Pátek v Singapuru: Zatím to vypadá na duel Red Bull v. Mercedes

Dopoledne ještě Mercedes na Red Bull stačil, ve druhém tréninku už ale oba jeho jezdci ztráceli na vítězného Sebastiana Vettela celou sekundu. Přesto je Mercedes zatím jediným týmem, který dokáže mistrovskou stáj potrápit.
Pro Singapur byl předpovídán vzhledem k charakteru tratě duel mezi Red Bullem a Mercedesem. Po úvodních volných trénincích to tak i vypadá. Pětikilometrový městský okruh ovládli jezdci mistrovského týmu, přičemž jim zdatně sekundovali Nico Rosberg a Lewis Hamilton. Brit dokonce v prvním neoficiálním pátečním měření sil vyhrál.
Mercedes je po trápení v závodech ve Spa-Francorchamps a na Monze zpátky. Monopostu W04 prostě vyhovuje, když jede s velkým aerodynamickým přítlakem. A ten je na technicky náročné singapurské trati nezbytný. Stejně tak je ve svém živlu Red Bull RB9, jemuž rovněž svědčí větší plocha křídel a jejich strmější nastavení. Na rozdíl od Mercedesu ale dokáže být rychlý i na vysokorychlostních okruzích.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:47.055 | 0 | 0 | 20 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:47.420 | +0:00.365 | +0:00.365 | 20 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:47.885 | +0:00.830 | +0:00.465 | 19 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:48.239 | +0:01.184 | +0:00.354 | 23 |
5 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:48.354 | +0:01.299 | +0:00.115 | 18 |
6 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:48.355 | +0:01.300 | +0:00.001 | 12 |
7 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:48.362 | +0:01.307 | +0:00.007 | 21 |
8 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:49.267 | +0:02.212 | +0:00.905 | 20 |
9 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:49.348 | +0:02.293 | +0:00.081 | 23 |
10 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:49.355 | +0:02.300 | +0:00.007 | 21 |
11 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:49.481 | +0:02.426 | +0:00.126 | 20 |
12 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:49.493 | +0:02.438 | +0:00.012 | 16 |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:49.510 | +0:02.455 | +0:00.017 | 21 |
14 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:49.608 | +0:02.553 | +0:00.098 | 20 |
15 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:49.887 | +0:02.832 | +0:00.279 | 18 |
16 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:50.092 | +0:03.037 | +0:00.205 | 20 |
17 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:50.222 | +0:03.167 | +0:00.130 | 17 |
18 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:50.757 | +0:03.702 | +0:00.535 | 16 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:52.359 | +0:05.304 | +0:01.602 | 16 |
20 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:52.673 | +0:05.618 | +0:00.314 | 15 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:52.920 | +0:05.865 | +0:00.247 | 24 |
22 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:53.647 | +0:06.592 | +0:00.727 | 23 |
107% hranice | 1:54.548 | splnili všichni |
Už v prvním volném tréninku byl Lewis Hamilton o více jak sekundu rychlejší než Vettelův nejlepší páteční výkon z roku 2012. Důvodem je úprava trati, na níž dřívější Sling šikanu nahradila klasická levá zatáčka. Jezdci změnu přivítali. „Líbí se mi to. Ta původní šikana mi skutečně k trati formule 1 neseděla,“ prohlásil Adrian Sutil (Force India).
Zatímco Lewis Hamilton si v prvních devadesáti minutách počínal bezchybně, druhý nejrychlejší Mark Webber se jednou lehce opřel o betonovou zeď. Jeho polibek naštěstí pro něj zůstal bez následků. Komplikace, ovšem technického rázu, potkaly i dalšího ze čtveřice nejrychlejších. Nico Rosberg si stěžoval na řízení, které táhlo jeho Mercedes neustále doprava.
Podobný problém měl i Romain Grosjean (Lotus). V jeho případě to znamenalo setrvat celou hodinu u mechaniků, takže ztratil v přípravě drahocenný čas. Přesto mu pouhých 12 kol stačilo na dosažení šestého nejlepšího času, o jedinou tisícinu sekundy za týmovým kolegou Kimim Räikkönenem. Finovi se nedařilo nalézt optimální průjezd zatáčkou 13 a hned dvakrát v ní musel využít únikovou zónu.
Ferrari k udržení se mezi špičkou nestačila ani řada nových aerodynamických dílů (difuzor, přední a zadní křídlo, chlazení brzd). Více jak sekundová ztráta Fernanda Alonsa nepůsobila příliš optimisticky. Navíc je pro posouzení skutečné kvality italského monopostu vždy třeba brát do úvahy výsledek Felipeho Massy, a ten byl ještě slabší (12. místo/+2,438 s), protože Fernando Alonso zpravidla dostane z auta i to, co mu jinak schází.
Zajímavý experiment si pro Singapur připravil dodavatel pneumatik Pirelli. Jezdcům poskytl super měkkou směs a pak až směs medium, přičemž v prvním tréninku přišla ke slovu ta druhá. „Je poněkud tvrdší, než by bylo vhodné,“ připustil určité potíže Nico Hülkenberg (Sauber)
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:44.249 | 0 | 0 | 34 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:44.853 | +0:00.604 | +0:00.604 | 30 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:45.258 | +0:01.009 | +0:00.405 | 34 |
4 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:45.368 | +0:01.119 | +0:00.110 | 33 |
5 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:45.411 | +0:01.162 | +0:00.043 | 18 |
6 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:45.691 | +0:01.442 | +0:00.280 | 32 |
7 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:45.754 | +0:01.505 | +0:00.063 | 30 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:45.778 | +0:01.529 | +0:00.024 | 32 |
9 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:46.002 | +0:01.753 | +0:00.224 | 27 |
10 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:46.025 | +0:01.776 | +0:00.023 | 31 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:46.406 | +0:02.157 | +0:00.381 | 34 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:46.429 | +0:02.180 | +0:00.023 | 33 |
13 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:46.606 | +0:02.357 | +0:00.177 | 33 |
14 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:46.808 | +0:02.559 | +0:00.202 | 36 |
15 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:46.870 | +0:02.621 | +0:00.062 | 33 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:47.287 | +0:03.038 | +0:00.417 | 29 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:47.434 | +0:03.185 | +0:00.147 | 33 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:47.761 | +0:03.512 | +0:00.327 | 25 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:49.434 | +0:05.185 | +0:01.673 | 34 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:49.526 | +0:05.277 | +0:00.092 | 34 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:49.619 | +0:05.370 | +0:00.093 | 33 |
22 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:49.731 | +0:05.482 | +0:00.112 | 30 |
107% hranice | 1:51.546 | splnili všichni |
Během druhého volného tréninku, který už se konal za umělého osvětlení, se naplno projevila převaha Red Bullu. Nic na tom nezměnila ani skutečnost, že největším konkurentem mu byl opět Mercedes. Tentokrát dostala i německá stáj v případě obou svých jezdců nadílku jedné sekundy.
Ještě větší zděšení u konkurence vyvolala suverenita, s jakou si vedli Sebastian Vettel a Mark Webber při simulaci závodu při jízdě s plnou nádrží v závěrečné půlhodině. Oba pravidelně zajížděli časy na úrovni 1:50 min, výjimečně 1:51 min, zatímco ostatní zůstávali minimálně o půldruhé sekundy pozadu. Na závěr zajel Mark Webber v závodním režimu absolutně nejlepší výkon 1:49,6 min.
Sebastian Vettel, který má stále více nakročeno k zisku čtvrtého mistrovského titulu, neskrýval spokojenost: „Neměli jsme žádné problémy, vše probíhalo podle plánu. Byl to velmi produktivní den. Dopoledne ještě trpělo moje auto mírnou přetáčivostí, odpoledne se to zlepšilo a já se v něm cítil mnohem lépe. Tady musíte autu zcela důvěřovat, jedině tak si můžete dovolit najíždět těsně k betonovému hrazení. Sedí nám obě směsi pneumatik. Mark zůstal o něco déle na trati na měkké směsi, já pro změnu na tvrdé.“
Dobře si podobně jako v prvním tréninku vedli jezdci Lotusu. O jedno místo si polepšil Fernando Alonso na Ferrari (ve druhém tréninku skončil šestý) a do top 10 se dostaly také oba McLareny. Jensona Buttona ovšem zaskočily výrazně odlišné jízdní vlastnosti auta při obutí měkké a tvrdé směsi. V jeho případě to vyjadřuje časový rozdíl tří až čtyř sekund.
V průběhu druhého tréninku bylo k vidění množství drobných jezdeckých chyb, což vzhledem k náročnosti okruhu není nic neobvyklého. Jako jediný však poničil svůj monopost pouze Pastor Maldonado (Williams), který se 25 minut před koncem dnešního programu opřel čelně o bariéru a rozlámal přitom přední křídlo.