Pátek na Nürburgringu: Vettel si označkoval svůj revír

Shrnutí prvního dne závodního víkendu na německém Nürburgringu včetně reakcí týmů a jezdců na průběh obou tréninků.
První dobrá zpráva na úvod: Pneumatiky drží, žádný z jezdců s nimi neměl během pátečního dopoledne zásadní problémy. Jezdecký bojkot německé velké ceny se tak odkládá minimálně do soboty. Až v odpoledním druhém volném tréninku se na několika autech projevilo silnější opotřebení předních pneumatik.
V úvodní devadesátiminutovce si nelépe vedli jezdci Mercedesu. K polední přestávce odcházel s nejlepším časem Lewis Hamilton. Na týmového kolegu Nica Rosberga si vyjel náskok 0,219 sekundy. To nebyl až takový rozdíl. Zarážející byl ovšem více jak sekundový náskok na zbytek startovního pole. A to přesto, že na závěr prvního volného tréninku Hamilton i Rosberg absolvovali dlouhý 11kolový stint na tvrdší směsi medium.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:31.754 | 0 | 0 | 25 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:31.973 | +0:00.219 | +0:00.219 | 25 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:32.789 | +0:01.035 | +0:00.816 | 22 |
4 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:32.822 | +0:01.068 | +0:00.033 | 16 |
5 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:32.956 | +0:01.202 | +0:00.134 | 22 |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:33.065 | +0:01.311 | +0:00.109 | 18 |
7 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:33.139 | +0:01.385 | +0:00.074 | 24 |
8 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:33.213 | +0:01.459 | +0:00.074 | 20 |
9 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:33.260 | +0:01.506 | +0:00.047 | 27 |
10 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:33.456 | +0:01.702 | +0:00.196 | 18 |
11 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:33.493 | +0:01.739 | +0:00.037 | 18 |
12 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:33.810 | +0:02.056 | +0:00.317 | 20 |
13 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:33.901 | +0:02.147 | +0:00.091 | 23 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:33.976 | +0:02.222 | +0:00.075 | 26 |
15 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:34.025 | +0:02.271 | +0:00.049 | 20 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:34.200 | +0:02.446 | +0:00.175 | 22 |
17 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:34.437 | +0:02.683 | +0:00.237 | 24 |
18 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:35.674 | +0:03.920 | +0:01.237 | 23 |
19 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:35.987 | +0:04.233 | +0:00.313 | 19 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:36.078 | +0:04.324 | +0:00.091 | 23 |
21 | 22 | Rodolfo Gonzalez | Marussia-Cosworth MR02 | 1:37.459 | +0:05.705 | +0:01.381 | 21 |
107% hranice | 1:38.176 | nesplnil | |||||
22 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 |
Nejblíže oběma jezdcům Mercedesu se dostal Mark Webber (Red Bull). Australana lze považovat za specialistu na Nürburgring, v roce 2009 zde vyhrál svou první velkou cenu. Podobně se zde tradičně daří Adrianu Sutilovi (Force India), který v dopoledním programu zajel čtvrtý nejlepší čas.
Těžké dopoledne prožil na Nürburgringu Fernando Alonso (Ferrari). Už po třech minutách musel odstavit svůj monopost vedle dráhy a do boxů se vracel po svých. Když se později objevil podruhé na trati, postavilo si jeho auto hlavu znova. Tentokrát mohl alespoň dorolovat k mechanikům vlastní silou. Během devadesáti minut ale odjel španělský pilot jen dvě kola, aniž by měl započtený nějaký čas.
„Naneštěstí jsme dopoledne ztratili čas kvůli problému s naprogramováním elektronického kontrolního systému. Museli jsme vyměnit celou jednotku. To nám zabralo polovinu dnešního programu. Večer se musíme postarat o to, abychom ztrátu co nejefektivněji dohonili,“ posteskl si Fernando Alonso.
Mercedes byl v úvodním tréninku nejen jednoznačně nejrychlejší, ale navíc představil vlastní verzi pasivního systému DRS. Testoval jej Nico Rosberg. Systém má za úkol stejně jako již známé zařízení, které sklápí poslední podélný prvek zadního křídla, snížit přítlak a čelní odpor vzduchu, a tím umožnit dosažení vyšší rychlosti na rovných úsecích. V tomto případě ovšem systém funguje tak, že od určité rychlosti dochází k ofukování zadního křídla a strhávání proudnic vzduchu.
Mercedes chtěl pasivní DRS původně odzkoušet až při červencových testech v Silverstone. Z rozhodnutí tribunálu FIA po aféře s tajným testem pneumatik se ho však nesmí zúčastnit, a tak nezbylo inženýrům německé stáje než vývoj uspíšit. Se závodním nasazením počítá Mercedes na extrémně rychlých okruzích ve Spa-Francorchamps a v italské Monze na sklonku léta.
Podobný systém již delší čas zkouší Lotus a v minulé GP Velké Británie jej dokonce poprvé nasadil do závodu. Tentokrát jej nechal otestovat svému druhému jezdci Romainu Grosjeanovi, zatímco Kimi Räikkönen kroužil po Nürburgringu s konzervativním řešením DRS.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.416 | 0 | 0 | 39 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:30.651 | +0:00.235 | +0:00.235 | 38 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.683 | +0:00.267 | +0:00.032 | 41 |
4 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:30.843 | +0:00.427 | +0:00.160 | 32 |
5 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:30.848 | +0:00.432 | +0:00.005 | 27 |
6 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:31.056 | +0:00.640 | +0:00.208 | 39 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:31.059 | +0:00.643 | +0:00.003 | 41 |
8 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:31.304 | +0:00.888 | +0:00.245 | 35 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.568 | +0:01.152 | +0:00.264 | 37 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.797 | +0:01.381 | +0:00.229 | 40 |
11 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.824 | +0:01.408 | +0:00.027 | 34 |
12 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:31.855 | +0:01.439 | +0:00.031 | 42 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:32.055 | +0:01.639 | +0:00.200 | 39 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:32.086 | +0:01.670 | +0:00.031 | 36 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.495 | +0:02.079 | +0:00.409 | 39 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.762 | +0:02.346 | +0:00.267 | 44 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:32.879 | +0:02.463 | +0:00.117 | 35 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:32.880 | +0:02.464 | +0:00.001 | 36 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:33.695 | +0:03.279 | +0:00.815 | 38 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:33.804 | +0:03.388 | +0:00.109 | 40 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:34.017 | +0:03.601 | +0:00.213 | 10 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:34.667 | +0:04.251 | +0:00.650 | 39 |
107% hranice | 1:36.745 | splnili všichni |
Pořadatelé velké ceny na Nürburgringu si mohou mnout ruce. Nad pohořím Eifel panuje příznivé počasí a domácí diváci se mohou těšit z úspěchu svých značek i jezdců. Po dopolední smršti, jakou konkurenci připravil Mercedes, se ve druhém volném tréninku v nejlepším světle představil úřadující mistr světa a vedoucí muž průběžného pořadí, německý pilot Sebastian Vettel těsně sledovaný dalším z domácích jezdců Nicem Rosbergem a týmovým kolegou Markem Webberem.
„Mercedes byl dnes dopoledne zatraceně rychlý. Nestačili jsme na něj,“ přiznává Sebastian Vettel. „Dopoledne jsem nebyl moc spokojený s autem. Odpoledne už to bylo lepší, přestože velký provoz ovlivnil naši zkušební jízdu na dlouhou vzdálenost. Ale jak říkám, s výsledkem odpoledních jízd jsem spokojený.“
Sebastian Vettel se pátečním výkonem zařadil k nejužšímu okruhu favoritů před sobotní kvalifikací i nedělním závodem. Má o co bojovat. V GP Německa ještě nikdy nevyhrál. Má ale také před sebou ještě kus práce. Zatímco odpoledne byl na měkké směsi rychlejší než konkurence od Mercedesu, a to především ve druhém a třetím měřeném sektoru, dopoledne na směsi medium jeho Red Bull RB9 na německé monoposty výrazně ztrácel.
Mechanikům Ferrari se podařilo během polední přestávky dát dohromady elektronický systém auta Fernanda Alonsa a ten se jim za jejich práci odměnil slušným šestým časem. Přesto Španěla podobně jako například Lewise Hamiltona provázely problémy s předními pneumatikami. Ty ovšem nebyly stejného rázu, jaké se objevily před týdnem v britské velké ceně. Tentokrát se jednalo o tzv. graining, neboli drolení části gumy z obvodového pláště.
Příčinu drolení jasně popsal Lewis Hamilton: „Přední pneumatiky potřebují hodně času, než se dostanou na funkční teplotu. Obvodová část pláště se sice zahřeje rychle, ale pneumatika není prohřátá v celém průřezu. To vede k drolení na povrchu pláště.“
Nelichotivý dojem zanechal tým Williams, který se výkonnostně propadl na úroveň dvojice nejslabších, Caterhamu a Marussie. V oslabeném ruském týmu Marussia navíc dopoledne zaskočil za Julese Bianchiho 27letý Venezuelan Rodolfo Gonzalez. Bianchi se sice v odpolední části do kokpitu nasoukal, ale po deseti kolech zmizel se silnými bolestmi břicha v útrobách garáže ruského týmu. „Přerušili jsme jeho program, protože měl žaludeční potíže. Takto je to lepší, než se dá dohromady,“ oznámil mluvčí týmu.