Pátek v Singapuru: Zatím to vypadá na duel Red Bull v. Mercedes

Sebastian Vettel byl nejrychlejším jezdcem pátečního programu v Singapuru
Sebastian Vettel byl nejrychlejším jezdcem pátečního programu v SingapuruZdroj: Red Bull
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Dopoledne ještě Mercedes na Red Bull stačil, ve druhém tréninku už ale oba jeho jezdci ztráceli na vítězného Sebastiana Vettela celou sekundu. Přesto je Mercedes zatím jediným týmem, který dokáže mistrovskou stáj potrápit.

Pro Singapur byl předpovídán vzhledem k charakteru tratě duel mezi Red Bullem a Mercedesem. Po úvodních volných trénincích to tak i vypadá. Pětikilometrový městský okruh ovládli jezdci mistrovského týmu, přičemž jim zdatně sekundovali Nico Rosberg a Lewis Hamilton. Brit dokonce v prvním neoficiálním pátečním měření sil vyhrál.

Mercedes je po trápení v závodech ve Spa-Francorchamps a na Monze zpátky. Monopostu W04 prostě vyhovuje, když jede s velkým aerodynamickým přítlakem. A ten je na technicky náročné singapurské trati nezbytný. Stejně tak je ve svém živlu Red Bull RB9, jemuž rovněž svědčí větší plocha křídel a jejich strmější nastavení. Na rozdíl od Mercedesu ale dokáže být rychlý i na vysokorychlostních okruzích.

První volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:47.0550020
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:47.420+0:00.365+0:00.36520
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:47.885+0:00.830+0:00.46519
49Nico RosbergMercedes F1 W041:48.239+0:01.184+0:00.35423
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:48.354+0:01.299+0:00.11518
68Romain GrosjeanLotus-Renault E211:48.355+0:01.300+0:00.00112
73Fernando AlonsoFerrari F1381:48.362+0:01.307+0:00.00721
86Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:49.267+0:02.212+0:00.90520
918Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:49.348+0:02.293+0:00.08123
1012Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:49.355+0:02.300+0:00.00721
1116Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:49.481+0:02.426+0:00.12620
124Felipe MassaFerrari F1381:49.493+0:02.438+0:00.01216
1317Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:49.510+0:02.455+0:00.01721
145Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:49.608+0:02.553+0:00.09820
1514Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:49.887+0:02.832+0:00.27918
1615Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:50.092+0:03.037+0:00.20520
1711Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:50.222+0:03.167+0:00.13017
1819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:50.757+0:03.702+0:00.53516
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:52.359+0:05.304+0:01.60216
2023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:52.673+0:05.618+0:00.31415
2121Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:52.920+0:05.865+0:00.24724
2220Charles PicCaterham-Renault CT031:53.647+0:06.592+0:00.72723
107% hranice1:54.548splnili všichni

Už v prvním volném tréninku byl Lewis Hamilton o více jak sekundu rychlejší než Vettelův nejlepší páteční výkon z roku 2012. Důvodem je úprava trati, na níž dřívější Sling šikanu nahradila klasická levá zatáčka. Jezdci změnu přivítali. „Líbí se mi to. Ta původní šikana mi skutečně k trati formule 1 neseděla,“ prohlásil Adrian Sutil (Force India).

Zatímco Lewis Hamilton si v prvních devadesáti minutách počínal bezchybně, druhý nejrychlejší Mark Webber se jednou lehce opřel o betonovou zeď. Jeho polibek naštěstí pro něj zůstal bez následků. Komplikace, ovšem technického rázu, potkaly i dalšího ze čtveřice nejrychlejších. Nico Rosberg si stěžoval na řízení, které táhlo jeho Mercedes neustále doprava.

Podobný problém měl i Romain Grosjean (Lotus). V jeho případě to znamenalo setrvat celou hodinu u mechaniků, takže ztratil v přípravě drahocenný čas. Přesto mu pouhých 12 kol stačilo na dosažení šestého nejlepšího času, o jedinou tisícinu sekundy za týmovým kolegou Kimim Räikkönenem. Finovi se nedařilo nalézt optimální průjezd zatáčkou 13 a hned dvakrát v ní musel využít únikovou zónu.

Ferrari k udržení se mezi špičkou nestačila ani řada nových aerodynamických dílů (difuzor, přední a zadní křídlo, chlazení brzd). Více jak sekundová ztráta Fernanda Alonsa nepůsobila příliš optimisticky. Navíc je pro posouzení skutečné kvality italského monopostu vždy třeba brát do úvahy výsledek Felipeho Massy, a ten byl ještě slabší (12. místo/+2,438 s), protože Fernando Alonso zpravidla dostane z auta i to, co mu jinak schází.

Zajímavý experiment si pro Singapur připravil dodavatel pneumatik Pirelli. Jezdcům poskytl super měkkou směs a pak až směs medium, přičemž v prvním tréninku přišla ke slovu ta druhá. „Je poněkud tvrdší, než by bylo vhodné,“ připustil určité potíže Nico Hülkenberg (Sauber)

Druhý volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:44.2490034
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:44.853+0:00.604+0:00.60430
39Nico RosbergMercedes F1 W041:45.258+0:01.009+0:00.40534
410Lewis HamiltonMercedes F1 W041:45.368+0:01.119+0:00.11033
58Romain GrosjeanLotus-Renault E211:45.411+0:01.162+0:00.04318
63Fernando AlonsoFerrari F1381:45.691+0:01.442+0:00.28032
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:45.754+0:01.505+0:00.06330
87Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:45.778+0:01.529+0:00.02432
915Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:46.002+0:01.753+0:00.22427
106Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:46.025+0:01.776+0:00.02331
1119Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:46.406+0:02.157+0:00.38134
1218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:46.429+0:02.180+0:00.02333
1314Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:46.606+0:02.357+0:00.17733
1411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:46.808+0:02.559+0:00.20236
154Felipe MassaFerrari F1381:46.870+0:02.621+0:00.06233
1612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:47.287+0:03.038+0:00.41729
1717Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:47.434+0:03.185+0:00.14733
1816Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:47.761+0:03.512+0:00.32725
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:49.434+0:05.185+0:01.67334
2020Charles PicCaterham-Renault CT031:49.526+0:05.277+0:00.09234
2123Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:49.619+0:05.370+0:00.09333
2222Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:49.731+0:05.482+0:00.11230
107% hranice1:51.546splnili všichni

Během druhého volného tréninku, který už se konal za umělého osvětlení, se naplno projevila převaha Red Bullu. Nic na tom nezměnila ani skutečnost, že největším konkurentem mu byl opět Mercedes. Tentokrát dostala i německá stáj v případě obou svých jezdců nadílku jedné sekundy.

Ještě větší zděšení u konkurence vyvolala suverenita, s jakou si vedli Sebastian Vettel a Mark Webber při simulaci závodu při jízdě s plnou nádrží v závěrečné půlhodině. Oba pravidelně zajížděli časy na úrovni 1:50 min, výjimečně 1:51 min, zatímco ostatní zůstávali minimálně o půldruhé sekundy pozadu. Na závěr zajel Mark Webber v závodním režimu absolutně nejlepší výkon 1:49,6 min.

Sebastian Vettel, který má stále více nakročeno k zisku čtvrtého mistrovského titulu, neskrýval spokojenost: „Neměli jsme žádné problémy, vše probíhalo podle plánu. Byl to velmi produktivní den. Dopoledne ještě trpělo moje auto mírnou přetáčivostí, odpoledne se to zlepšilo a já se v něm cítil mnohem lépe. Tady musíte autu zcela důvěřovat, jedině tak si můžete dovolit najíždět těsně k betonovému hrazení. Sedí nám obě směsi pneumatik. Mark zůstal o něco déle na trati na měkké směsi, já pro změnu na tvrdé.“

Dobře si podobně jako v prvním tréninku vedli jezdci Lotusu. O jedno místo si polepšil Fernando Alonso na Ferrari (ve druhém tréninku skončil šestý) a do top 10 se dostaly také oba McLareny. Jensona Buttona ovšem zaskočily výrazně odlišné jízdní vlastnosti auta při obutí měkké a tvrdé směsi. V jeho případě to vyjadřuje časový rozdíl tří až čtyř sekund.

V průběhu druhého tréninku bylo k vidění množství drobných jezdeckých chyb, což vzhledem k náročnosti okruhu není nic neobvyklého. Jako jediný však poničil svůj monopost pouze Pastor Maldonado (Williams), který se 25 minut před koncem dnešního programu opřel čelně o bariéru a rozlámal přitom přední křídlo.

Začít diskuzi