9. října 2013 • 22:54

Preview GP Japonska 2013: Suzuka a její legendární zatáčka 130R

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Okruh v Suzuce už viděl několik rozhodujících soubojů o titul mistra světa. Také v GP Japonska 2013 by mohl být za určitých okolností korunován počtvrté v řadě Sebastian Vettel mistrem světa, to by ale musel v závodě zvítězit a Fernando Alonso nesměl dojet lépe jak devátý.



Okruh v Suzuce, to není jen závodiště. Celý areál představuje rozsáhlé oddechové centrum, jemuž vévodí obří vyhlídkové kolo. Dlužno podotknout, že podobnou atrakcí se pyšní rovněž Singapur, v tomto ohledu byl ovšem až druhý. Suzuka je jedinečná také tím, že jako jediná z velkých světových tratí má tvar osmičky, takže dráha se v jednom místě kříží přemostěním.

Velká cena na okruhu Suzuka International Racing Course, jak zní celý oficiální název, vždy přinášela dramatické závodění a vysoké průměrné rychlosti. Vícekrát se i stala rozhodujícím kolbiště bitvy o mistrovský titul. Po sezóně 2006 se to však mělo změnit. GP Japonska se stěhovala na zmodernizovaný okruh ve Fuji.

Důvodů ke stěhování bylo více. Suzuka, která je v majetku automobilky Honda, se nachází 400 kilometrů jihozápadně od japonského hlavního města Tokia, což je dost daleko pro přepravu materiálu i lidí. Navíc přímo v místě schází dostatečná kapacita ubytovacích zařízení a to znamená, že se jezdci přepravují na závodiště z velké vzdálenosti.

Pro členy týmů to představuje dost včasné vstávání. Divákům to ale nevadí. Japonci jsou fanatickými příznivci formule 1 a zaplněné tribuny po celý závodní víkend patří k běžnému standardu velké ceny. Často zůstávají po sobotní kvalifikaci na hlavní tribuně až do večerních hodin, aby jim nic neuteklo z dění v boxech.

Suzuka International Racing Course - informace o okruhu
Délka okruhu 5 807 m
Délka závodu 53 kol, 307.471 km
Kvalita asfaltového povrchu nerovný
Opotřebení pneumatik vysoké
Přilnavost vysoká
Směs pneumatik medium / hard
Opotřebení brzd střední
Jízda na plný plyn 71 %
Nejdelší úsek na plný plyn 1230 m (16 s)
Projektovaná nejvyšší rychlost 313 km/h
Projektovaná nejnižší rychlost 75 km/h
Počet zatáček s rychlostí nad 250 km/h 3
Počet zatáček s rychlostí pod 100 km/h 2
Spotřeba benzínu vysoká
Orientace okruhu ve směru hodinových ručiček
Počet řazení během 1 kola 48
Počet levých zatáček 8
Počet pravých zatáček 10

V pozadí přemístění japonské velké ceny ze Suzuky do Fuji bylo třeba vidět především zákulisní politiku dvou tehdejších velkých konkurentů, Hondy a Toyoty. Nakonec se ukázalo, že japonský experiment se závodištěm ve Fuji, který patří Toyotě, měl v sobě menší potenciál, než aby byl schopen přežít krizi, která postihla automobilový průmysl v roce 2008.

Ekonomické důvody vedly jak Toyotu, tak Hondu k odchodu z formule 1. Automobilka Toyota navíc vzhledem k úsporné politice svého vedení nejen že rozpustila tovární tým F1, ale jako majitelka okruhu ve Fuji upustila po dvou ročnících od dalšího pořádání GP Japonska. Ta se od roku 2009 opět vrátila do Suzuky.

Preview GP Japonska s Fernandem Alonsem

Okruh v Suzuce nechala postavit v roce 1962 automobilka Honda jako svou domácí testovací trať. Postupně v jejím okolí vybudovala park pro odpočinek svých zaměstnanců a jejich rodin s množstvím atrakcí. Přestože se tradice motoristického sportu v Japonsku píše od počátku 60. let, formule 1 pronikla na jeho území poprvé až v roce 1976, tedy v tom roce, kdy se o titul mistra světa utkali James Hunt a Niki Lauda. Současně se zde poprvé zkřížily plány dvou velkých japonských automobilek.

Hostitelem první GP Japonska nebyla Suzuka, nýbrž konkurenční Fuji. V následujícím roce se ve Fuji závodilo znovu. Při nehodě mezi Gillesem Villeneuvem na Ferrari a Ronniem Petersonem se šestikolovým Tyrrellem však přišli o život dva diváci a japonská velká cena si musela dát na deset let pauzu. Na řadě konečně byla Suzuka, kde se GP Japonska konala poprvé v roce 1987 a s výjimkou již zmiňovaných sezón 2007 a 2008 se zde uskutečnila zatím čtyřiadvacetkrát.

Piloti mají Suzuku rádi

Suzuka International Racing Course má délku 5807 m a vozy ho při velké ceně objedou 53krát. Celková délka závodu tak činí 307,471 km. Jezdci mají okruh rádi a většina z nich nesla s nelibostí, když zde v sezóně 2006 startovali naposledy. S o to větší radostí přivítali návrat na oblíbenou trať. Mezi nejlepší úseky patří série S-otáček a pak samozřejmě vyhlášená táhlá zatáčka 130R.

Pro mnohé piloty je Suzuka známým okruhem, protože se s ním dokonale seznámili z dob svého působení v populární japonské formuli Nippon. Asfaltový povrch je nerovný, ale má vysokou přilnavost. Pneumatiky trpí vysokým opotřebením, jen o něco lépe jsou na tom brzdy. Jezdci projíždějí okruh z 71 % na plný plyn, nejdelší úsek s pedálem přimáčknutým k podlaze měří 1230 m. Poměrně vysoká je zde spotřeba benzínu.

okruh Suzuka Circuit okruh Suzuka CircuitFoto allianz.com

Nejúspěšnějším jezdcem v historii GP Japonska je Michael Schumacher. V Suzuce se z vítězství radoval celkem šestkrát, poprvé již v roce 1995 s Benettonem. Další jeho triumfy následovaly v sezónách 1997, 2000, 2001, 2002 a 2004. Sebastian Vettel si připsal tři vítězství, Mika Häkkinen, Damon Hill, Gerhard Berger a Ayrton Senna v Suzuce vyhráli dvakrát. Mezi týmy mají na kontě nejvíce vítězství Ferrari (7) a McLaren (7), zatímco týmy Williams, Benetton a Red Bull si z Japonska odvezly po třech pohárech pro vítěznou stáj.

GP Japonska 1989

Nezapomenutelným závodem zůstává GP Japonska 1989, při níž došlo k bouračce století mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem. Senna musel nezbytně v závodě vyhrát, aby definitivně předstihl svého týmového kolegu u McLarenu. Alain Prost šel v první zatáčce do vedení, Brazilce měl ale stále v patách. Ve 47. kole se Senna pokusil předjet Prosta, ten mu v zatáčce zavřel dveře a došlo ke vzájemné kolizi, po níž Francouz už v závodě nepokračoval a Senna projel vítězně cílem. Jenže následovala jeho diskvalifikace a titul tak připadl Prostovi.

GP Japonska 1990

O rok později se konala odveta obou nesmiřitelných soupeřů. Tentokrát na tom byl před rozhodujícím závodem bodově lépe Ayrton Senna a Alain Prost už nehájil barvy McLarenu, protože jako úřadující mistr světa přestoupil k Ferrari. Brazilec startoval z druhé pozice. Hned v první zatáčce zezadu najel do Francouzova Ferrari. Oba vyjeli mimo trať, a protože ani jeden z nich už nepokračoval v jízdě, šampiónem se ještě před závěrečnou GP Austrálie v Adelaide stal Ayrton Senna.

GP Japonska, okruh Suzuka International Racing Course - základní statistické údaje
Počet dosavadních GP 24
První GP 1987
Poslední vítěz Sebastian Vettel – Red Bull-Renault RB8 1:28:56,242 (207,430 km/h)
Poslední pole-position Sebastian Vettel – Red Bull-Renault RB8 1:30,839 (230,135 km/h)
Poslední nejrychlejší kolo Sebastian Vettel – Red Bull-Renault RB8 1:35,774 (218,276 km/h)

David Coulthard o Suzuce „Podle mého názoru je Suzuka fantastickou tratí, jednou z nejlepších v šampionátu. Těšil jsem se vždy na závod v Monaku, stejně tak jsem se těšil na závod ve Spa a Suzuka pro mě byla pokaždé vyvrcholením sezóny. Je to trať, na níž jsem se cítil jako skutečný závodník Grand Prix. Proč tomu tak bylo? Je to jednoduché. Jsou tady zatáčky, které odhalí pravdu o jezdeckém umění. Tady si nemůžete dovolit chyby.“

„Na začátku každého kola je nezbytné zhluboka se nadýchnout. Rozumíte tomu? Tento okruh nemá nic společného s moderními závodišti, na nichž jen střídavě šlapete pedál plynu a brzdy a na nichž vše záleží na nastavení vašeho vozu. Suzuka je i v ostatních ohledech něčím zvláštní. Okruh se nachází v zemědělské oblasti, na hodiny vzdálené od velkých měst. Všechny týmy se musí vměstnat do několika hotelů, což podporuje kamarádství mezi jednotlivými jezdci i týmy včetně novinářů.“

Události posledních let

2006: Okruh v Suzuce už viděl několik rozhodujících soubojů o titul mistra světa. Naposledy se zde takto závodilo v roce 2006. Tenkrát se ale v duelu Fernanda Alonsa (Renault) s Michaelem Schumacherem (Ferrari) dala očekávat pouhá nápověda toho, jak by mohlo pořadí v šampionátu skončit. Oba jezdci přijeli do Japonska se shodným počtem 116 bodů a před sebou měli ještě dva závody. Mírným favoritem vzhledem k poslednímu vývoji v mistrovství světa byl pilot Ferrari, ale nevyzpytatelné počasí mohlo změnit všechny předpovědi. To, že se nakonec z titulu radoval jezdec francouzské stáje, je známou skutečností.

Pole position si zajistil Felipe Massa (Ferrari) a vedení si udržel i po startu do závodu. Ve třetím kole ale bez boje přenechal vedení svému týmovému kolegovi Michaelu Schumacherovi. Německý šampión jel naproti vítězství, než mu zkolaboval motor. V tu chvíli bylo o mistru světa pro rok 2006 prakticky rozhodnuto. Fernando Alonso už si příležitost nenechal vzít. V závodě zvítězil před Felipem Massou a Giancarlem Fisichellou (Renault).

2009: V tom roce byla situace jiná. V čele průběžného pořadí se s převahou 84 bodů nacházel Jenson Button před svým týmovým kolegou Rubensem Barrichellem (69). Oba jezdci Brawnu od počátku šampionátu ovládali hodnocení jednotlivců a nejinak na tom byl Brawn GP v poháru konstruktérů. Sebastian Vettel (59) a Mark Webber (51,5) z Red Bullu na dalších pozicích už měli takovou bodovou ztrátu, že na zásadní změnu svého postavení v tabulce nemohli pomýšlet.

Přesto se Sebastian Vettel představil jako velký bojovník, Vyhrál kvalifikaci i v závodě a alespoň udržel závěr mistrovství světa díky své teoretické šanci na titul v určitém napětí. Budoucí šampión Jenson Button dojel až na osmém místě. Velkou radost měl Jarno Trulli, který v domácím závodě japonské Toyoty obsadil s monopostem TF109 druhou pozici. Jako třetí vystoupal na pódium Lewis Hamilton (McLaren).

2010: Red Bull splnil další důležitý úkol na cestě za titulem. Vyhrál přesvědčivě GP Japonska, Mark Webber (v cíli druhý) si tři závody před koncem sezóny upevnil vedení v hodnocení jednotlivců a Sebastian Vettel (vítěz závodu) se bodově dotáhl na průběžně druhého Fernanda Alonsa (v závodě třetí). V hodnocení konstruktérů nemohl Red Bull dopadnout lépe a ze Suzuky si odvezl maximální počet bodů, zatímco každý z jeho přímých konkurentů utrpěl nějakou ztrátu.

2011: Přestože byl Sebastian Vettel (Red Bull) v Suzuce poražen Jensonem Buttonem (McLaren) a Fernandem Alonsem (Ferrari), stačilo mu třetí místo z GP Japonska 2011 k obhajobě titulu. Stal se tak nejmladším jezdcem, jemuž se něco takového povedlo, a navíc do konce sezóny zbývaly ještě čtyři velké ceny. Vítězství v Suzuce si zaslouženě zajistil Button, který dominoval celému závodnímu víkendu. Přesto cestu k triumfu neměl snadnou, zejména hned po startu měl namále, když jej nemilosrdně až na trávu vytlačil agresivně jedoucí Vettel. Také v cíli druhý Alonso byl tentokrát nad síly novopečeného mistra světa.

2012: „Užíval jsem si každé kolo,“ řekl Sebastian Vettel (Red Bull) po skončení GP Japonska. Dominoval závodu na Suzuka Circuit od jeho začátku a vedoucí pozici si udržel po celou dobu. V cíli měl úřadující mistr světa dvacetisekundový náskok na druhého Felipeho Massu (Ferrari). K obrovské radosti japonského publika i stáje Sauber uhájil Kamui Kobayashi třetí místo a tím i pódium před nebezpečným Jensonem Buttonem (McLaren), který ze čtvrté pozice Japonce dlouho neúspěšně atakoval.

GP Japonska 2013 - časový harmonogram (SELČ)
Pátek 11. října
03:00 - 04:30 1. volný trénink
07:00 - 08:30 2. volný trénink
Sobota 12. října
04:00 - 05:00 3. volný trénink
od 07:00 kvalifikace
Neděle 13. října
od 08:00 závod

Letošní GP Japonska nepředcházely tak významné zprávy jako před rokem, kdy tým Mercedes oznámil Michaelu Schumacherovi, že s ním v další sezóně nepočítá, a současně byly potvrzeny předchozí spekulace o přestupu Lewise Hamiltona od McLarenu k Mercedesu. Přesto se aktuální zákulisní informace opět točí kolem stuttgartské automobilky. Údajně má v průběhu zimní přestávky odejít z postu jejího šéfa týmu Ross Brawn a staronově zamířit k Hondě, která se chystá na comeback v sezóně 2015 společně s McLarenem. V GP Japonska 2013 by ale mohl být za určitých okolností korunován počtvrté v řadě Sebastian Vettel mistrem světa. To by ale musel v závodě zvítězit a Fernando Alonso nesměl dojet lépe jak devátý.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud