Pátek na Nürburgringu: Vettel si označkoval svůj revír

Sebastian Vettel nakročil k úspěchu v domácí GP správnou nohou
Sebastian Vettel nakročil k úspěchu v domácí GP správnou nohouZdroj: EPA
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Shrnutí prvního dne závodního víkendu na německém Nürburgringu včetně reakcí týmů a jezdců na průběh obou tréninků.

První dobrá zpráva na úvod: Pneumatiky drží, žádný z jezdců s nimi neměl během pátečního dopoledne zásadní problémy. Jezdecký bojkot německé velké ceny se tak odkládá minimálně do soboty. Až v odpoledním druhém volném tréninku se na několika autech projevilo silnější opotřebení předních pneumatik.

V úvodní devadesátiminutovce si nelépe vedli jezdci Mercedesu. K polední přestávce odcházel s nejlepším časem Lewis Hamilton. Na týmového kolegu Nica Rosberga si vyjel náskok 0,219 sekundy. To nebyl až takový rozdíl. Zarážející byl ovšem více jak sekundový náskok na zbytek startovního pole. A to přesto, že na závěr prvního volného tréninku Hamilton i Rosberg absolvovali dlouhý 11kolový stint na tvrdší směsi medium.

První volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:31.7540025
29Nico RosbergMercedes F1 W041:31.973+0:00.219+0:00.21925
32Mark WebberRed Bull-Renault RB91:32.789+0:01.035+0:00.81622
415Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:32.822+0:01.068+0:00.03316
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:32.956+0:01.202+0:00.13422
64Felipe MassaFerrari F1381:33.065+0:01.311+0:00.10918
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:33.139+0:01.385+0:00.07424
81Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:33.213+0:01.459+0:00.07420
98Romain GrosjeanLotus-Renault E211:33.260+0:01.506+0:00.04727
106Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:33.456+0:01.702+0:00.19618
1114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:33.493+0:01.739+0:00.03718
1211Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:33.810+0:02.056+0:00.31720
1319Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:33.901+0:02.147+0:00.09123
1418Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:33.976+0:02.222+0:00.07526
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:34.025+0:02.271+0:00.04920
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:34.200+0:02.446+0:00.17522
1712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:34.437+0:02.683+0:00.23724
1820Charles PicCaterham-Renault CT031:35.674+0:03.920+0:01.23723
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:35.987+0:04.233+0:00.31319
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:36.078+0:04.324+0:00.09123
2122Rodolfo GonzalezMarussia-Cosworth MR021:37.459+0:05.705+0:01.38121
107% hranice1:38.176nesplnil
223Fernando AlonsoFerrari F138-:--.----:--.----:--.---2

Nejblíže oběma jezdcům Mercedesu se dostal Mark Webber (Red Bull). Australana lze považovat za specialistu na Nürburgring, v roce 2009 zde vyhrál svou první velkou cenu. Podobně se zde tradičně daří Adrianu Sutilovi (Force India), který v dopoledním programu zajel čtvrtý nejlepší čas.

Těžké dopoledne prožil na Nürburgringu Fernando Alonso (Ferrari). Už po třech minutách musel odstavit svůj monopost vedle dráhy a do boxů se vracel po svých. Když se později objevil podruhé na trati, postavilo si jeho auto hlavu znova. Tentokrát mohl alespoň dorolovat k mechanikům vlastní silou. Během devadesáti minut ale odjel španělský pilot jen dvě kola, aniž by měl započtený nějaký čas.

„Naneštěstí jsme dopoledne ztratili čas kvůli problému s naprogramováním elektronického kontrolního systému. Museli jsme vyměnit celou jednotku. To nám zabralo polovinu dnešního programu. Večer se musíme postarat o to, abychom ztrátu co nejefektivněji dohonili,“ posteskl si Fernando Alonso.

Mercedes W04 - pasivní DRSMercedes W04 - pasivní DRS • xbpimages.com

Mercedes byl v úvodním tréninku nejen jednoznačně nejrychlejší, ale navíc představil vlastní verzi pasivního systému DRS. Testoval jej Nico Rosberg. Systém má za úkol stejně jako již známé zařízení, které sklápí poslední podélný prvek zadního křídla, snížit přítlak a čelní odpor vzduchu, a tím umožnit dosažení vyšší rychlosti na rovných úsecích. V tomto případě ovšem systém funguje tak, že od určité rychlosti dochází k ofukování zadního křídla a strhávání proudnic vzduchu.

Mercedes chtěl pasivní DRS původně odzkoušet až při červencových testech v Silverstone. Z rozhodnutí tribunálu FIA po aféře s tajným testem pneumatik se ho však nesmí zúčastnit, a tak nezbylo inženýrům německé stáje než vývoj uspíšit. Se závodním nasazením počítá Mercedes na extrémně rychlých okruzích ve Spa-Francorchamps a v italské Monze na sklonku léta.

Podobný systém již delší čas zkouší Lotus a v minulé GP Velké Británie jej dokonce poprvé nasadil do závodu. Tentokrát jej nechal otestovat svému druhému jezdci Romainu Grosjeanovi, zatímco Kimi Räikkönen kroužil po Nürburgringu s konzervativním řešením DRS.

Druhý volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:30.4160039
29Nico RosbergMercedes F1 W041:30.651+0:00.235+0:00.23538
32Mark WebberRed Bull-Renault RB91:30.683+0:00.267+0:00.03241
48Romain GrosjeanLotus-Renault E211:30.843+0:00.427+0:00.16032
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:30.848+0:00.432+0:00.00527
63Fernando AlonsoFerrari F1381:31.056+0:00.640+0:00.20839
74Felipe MassaFerrari F1381:31.059+0:00.643+0:00.00341
810Lewis HamiltonMercedes F1 W041:31.304+0:00.888+0:00.24535
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:31.568+0:01.152+0:00.26437
1014Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:31.797+0:01.381+0:00.22940
1115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:31.824+0:01.408+0:00.02734
1219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:31.855+0:01.439+0:00.03142
1318Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:32.055+0:01.639+0:00.20039
146Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:32.086+0:01.670+0:00.03136
1511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:32.495+0:02.079+0:00.40939
1612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:32.762+0:02.346+0:00.26744
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:32.879+0:02.463+0:00.11735
1816Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:32.880+0:02.464+0:00.00136
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:33.695+0:03.279+0:00.81538
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:33.804+0:03.388+0:00.10940
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:34.017+0:03.601+0:00.21310
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:34.667+0:04.251+0:00.65039
107% hranice1:36.745splnili všichni

Pořadatelé velké ceny na Nürburgringu si mohou mnout ruce. Nad pohořím Eifel panuje příznivé počasí a domácí diváci se mohou těšit z úspěchu svých značek i jezdců. Po dopolední smršti, jakou konkurenci připravil Mercedes, se ve druhém volném tréninku v nejlepším světle představil úřadující mistr světa a vedoucí muž průběžného pořadí, německý pilot Sebastian Vettel těsně sledovaný dalším z domácích jezdců Nicem Rosbergem a týmovým kolegou Markem Webberem.

„Mercedes byl dnes dopoledne zatraceně rychlý. Nestačili jsme na něj,“ přiznává Sebastian Vettel. „Dopoledne jsem nebyl moc spokojený s autem. Odpoledne už to bylo lepší, přestože velký provoz ovlivnil naši zkušební jízdu na dlouhou vzdálenost. Ale jak říkám, s výsledkem odpoledních jízd jsem spokojený.“

Sebastian Vettel se pátečním výkonem zařadil k nejužšímu okruhu favoritů před sobotní kvalifikací i nedělním závodem. Má o co bojovat. V GP Německa ještě nikdy nevyhrál. Má ale také před sebou ještě kus práce. Zatímco odpoledne byl na měkké směsi rychlejší než konkurence od Mercedesu, a to především ve druhém a třetím měřeném sektoru, dopoledne na směsi medium jeho Red Bull RB9 na německé monoposty výrazně ztrácel.

Mechanikům Ferrari se podařilo během polední přestávky dát dohromady elektronický systém auta Fernanda Alonsa a ten se jim za jejich práci odměnil slušným šestým časem. Přesto Španěla podobně jako například Lewise Hamiltona provázely problémy s předními pneumatikami. Ty ovšem nebyly stejného rázu, jaké se objevily před týdnem v britské velké ceně. Tentokrát se jednalo o tzv. graining, neboli drolení části gumy z obvodového pláště.

Příčinu drolení jasně popsal Lewis Hamilton: „Přední pneumatiky potřebují hodně času, než se dostanou na funkční teplotu. Obvodová část pláště se sice zahřeje rychle, ale pneumatika není prohřátá v celém průřezu. To vede k drolení na povrchu pláště.“

Nelichotivý dojem zanechal tým Williams, který se výkonnostně propadl na úroveň dvojice nejslabších, Caterhamu a Marussie. V oslabeném ruském týmu Marussia navíc dopoledne zaskočil za Julese Bianchiho 27letý Venezuelan Rodolfo Gonzalez. Bianchi se sice v odpolední části do kokpitu nasoukal, ale po deseti kolech zmizel se silnými bolestmi břicha v útrobách garáže ruského týmu. „Přerušili jsme jeho program, protože měl žaludeční potíže. Takto je to lepší, než se dá dohromady,“ oznámil mluvčí týmu.

Začít diskuzi