20. září 2013 • 19:58

Pátek v Singapuru: Zatím to vypadá na duel Red Bull v. Mercedes

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Dopoledne ještě Mercedes na Red Bull stačil, ve druhém tréninku už ale oba jeho jezdci ztráceli na vítězného Sebastiana Vettela celou sekundu. Přesto je Mercedes zatím jediným týmem, který dokáže mistrovskou stáj potrápit.



Pro Singapur byl předpovídán vzhledem k charakteru tratě duel mezi Red Bullem a Mercedesem. Po úvodních volných trénincích to tak i vypadá. Pětikilometrový městský okruh ovládli jezdci mistrovského týmu, přičemž jim zdatně sekundovali Nico Rosberg a Lewis Hamilton. Brit dokonce v prvním neoficiálním pátečním měření sil vyhrál.

Mercedes je po trápení v závodech ve Spa-Francorchamps a na Monze zpátky. Monopostu W04 prostě vyhovuje, když jede s velkým aerodynamickým přítlakem. A ten je na technicky náročné singapurské trati nezbytný. Stejně tak je ve svém živlu Red Bull RB9, jemuž rovněž svědčí větší plocha křídel a jejich strmější nastavení. Na rozdíl od Mercedesu ale dokáže být rychlý i na vysokorychlostních okruzích.

První volný trénink

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:47.055 0 0 20
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:47.420 +0:00.365 +0:00.365 20
3 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:47.885 +0:00.830 +0:00.465 19
4 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:48.239 +0:01.184 +0:00.354 23
5 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:48.354 +0:01.299 +0:00.115 18
6 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:48.355 +0:01.300 +0:00.001 12
7 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:48.362 +0:01.307 +0:00.007 21
8 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:49.267 +0:02.212 +0:00.905 20
9 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:49.348 +0:02.293 +0:00.081 23
10 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:49.355 +0:02.300 +0:00.007 21
11 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:49.481 +0:02.426 +0:00.126 20
12 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:49.493 +0:02.438 +0:00.012 16
13 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:49.510 +0:02.455 +0:00.017 21
14 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:49.608 +0:02.553 +0:00.098 20
15 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:49.887 +0:02.832 +0:00.279 18
16 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:50.092 +0:03.037 +0:00.205 20
17 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:50.222 +0:03.167 +0:00.130 17
18 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:50.757 +0:03.702 +0:00.535 16
19 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:52.359 +0:05.304 +0:01.602 16
20 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:52.673 +0:05.618 +0:00.314 15
21 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:52.920 +0:05.865 +0:00.247 24
22 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:53.647 +0:06.592 +0:00.727 23
107% hranice 1:54.548 splnili všichni

Už v prvním volném tréninku byl Lewis Hamilton o více jak sekundu rychlejší než Vettelův nejlepší páteční výkon z roku 2012. Důvodem je úprava trati, na níž dřívější Sling šikanu nahradila klasická levá zatáčka. Jezdci změnu přivítali. „Líbí se mi to. Ta původní šikana mi skutečně k trati formule 1 neseděla,“ prohlásil Adrian Sutil (Force India).

Zatímco Lewis Hamilton si v prvních devadesáti minutách počínal bezchybně, druhý nejrychlejší Mark Webber se jednou lehce opřel o betonovou zeď. Jeho polibek naštěstí pro něj zůstal bez následků. Komplikace, ovšem technického rázu, potkaly i dalšího ze čtveřice nejrychlejších. Nico Rosberg si stěžoval na řízení, které táhlo jeho Mercedes neustále doprava.

Podobný problém měl i Romain Grosjean (Lotus). V jeho případě to znamenalo setrvat celou hodinu u mechaniků, takže ztratil v přípravě drahocenný čas. Přesto mu pouhých 12 kol stačilo na dosažení šestého nejlepšího času, o jedinou tisícinu sekundy za týmovým kolegou Kimim Räikkönenem. Finovi se nedařilo nalézt optimální průjezd zatáčkou 13 a hned dvakrát v ní musel využít únikovou zónu.

Ferrari k udržení se mezi špičkou nestačila ani řada nových aerodynamických dílů (difuzor, přední a zadní křídlo, chlazení brzd). Více jak sekundová ztráta Fernanda Alonsa nepůsobila příliš optimisticky. Navíc je pro posouzení skutečné kvality italského monopostu vždy třeba brát do úvahy výsledek Felipeho Massy, a ten byl ještě slabší (12. místo/+2,438 s), protože Fernando Alonso zpravidla dostane z auta i to, co mu jinak schází.

Zajímavý experiment si pro Singapur připravil dodavatel pneumatik Pirelli. Jezdcům poskytl super měkkou směs a pak až směs medium, přičemž v prvním tréninku přišla ke slovu ta druhá. „Je poněkud tvrdší, než by bylo vhodné,“ připustil určité potíže Nico Hülkenberg (Sauber)

Druhý volný trénink

pořadí číslo jezdec vůz čas ztráta kol
1 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB9 1:44.249 0 0 34
2 2 Mark Webber Red Bull-Renault RB9 1:44.853 +0:00.604 +0:00.604 30
3 9 Nico Rosberg Mercedes F1 W04 1:45.258 +0:01.009 +0:00.405 34
4 10 Lewis Hamilton Mercedes F1 W04 1:45.368 +0:01.119 +0:00.110 33
5 8 Romain Grosjean Lotus-Renault E21 1:45.411 +0:01.162 +0:00.043 18
6 3 Fernando Alonso Ferrari F138 1:45.691 +0:01.442 +0:00.280 32
7 5 Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-28 1:45.754 +0:01.505 +0:00.063 30
8 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault E21 1:45.778 +0:01.529 +0:00.024 32
9 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM06 1:46.002 +0:01.753 +0:00.224 27
10 6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes MP4-28 1:46.025 +0:01.776 +0:00.023 31
11 19 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari STR8 1:46.406 +0:02.157 +0:00.381 34
12 18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari STR8 1:46.429 +0:02.180 +0:00.023 33
13 14 Paul di Resta Force India-Mercedes VJM06 1:46.606 +0:02.357 +0:00.177 33
14 11 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari C32 1:46.808 +0:02.559 +0:00.202 36
15 4 Felipe Massa Ferrari F138 1:46.870 +0:02.621 +0:00.062 33
16 12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari C32 1:47.287 +0:03.038 +0:00.417 29
17 17 Valtteri Bottas Williams-Renault FW35 1:47.434 +0:03.185 +0:00.147 33
18 16 Pastor Maldonado Williams-Renault FW35 1:47.761 +0:03.512 +0:00.327 25
19 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault CT03 1:49.434 +0:05.185 +0:01.673 34
20 20 Charles Pic Caterham-Renault CT03 1:49.526 +0:05.277 +0:00.092 34
21 23 Max Chilton Marussia-Cosworth MR02 1:49.619 +0:05.370 +0:00.093 33
22 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth MR02 1:49.731 +0:05.482 +0:00.112 30
107% hranice 1:51.546 splnili všichni

Během druhého volného tréninku, který už se konal za umělého osvětlení, se naplno projevila převaha Red Bullu. Nic na tom nezměnila ani skutečnost, že největším konkurentem mu byl opět Mercedes. Tentokrát dostala i německá stáj v případě obou svých jezdců nadílku jedné sekundy.

Ještě větší zděšení u konkurence vyvolala suverenita, s jakou si vedli Sebastian Vettel a Mark Webber při simulaci závodu při jízdě s plnou nádrží v závěrečné půlhodině. Oba pravidelně zajížděli časy na úrovni 1:50 min, výjimečně 1:51 min, zatímco ostatní zůstávali minimálně o půldruhé sekundy pozadu. Na závěr zajel Mark Webber v závodním režimu absolutně nejlepší výkon 1:49,6 min.

Sebastian Vettel, který má stále více nakročeno k zisku čtvrtého mistrovského titulu, neskrýval spokojenost: „Neměli jsme žádné problémy, vše probíhalo podle plánu. Byl to velmi produktivní den. Dopoledne ještě trpělo moje auto mírnou přetáčivostí, odpoledne se to zlepšilo a já se v něm cítil mnohem lépe. Tady musíte autu zcela důvěřovat, jedině tak si můžete dovolit najíždět těsně k betonovému hrazení. Sedí nám obě směsi pneumatik. Mark zůstal o něco déle na trati na měkké směsi, já pro změnu na tvrdé.“

Dobře si podobně jako v prvním tréninku vedli jezdci Lotusu. O jedno místo si polepšil Fernando Alonso na Ferrari (ve druhém tréninku skončil šestý) a do top 10 se dostaly také oba McLareny. Jensona Buttona ovšem zaskočily výrazně odlišné jízdní vlastnosti auta při obutí měkké a tvrdé směsi. V jeho případě to vyjadřuje časový rozdíl tří až čtyř sekund.

V průběhu druhého tréninku bylo k vidění množství drobných jezdeckých chyb, což vzhledem k náročnosti okruhu není nic neobvyklého. Jako jediný však poničil svůj monopost pouze Pastor Maldonado (Williams), který se 25 minut před koncem dnešního programu opřel čelně o bariéru a rozlámal přitom přední křídlo.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud