6. ledna 2022 • 13:00

Michkovi na Dakaru explodovala vesta. Pak další TOP 10 a posun pořadím

Autor: ČTK
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Lokvenc: Chemie Kuchty a Birmančeviče je úžasná! Chorý není zákeřňák
CESTA ZE DNA: Jsme silnější, než si myslíme, říká zápasník Peňáz
VŠECHNA VIDEA ZDE

Motocyklový závodník Martin Michek zajel v páté etapě Rallye Dakar desátý čas a v průběžném pořadí se posunul o jednu pozici na 20. místo. Martin Prokop mezi automobily naopak o místo klesl a je devátý poté, co dnes dosáhl osmnáctého času. Mezi kamiony je i nadále pátý Aleš Loprais, jenž obsadil šesté místo. V průběžném pořadí hlavních kategorií se nic nemění, mezi auty je v čele stále Násir Attíja z Kataru, kategorii motocyklistů vede Brit Sam Sunderland a kamionům vévodí Dmitrij Sotnikov z Ruska.



Dnešní pro motocykly 346 km dlouhou etapu se startem i cílem v Rijádu vyhrál Toby Price z Austrálie. Michek za dvojnásobným dakarským vítězem zaostal o 11:21 minuty. Podle aktuálních informací to ale vypadá, že část etapy bude z bezpečnostních důvodů zrušena.

"Etapa byla dost tvrdá, bylo tady úplně všechno, co Dakar nabízí. Na cestách byly kameny, jeli jsme po tvrdších pistách, ale nechyběly také technické pasáže. Ke konci jsme museli překonat 40 kilometrů v dunách. Já jsem si to užil, jsem v cíli. Jestli budeme do patnáctky, tak to zase bude úžasné," uvedl Michek v cíli, když ještě neznal své umístění.

Jezdec týmu Orion Moto Racing Group musel na trati řešit i nepříjemnost. "Bouchl mi airbag ve vestě. Nebylo to pádem, ale tlakem při přetížení. Překonával jsem dunu, která byla hodně příkrá a po výjezdu z ní to bouchlo. Jede se tak rychle, že máme takové přetížení, po kterém vesta exploduje," řekl Michek.

To nebylo ale jediné, co musel jezdec z týmu ORION – MRG překonat. „V dunách se objevila lehká písečná bouře. Dojel mě chilský jezdec Ornejo z Hondy, byl u nás ještě Slovák Svitko. Ve třech jsme si tam skvěle zazávodili,“ dodal Michek, který zajel ve čtvrtek výborné desáté místo. „Já jsem si to užil, stále ale musím vymazávat ztrátu, kterou jsem nabral v první etapě. Ta mě velmi mrzí, protože se jednalo o hodinu, kdy jsem bloudil v dunách. Kdybych tam ztratil třeba jen dvacet minut, byl bych v první desítce celkového pořadí.“

Zrádná etapa byla pro Milana Engela, který jede v kategorii bez asistence. A v té stále drží druhé místo. „Výsledek je stabilní, ale mohlo by to být lepší, protože mi furt první závodník v mé kategorii ujíždí. V jeden moment jsem byl před ním o minutku, ke konci jsem trochu zvolnil. Vjíždělo jsem totiž do dun, jenže jsem v nich byl zcela sám,“ dodal Engel, který na čelo Dakaru ztrácí skoro dvě hodiny. „Kvůli větru jsem zcela neviděl hrany dun, jel jsem opatrněji,“ dodal Engel, který si pak v bivaku servisoval sám motorku.

Prokop do etapy nakonec vyrážel jako osmý muž průběžného pořadí, neboť Jihoafričan Giniel de Villiers dostal ve středu dodatečně pětihodinovou penalizaci a klesl až do čtvrté desítky celkové klasifikace. Po 421 měřených kilometrech si český jezdec o jednu pozici pohoršil. Nejrychlejší dnes byl De Villiersův krajan Henk Lategan, za kterým Prokop zaostal o 15:28 minuty. V čele je stále Attíja, druhý Sébastien Loeb z Francie ale jeho náskok o necelé tři minuty snížil.

"Byla to trošku divná etapě. Nevyspal jsem se úplně dobře, takže jsem nebyl ve formě a neměl jsem rytmus. Ráno jsme bohužel startovali za pomalejšími auty, ta se nám podařilo předjet, ale pak jsme udělali kolo a předjeli nás zase oni. Dobrou navigací jsme poté dali pět aut naráz, ale pak jsme se zamotali s Carlosem (Sainzem) a jednou tovární toyotou," řekl Prokop s tím, že v závěru etapy bojoval s náročnou navigací. "Posledních 80 km vypadalo, že bude lehkých, ale opak byl pravdou. Hned po neutralizaci jsme udělali velkou chybu, pak se tam všechna auta motala. Cestu do cíle jsme našli, ale nebylo to nic jednoduchého," dodal.

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma obsadil v 5. etapě čtvrté místo. Jedná se o jeho nejlepší umístění v rámci jednoho dne na slavné pouští soutěži. Jezdec týmu BARTH Racing zvládl všechny nástrahy předčasně ukončeného čtvrtečního dějství a poradil si také se silným větrem. „Na některých úsecích to bylo fakt nebezpečné. Vichr rozvířil písek a někdy nebylo vidět ani na dvacet metrů. Člověk v tom musel jet opatrněji,“ popsal Tůma, který se posunul v celkovém pořadí na sedmou příčku.

Mezi kamiony se Loprais v polovině etapy držel na druhém místě, nakonec ale lehce ztratil a dojel šestý s odstupem necelých deseti minut na nejrychlejšího Andreje Karginova z Ruska. Celkové vedení si upevnil další jezdec Kamazu Sotnikov. Desátý čas zajel Martin Macík.

Nejvydařenější etapu ve 44. ročníku rallye má za sebou Josef Macháček, který se v kategorii lehkých prototypů poprvé prosadil do elitní desítky. "Byla to krásná etapa, do které jsme startovali mezi svými a nemuseli jsme předjíždět. Střídaly se rychlé kamenité pasáže, na kterých jsme prorazili jednu gumu, takže jsem poté zvolnil. Následovalo asi 40 kilometrů dun a na konci navigační masakr," řekl člen týmu Buggyra ZM Racing.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud