palubě i některé prvky navíc.

Z nich zmíníme skořepinová sedadla s Alcantarou a vyhříváním za 33 900 korun. Samotný název položky slibuje hodně, realita ale přehnaně sportovní není. O žádné „závodničky“ se totiž nejedná. Naopak, i tato sedadla nabízejí prvotřídní pohodlí, a ač na to moc nevypadají, v bocích drží tělo štíhlejšího řidiče bez výhrad. Jedinou chybou jsou tak integrované opěrky hlavy. Když opomeneme sedadla, tak zbytek kabiny se tváří možná až příliš usedle. Šlo však o záměr a svým způsobem nám je tento přístup sympatičtější než používání různých „přízdob“ bez reálného smyslu.

Střední panel natočený k řidiči evokuje vozy BMWStřední panel natočený k řidiči evokuje vozy BMW • Auto.cz

Leon Cupra ST je ale spíše než o kabině o jízdě. Fakt, že ve verzi s pohonem všech kol 4Drive nelze objednat jinou než samočinnou převodovku, v praxi příliš nevadí. Naopak, původní šestistupňová skříň DQ 250 umožňuje i tak potentnímu autu velmi plynulý rozjezd, a to i v případě, že by si vůz půjčila třeba vaše paní. Což je v ostrém kontrastu s menší sedmistupňovou skříní DQ 200, u níž jsou plynulé rozjezdy vzácností.

Že převodovka řadí rychle, vyplývá už z jejího principu. Právě činnost převodovky v samočinném režimu je na tak vysoké úrovni, že rychle zapomenete, že nabízí také funkci manuální změny převodů. Toto jsme ve skutečnosti využívali jen při rychlé jízdě ve snaze brzdit motorem. To tady navíc lze i v samočinném režimu, neboť dnes tolik populární plachtění (při ubrání plynu automatika „vyřadí do neutrálu“) v této verzi chybí.

Tím nejlepším byl na testovaném Leonu jeho motor. Známý agregát 2.0 TSI prošel dílčími úpravami kvůli splnění normy Euro 6 a dál s cílem nabídnout vysoký výkon 221 kW při 5600-6200. Díky pohonu všech kol vůz nemá problémy s trakcí. Při jízdě v zatáčkách převládá spíše stabilní bezpečné chování s velmi působivou přilnavostí. Občas máte pocit, jako by pneumatiky k povrchu vozovky někdo přilepil lepidlem. Na suchu se tak kola ani při prudkém rozjezdu neprotočí, pouze si pneumatiky lehce „hvízdnou“.

Při tak vysokém výkonu a jízdní dynamice překvapila spotřeba paliva. Pokud se umravníte, můžete s vozem jezdit i za 8,9 l na 100 km. V praxi ale počítejte tak s deseti, potentní motor totiž dost svádí k hrátkám s plynovým pedálem.

Aby byl vůz skutečně univerzální, používá standardně adaptivní odpružení, nabízející tři předvolené režimy tuhosti tlumičů - komfortní, normální a sportovní.

Čtyřválec 2.0 TSI je zástupcem třetí generace motorů řady EA888Čtyřválec 2.0 TSI je zástupcem třetí generace motorů řady EA888 • Auto.cz

Tlumiče ovládáte přes známé rozhraní Seat Drive profile, v němž měníte také odezvu plynu či účinek posilovače řízení. Díky sekci „osobní nastavení“ je navíc možné kombinovat třeba sportovní tuhé řízení s „pomalou“ odezvou pedálu plynu. A samozřejmě i různé nastavení tlumičů pérování.

V měkkém režimu se karoserie příjemně pohupuje, ve sportovním podvozek poměrně výrazně ztuhne. Na běžných nerovnostech se šasi chová bez ohledu na nastavení vcelku kultivovaně, ty větší mu ale již dají trochu zabrat. Jízdní vlastnosti také ovlivňovalo standardně dodávané progresivní řízení. Mezi plnými rejdy vyžaduje jen dvě otáčky volantu místo tří u běžného řízení. V praxi to však oceníte spíše na parkovišti než při jízdě.

Přesto jde o zajímavou techniku, která už z principu umožňuje jezdit i ostré zatáčky s rukama na volantu v poloze „tři čtvrtě na tři“.

Technické údaje:

Motor: čtyřválec, 1984 cm3, turbodmychadlo
Výkon: 221 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Normovaná spotřeba:
7,2l na 100km
Pohotovostní hmotnost: 1545 kg
Základní cena: 897 900 Kč

Začít diskuzi