Už čtvrtým rokem je na trhu čtvrtá generace Volkswagenu Caddy. Dříve populární malá dodávka díky aktuální oblíbenosti podobných vozů rozšířila své pole působnosti a stal se z ní rodinný společník do nepohody. Když k tomu navíc přidáte sympatický motor 1,4 TSI a svěží zelenou metalízu máte vůz se skutečně širokým polem působnosti.
Caddy, nebo caddie, je klasickým golfovým termínem. Jde o pomocníka, který hráči vozí bag s holemi, poskytuje mu odborné herní rady a obecně se stará o jeho pohodlí. To mluví celkem za všechno.
První vozy s tímto pojmenováním vypustila německá automobilka do světa už v roce 1979 a třeba ve Spojených státech z auta udělali celkem pěkný pick-up. Jako rodinný vůz se pomalu začala prezentovat generace vyráběná od roku 1995, jenže to ještě nebyl žádný velký fešák. Až typ stavěný od roku 2003 začal splňovat i tyto parametry.
Vyráběl se jedenáct let a našel celkem 1,5 milionu kupců. Někdo ho měl čistě na užitné účely, někdo si je spojil i s normálním životem. To je Caddyho největší výhoda, účelnost.
Já jsem si vyzkoušel akční model Caddy Join, který byl posazen na efektních šestnáctipalcových paprskových kolech "Woodstock" a vynikal díky zelené Vipern metalíze. Tyto dva aspekty byly velkým důvodem pro to, že auto vypadalo zábavně a málokdo ho přehlédl.
Příplatková výbava toho ale zahrnovala daleko více. Například multifunkční kožený volant, vyhřívání sedadel a čelního skla, palubní počítač, zatmavená skla na zadních sedadlech, bi-xenonové světlomety s LED diodovým denním svícením či nárazníky lakované v barvě vozu. Tohle už byl celkem prémiový Caddy.
Ten je v této karosářské variantě hodně takovým nafoukaným Golfem. Navenek ostré rysy, zamračené a výrazné světlomety, kterými se Volkswagen v posledních letech často prezentuje, a vzhled, jenž velikostí dodávku připomíná, ale její parametry při ohledání zblízka vlastně ani nemá. Na pohled je zkrátka hezky moderní.
Posuvné dveře fungují hladce a mají i sympatické otevírací okénko na levé straně. Jen je třeba se naučit užívat k jeho uzavření trochu víc síly. Chvílemi se totiž tváří uzavřeně, ale ne vždy je.
Jak je na tom vnitřek? Caddy nabízí dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou, kde je navíc velká odkládací kapsa. Dobře působí i hodně velké čelní sklo, díky kterému má řidič pořádný rozhled.
Zpracování ovladačů i plastů je kvalitní a nepůsobí lacině. Obrazovka s navigací je hodně malá, ale velikost vynahrazuje snadná ovladatelnost. Malou výtkou je hrana středové konzole, která je blízko řadící páce a občas tak nechtěně přidáte hlasitost nebo zkrátka prsty narazíte na plast. Stane se.
Prostor na zadních sedadlech není úplně pro dlouhány, ale dva dospělí se v pohodě svezou. Klíčovým benefitem pak je zavazadelník, který začíná na 750 litrech a po sklopení sedadel, které hladce zvládne každý, vyrobí přes 3000 litrů. Dost pro... prakticky pro všechno, co vás napadne! Sedačky se kromě sklopení dají i vyndavat.
Při práci se zavazadlovým prostorem nicméně nezapomeňte na výšku vozu. Víko kufru je obrovské a kdo není připraven, toho hladce smete...
Co se týče jízdy je benzínový agregát 1,4 TSI s šestistupňovým manuálem a 96 kW výkonu pohodlným přepravníkem. Čeho se je třeba vyvarovat je jízda s úplně prázdným vozem. V tu chvíli Caddy nezapře dodávku a je hlučný a cesta působí lehce nekomfortně a houpavě. Přesto se mi líbila především stabilita vozu. I při rychlejším průjezdu zatáčkou člověk nikdy nemá pocit, že by se měl převrátit.
Jinak jsme ale zpět u Golfu. Jízdní vlastnosti jsou příjemné, stovku zvládnete lehce pod jedenáct vteřin a hnát se po dálnici s rozumnou spotřebou je úplně v klidu. Za 7,5 litru můžete jezdit i po městě, kde si motor nežádá žádné vysoké otáčky a tímpádem je dost spořivý.
Samozřejmě při plném zavazadlovém prostoru dojde k navýšení spořeby, ale to už je pak o stylu jízdy řidiče. Dobře funguje i turbo, jeho prodleva je minimální. Stejně jako hlučnost motoru.
Na závěr už je pak všechno jenom na vás. Chcete čistý vůz pro rodinu? Možná se spíš podívejte na Touran či větší Transporter. Chcete rodinný kočár napůlit s pracovními záležitostmi. Caddy je váš!
Volkswagen Caddy 1.4 TSI |
Motor: R4, 1395 cm3, turbo Výkon: 96 kW Točivý moment: 220 N.m Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s Maximální rychlost: 185 km/h Základní cena: 468 609 Kč Cena testovaného provedení: 681 448 Kč |