Pátek v Noidě: Vettel suverénem v obou trénincích

Jak vyplývá z páteční přípravy na GP Indie, na rozložení sil ve startovním poli se od poslední velké ceny v Japonsku nic nemění. Red Bully vládnou, o post druhého nejlepšího týmu se přetahují Mercedes, Renault a Ferrari.
Red Bull nenechává ve věci předčasné korunovace Sebastiana Vettela a svého vítězství v Poháru konstruktérů nic náhodě. Do indického závodního víkendu vstoupila rakouská stáj jako uragán a suverénně ovládla páteční program. Úřadující mistr světa, ani jeho týmový kolega Mark Webber nepustili nikoho před sebe a v prvním i druhém volném tréninku jasně ovládli výsledkové listiny.
Na rozložení sil ve startovním poli se tedy od poslední velké ceny v Japonsku nic nemění. Red Bully vládnou, o post druhého nejlepšího týmu se přetahují Mercedes, Renault a Ferrari.
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.683 | 0 | 0 | 24 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.871 | +0:00.188 | +0:00.188 | 17 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:26.899 | +0:00.216 | +0:00.028 | 23 |
4 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.990 | +0:00.307 | +0:00.091 | 20 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:27.227 | +0:00.544 | +0:00.237 | 21 |
6 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:27.335 | +0:00.652 | +0:00.108 | 23 |
7 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:27.416 | +0:00.733 | +0:00.081 | 23 |
8 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:27.692 | +0:01.009 | +0:00.276 | 21 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.770 | +0:01.087 | +0:00.078 | 19 |
10 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:27.800 | +0:01.117 | +0:00.030 | 23 |
11 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.035 | +0:01.352 | +0:00.235 | 25 |
12 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:28.214 | +0:01.531 | +0:00.179 | 6 |
13 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.336 | +0:01.653 | +0:00.122 | 18 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:28.342 | +0:01.659 | +0:00.006 | 21 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:28.468 | +0:01.785 | +0:00.126 | 20 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:28.538 | +0:01.855 | +0:00.070 | 18 |
17 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:28.730 | +0:02.047 | +0:00.192 | 18 |
18 | 14 | James Calado | Force India-Mercedes VJM06 | 1:29.197 | +0:02.514 | +0:00.467 | 22 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:29.413 | +0:02.730 | +0:00.216 | 24 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:29.560 | +0:02.877 | +0:00.147 | 20 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:30.026 | +0:03.343 | +0:00.466 | 23 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.471 | +0:03.788 | +0:00.445 | 17 |
107% hranice | 1:32.750 | splnili všichni |
Úvodních devadesát minut na okruhu Buddh International Circuit proběhlo s odhlédnutím od všudypřítomného smogu vcelku bez potíží. Divoký Venezuelan Pastor Maldonado (Williams) předvedl smyk, mimo trať se dostal také Lewis Hamilton (Mercedes) a Fernanda Alonsa (Ferrari) zbrzdila závada na převodovce, takže se v závěrečné půlhodině už neukázal na trati.
V silné formě se v průběhu dopoledne představil McLaren, když dostal oba monoposty do top 10. Tam postoupili díky zlepšení v závěrečných minutách také celkově devátý Nico Hülkenberg (Sauber) a o stupínek horší Valtteri Bottas (Williams).
Nečekaným účastníkem prvního pátečního tréninku se stal James Calado, který dostal příležitost od indické stáje Force India usednout do monopostu Paula di Resta a zastoupit ho v dopolední přípravě. Důvodem byla di Restova nevolnost. 24letý James Calado, aktuálně činný v GP2, letos absolvoval úvodní tréninky v barvách Force Indie také při GP Itálie a v Jižní Koreji. V plánu jsou ještě jeho nasazení v GP Abu Dhabi, v GP USA v Texasu i v závěrečném závodě v brazilském Interlagosu.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.722 | 0 | 0 | 35 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.011 | +0:00.289 | +0:00.289 | 38 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.220 | +0:00.498 | +0:00.209 | 36 |
4 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:26.399 | +0:00.677 | +0:00.179 | 36 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:26.430 | +0:00.708 | +0:00.031 | 39 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:26.582 | +0:00.860 | +0:00.152 | 40 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:26.601 | +0:00.879 | +0:00.019 | 41 |
8 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:26.632 | +0:00.910 | +0:00.031 | 32 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.857 | +0:01.135 | +0:00.225 | 40 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.972 | +0:01.250 | +0:00.115 | 39 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.304 | +0:01.582 | +0:00.332 | 17 |
12 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:27.375 | +0:01.653 | +0:00.071 | 36 |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:27.429 | +0:01.707 | +0:00.054 | 31 |
14 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.491 | +0:01.769 | +0:00.062 | 40 |
15 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:27.608 | +0:01.886 | +0:00.117 | 38 |
16 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:27.720 | +0:01.998 | +0:00.112 | 23 |
17 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.949 | +0:02.227 | +0:00.229 | 34 |
18 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.431 | +0:02.709 | +0:00.482 | 30 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:28.692 | +0:02.970 | +0:00.261 | 39 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.799 | +0:03.077 | +0:00.107 | 32 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:29.366 | +0:03.644 | +0:00.567 | 37 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.164 | +0:04.442 | +0:00.798 | 27 |
107% hranice | 1:31.722 | splnili všichni |
Druhý volný páteční trénink nepřinesl nic nového. V čele nadále zůstala dvojice Red Bullu v pořadí Sebastian Vettel před Markem Webberem. Jen rozdíl mezi nimi stoupl z 0,188 na 0,289 sekundy a to přesto, že Vettel stejně jako v Suzuce bojoval s problematickým KERSem. Přitom své absolutně nejrychlejší kolo, v němž zajel nejlepší časy v prvním i druhém sektoru, předčasně přerušil návratem do boxů. Dá se tedy předpokládat, že by jeho náskok vzrostl na cca půl sekundy.
„Celkově to bylo dobré. To platí pro dopoledne stejně jako pro odpoledne,“ bilancoval na konci dne Sebastian Vettel, vítěz obou předchozích závodů v Indii. „Odpoledne jsme měli menší problém. Při druhém vyjetí na měkké směsi jsem ztratil většinu přítlaku na zadní nápravě. Nějaký čas nám trvalo, než jsme přišli na příčinu a než jsem mohl znovu zpátky na trať. Simulace závodu nám ale vyšla.“
Sebastian Vettel se pátečními výkony pasoval do jednoznačné role favorita GP Indie, jehož největším protivníkem se mohou stát pneumatiky, konkrétně ty se směsí soft. Velmi rychle se opotřebují, což by v závodě mohlo působit potíže. Konkurence má ale jasno: „Až přezuje na tvrdou směs, zase všechno dožene.“
V celkovém součtu časů z prvního a druhého tréninku vyplývá, že nejúspěšnějším pronásledovatelem dvojice Red Bullu byl Romain Grosjean (Lotus). Jeho ztráta činila 0,498 sekundy, té ovšem dosáhl při nácviku kvalifikačních kol. Jakmile došlo na jízdu s plnou nádrží, jeho odstup okamžitě vzrostl.