Pátek v Suzuce: Úvod víkendu ve stínu úmrtí Marii de Villotaové

Red Bull si dál jede vlastní ligu. Po prvních trénincích za sebou nechal všechny soupeře, jediným konkurentem by mu mohl být Mercedes, ale zřejmě jen v kvalifikaci, zatímco v závodním režimu je prakticky jedno, na jakých pneumatikách jezdci rakouské stáje jedou a zda mají či nemají plnou nádrž.
Red Bull a Mercedes udávaly tón úvodnímu dni závodního víkendu v japonské Suzuce. V dopolední části pátečního programu však v opačném pořadí. Po prvních 90 minutách byl nejrychlejší Lewis Hamilton před týmovým kolegou Nicem Rosbergem (+ 0,330 s), teprve pak následovala dvojice Sebastian Vettel (+ 0,611 s) a Mark Webber (+ 0,630 s) z mistrovské rakouské stáje.
Po polední přestávce si nejrychlejší týmy pořadí prohodily. Tentokrát se na čele výsledkové listiny usadil Sebastian Vettel, který zlepšil nejrychlejší výkon Lewise Hamiltona z prvního tréninku o tři desetiny sekundy. Na druhé pozici skončil Mark Webber (+ 0,168 s) a za ním pak Nico Rosberg (+ 0,262 s).
Více než zrádnosti japonského okruhu ale zaskočila svět formule 1 zpráva o náhlém úmrtí 33leté španělské jezdkyně Marii de Villotaové. Týmy okamžitě reagovaly kondolencemi rodině a smutečními prohlášeními.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:34.157 | 0 | 0 | 19 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:34.487 | +0:00.330 | +0:00.330 | 19 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:34.768 | +0:00.611 | +0:00.281 | 24 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:34.787 | +0:00.630 | +0:00.019 | 20 |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:35.126 | +0:00.969 | +0:00.339 | 14 |
6 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:35.154 | +0:00.997 | +0:00.028 | 16 |
7 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:35.179 | +0:01.022 | +0:00.025 | 15 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:35.364 | +0:01.207 | +0:00.185 | 17 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:35.450 | +0:01.293 | +0:00.086 | 27 |
10 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:35.635 | +0:01.478 | +0:00.185 | 19 |
11 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:35.868 | +0:01.711 | +0:00.233 | 22 |
12 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:35.900 | +0:01.743 | +0:00.032 | 18 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:36.066 | +0:01.909 | +0:00.166 | 20 |
14 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:36.165 | +0:02.008 | +0:00.099 | 191 |
15 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:36.178 | +0:02.021 | +0:00.013 | 12 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:36.340 | +0:02.183 | +0:00.162 | 23 |
17 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:36.399 | +0:02.242 | +0:00.059 | 13 |
18 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:36.760 | +0:02.603 | +0:00.361 | 18 |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT03 | 1:37.595 | +0:03.438 | +0:00.835 | 22 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:37.629 | +0:03.472 | +0:00.034 | 8 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:38.025 | +0:03.868 | +0:00.396 | 15 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:38.763 | +0:04.606 | +0:00.738 | 18 |
107% hranice | 1:40.747 | splnili všichni |
Tréninkové jízdy zahájily jezdci za poměrně vysoké teploty vzduchu, která se v Suzuce vyšplhala již během dopoledne na 29 °C. Přesto divákům přeběhl mráz po zádech, když po půlhodině náhle ztratil kontrolu nad svou Marussií v deváté zatáčce Francouz Jules Bianchi a ve vysoké rychlosti vletěl do bariéry z pneumatik.
Při nárazu utrpěl lehké zranění lokte na levé ruce, který si musel nechat po návratu do boxů ledovat. Podle sdělení týmu se mladému pilotovi nic vážného nestalo. Přesto do druhého tréninku nenastoupil. Příčina nehody byla vcelku kuriózní. Francouz si zaklínil ruku v mezeře mezi sedačkou a kapotáží. Nebyl však jediný, kdo měl dnes problémy s řízením auta. První trénink provázela řada výjezdů z dráhy a smyků, pro všechny ostatní ovšem bez větších následků.
Další obětí náročného okruhu v Suzuce se stal Giedo van der Garde (Caterham), který skončil ve svodidlech na stejném místě jako Jules Bianchi. V případě Nizozemce se však jednalo o defekt brzd. Zcela bez vlastního přičinění se pak dostal do potíží Pastor Maldonado (Williams), jemuž se v levotočivé zatáčce Spoon uvolnilo levé zadní kolo.
Favoritům se podobné nehody vyhnuly. Lewis Hamilton dosáhl nejlepšího času především díky vynikajícímu průjezdu rychlými S-zatáčkami, kde získával na Sebastiana Vettela až tři desetiny sekundy a na Marka Webbera dokonce pět desetin. Možnou příčinu jeho rychlosti lze hledat v minimálním množství paliva v nádrži.
V monopostu Ferrari dále bojuje o svou budoucnost ve formuli 1 Felipe Massa, a tak nepřekvapilo, že v interním miniduelu opět porazil svého týmového kolegu Fernanda Alonso, což se mu povedlo i v odpolední části programu. McLaren experimentoval s dvěma rozličnými typy předního křídla, ovšem jen s částečným úspěchem. Dobrou rychlost předvedl v Toro Rosso Daniel Ricciardo, jemuž tak vyšel vstup do závodního víkendu lépe než před týdnem v Jižní Koreji.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:33.852 | 0 | 0 | 35 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:34.020 | +0:00.168 | +0:00.168 | 35 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:34.114 | +0:00.262 | +0:00.094 | 36 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:34.202 | +0:00.350 | +0:00.088 | 17 |
5 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:34.411 | +0:00.559 | +0:00.209 | 30 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:34.442 | +0:00.590 | +0:00.031 | 36 |
7 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:34.473 | +0:00.621 | +0:00.031 | 30 |
8 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:34.698 | +0:00.846 | +0:00.225 | 35 |
9 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:34.912 | +0:01.060 | +0:00.214 | 34 |
10 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:35.087 | +0:01.235 | +0:00.175 | 32 |
11 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:35.089 | +0:01.237 | +0:00.002 | 36 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:35.109 | +0:01.257 | +0:00.020 | 34 |
13 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:35.182 | +0:01.330 | +0:00.073 | 34 |
14 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:35.275 | +0:01.423 | +0:00.093 | 35 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:35.341 | +0:01.489 | +0:00.066 | 25 |
16 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:35.709 | +0:01.857 | +0:00.368 | 8 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:36.136 | +0:02.284 | +0:00.427 | 41 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:36.722 | +0:02.870 | +0:00.586 | 6 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:37.630 | +0:03.778 | +0:00.908 | 31 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:37.905 | +0:04.053 | +0:00.275 | 36 |
21 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:38.121 | +0:04.269 | +0:00.216 | 33 |
107% hranice | 1:40.421 | nesplnil | |||||
22 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 0 |
Ideální podmínky setrvaly i během druhého devadesátiminutového tréninku. Převaha Red Bullu nad zbytkem světa se tentokrát projevila v plné síle a jediným přímým konkurentem Sebastianu Vettelovi a Marku Webberovi byl pouze Nico Rosberg. Němcův Mercedes dokáže být rychlý na jedno kvalifikační kolo, ovšem v závodním režimu také on výrazně ztrácel a bylo jedno, kolik vezl paliva v nádrži.
Přesto nebyl Sebastian Vettel tak úplně spokojený: „Dnešní výsledek není podstatný. Myslím, že ještě máme rezervy a že bychom se mohli o něco zlepšit.“ Určitou nadějí pro Mercedes je zjištění, že jeho monopost je velmi šetrný k zadním pneumatikám a že jeho jezdci dokážou odjet velký počet kol na měkčí z obou směsí.
Dobré časy zajížděli také oba piloti Lotusu. Romain Grosjean byl rychlý jak v kvalifikačních pokusech, tak při simulaci závodu. Kimi Räikkönen si zaslouží pochvalu až do okamžiku, kdy udělal školáckou chybu v prvním sektoru a půl hodiny před koncem vylétl z dráhy do kačírku, kde se definitivně zahrabal. To pro něj znamenalo konec přípravy.
Nehoda se odpoledne nevyhnula Sergiu Pérezovi, který v prvním tréninku držel umístěním v top 10 vztyčenou vlajku britské stáje McLaren. Ve druhé sérii testovacích jízd však nezvládl průjezd zatáčkou Spoon, nechal se vynést za úroveň vnějších obrubníků a následně skončil v bariéře. Podobný osud potkal Pastora Maldonada, v jeho případě v zatáčce 9.