Preview GP Indie 2013: Do třetice a dost

Tým Force India je prvním a zatím posledním týmem formule 1 s indickou licencí
Tým Force India je prvním a zatím posledním týmem formule 1 s indickou licencíZdroj: Foto: REUTERS
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Indická Grand Prix měla svou velkou premiéru v roce 2011. Přesto představuje pro jezdce i týmy stále něco neobyčejného, a to jak v pozitivním, tak i záporném smyslu slova. Její budoucnost je však nejistá, v návrhu kalendáře pro rok 2014 schází. Čeká nás tedy derniéra GP Indie?

Po Číně, která se dočkala své vlastní velké ceny v roce 2004, začala formule 1od sezóny 2011 objevovat dalšího spícího obra asijského kontinentu. Již o tomto víkendu se po předloňské premiéře uskuteční potřetí GP Indie. Nový okruh byl postaven v blízkosti průmyslového města Noida.

GP Indie ovšem není automobilovým sportem zcela netknutá. První závod se na indickém území konal již před 108 lety. Západoindický motoristický svaz uspořádal v roce 1904 závod z Dillí do Bombaje (od roku 1996 přejmenovaná na Mumbaj). Trať vedená po veřejných cestách měřila celkem 1300 km a nesla se ve znamení gentlemanského souboje majitelů automobilů Rolls-Royce a Ford. Občasné závody se později konaly na letištních plochách v Bombaji, Kalkatě, Bangalore nebo v Madrasu.

Na posledně jmenované trati se 25. října 1953 uskutečnil první profesionálně organizovaný automobilový a motocyklový závod v Indii. O rok později zde vznikl první indický sportovně motoristický klub, předchůdce současného národního svazu FMSCI, který byl založen v roce 1971. Jedním ze zakladatelů byl Indu Chandhok, otec aktuálního prezidenta svazu Vickyho Chandhoka, který je blízkým přítelem spolumajitele týmu Force India Vijaye Mallyi. Pokračovatelem rodinné tradice je závodní jezdec Karun Chandhok, syn Vickyho Chandhoka.

Nechme ale dávnou i nedávnou minulost minulostí a věnujme se současnému závodu. Nový okruh vybudovaný za 40 miliard rupií, tj. přepočtených téměř 600 miliónů Euro dostal pracovní označení Green Sport City, oficiálně pojmenovaný jako Buddh International Circuit. Nabízí 110 tisíc míst na tribunách, celkově by však měl pojmout až 200 tisíc diváků.

V areálu se nachází rovněž stadion pro 25 tisíc diváků a 18 jamkové golfové hřiště, tenisové kurty a prostory pro v Indii tolik populární squash. Provozovatel závodiště Jaypee Sports International (JPSI) očekává, že v průběhu jednoho roku za tyto služby utrží 120 miliónů Euro a poskytne práci 10.000 lidem.

Buddh International Circuit, Noida - informace o okruhu
Délka okruhu5 125 m
Délka závodu60 kol, 307,500 km
Kvalita asfaltového povrchurovný
Směs pneumatiksoft / medium
Opotřebení pneumatikvysoké
Přilnavostnízká
Jízda na plný plyn65 %
Nejdelší úsek na plný plyn14,5 s
Projektovaná nejvyšší rychlost320 km/h
Orientace okruhuve směru hodinových ručiček
Počet levých zatáček7
Počet pravých zatáček9

Jakkoliv tato čísla znějí optimisticky, zůstává Indie zemí s enormními sociáními rozdíly. To vedlo před otevřením okruhu v Noidě k řadě konfliktům mezi vládou a zemědělci, kteří museli prodat pozemky, na nichž se nyní okruh nachází.

Příčinou nepokojů byla cena, za kterou pověřená společnost pozemky vykupovala, ale vzápětí je prodávala za několikanásobně vyšší cenu dále. Tedy typický příklad státem řízeného překupnictví. Přitom konečným majitelem je soukromá společnost JPSI a ne stát. Zda to přinese lepší konečný ekonomický výsledek, než v případě státem dotovaných velkých cen v jiných zemích, se teprve uvidí.

Kromě potíží s nespokojenými zemědělci se několik týdnů před premiérovým závodním víkendem objevil další problém. Indické televizní společnosti se rozhodly, že přenos z první GP Indie budou zajišťovat vlastními štáby. Tady ovšem tvrdě narazily na odpor Bernieho Ecclestonea, který pevně drží v rukou poplatky z přenosových práv jako jeden ze svých největším příjmů.

A pak tu byla nepředstavitelná byrokracie, na které si zakládají indické úřady. Je přitom zcela jedno, zda se jedná o známé jezdecké osobnosti nebo o posledního mechanika v týmu. Všichni se musejí prokousat desítkami stran formulářů, než získají potřebné vízum pro vstup do země. “Na chvíli jsem měl pocit, že snad nejsme v Indii ani vítáni,” okomentoval v roce 2011 nepříjemný zážitek Timo Glock (Marussia).

Ještě složitější to měl jeho krajan Nico Rosberg (Mercedes), který svým dvojím občanstvím (po otci má rovněž finský pas) indickým úředníkům pěkně zamotal hlavu. Také Heikki Kovalainen (Caterham) nevěřícně kroutil hlavou: “Musel jsem vyplnit kolem sedmdesáti stran dotazníku. Všechno je tady tak komplikované, opravdu neskutečné.”

GP Indie - plánek okruhuGP Indie - plánek okruhu • allianz.com 
Vlastní okruh na rozdíl od Indie jako země už není pro jezdce velkou neznámou. Po dvouletých zkušenostech je jasné, že se jedná o jeden z nejrychlejších okruhů šampionátu. Monoposty dosahují špičkové rychlosti přes 320 km/h a v reálu dokonce předčily počítačové simulace, podle nichž měly 5,137 km dlouhou dráhu absolvovat za 90 sekund.

Sebastian Vettel (Red Bull) se napoprvé dostal v kvalifikaci na 1:24,178 min, čemuž odpovídá průměrná rychlost 219,178 km/h. Trať tvoří 16 zatáček a dvě dlouhé rovinky, končící zatáčkami číslo jedna, resp. číslo čtyři, teoreticky nejvhodnější místa k předjíždění.

Rychlosti okruhu nepřidávají jen obě dlouhé rovinky, ale také táhlé, ale především vysokou rychlostí projížděné zatáčky číslo deset a jedenáct, které jsou podobné vyhlášené zatáčce osm tureckého okruhu v Istanbulu. Přesto indická trať v tomto případě zůstane za tureckým vzorem. Zatáčku osm v Turecku projížděli jezdci rychlostí 270 km/h, v Indii se dostanou nejvýše na 170 km/h (zatáčka 10), resp. 210 km/h (zatáčka 11).

Příprava týmů na premiérovou indickou Grand Prix začala již v prosinci 2010. Nejednalo se ale o technickou přípravu, ale o logistické zabezpečení. Například pracovníci Mercedesu již tehdy navštívili okolí závodiště, které ještě zdaleka nemělo současnou podobu. Krátce na to následovala rezervace hotelových pokojů.

Teprve pak přišli ke slovu technici, kteří měli zatím k dispozici pouze architektonické plány. Z nich mohli vyčíst velikost převýšení a poloměry zatáček. Až šest týdnů před vlastní velkou cenou dostali od FIA podklady k přesné virtuální simulaci. Týden před závodem pak byly dokončeny práce na simulaci nastavení podvozku a základním počítačovém řešení aerodynamiky.

Ze simulací vyplývalo, že na novém okruhu se dá jet po 65% jeho délky s plně sešlápnutým plynovým pedálem. Nejdelší pasáž na plný plyn trvá 14,5 sekundy a nachází se mezi zatáčkami tři a čtyři. Na třech místech trati dosáhnou monoposty rychlosti přes 285 km/h, nejrychleji projížděnou je zatáčka dvanáct s rychlostí 255 km/h. Největší přetížení dosáhne hodnoty 4,0g v zatáčkách pět, devět a jedenáct. Dlouho se ale nevědělo o skutečné kvalitě povrchu, jeho nerovnosti a výšce obrubníků. Teprve podle nich technici zvolili skutečné nastavení šasi.

Jako poslední přišli na řadu jezdci. Normálně odjezdí kolem 100 kol na simulátoru. Odzkouší si spotřebu paliva a teoretickou přilnavost. Podle získaných dat se stanoví první možné scénáře pro průběh závodu. Následuje plán, kde bude nejvhodnější využití energie akumulované v system KERS, do úvah se začlení rovněž aktivace DRS nebo použítí omezovače rychlosti při nájezdu do boxové uličky.

První skutečné seznámení s novou tratí abslovovali jezdci ve čtvrtek 27. října 2011, kdy dostali první možnost projít si ji pěšky a najít si orientační body pro nejvhodnější okamžik brzdění a akceleraci ze zatáček. Další data sbíraly týmy od prvního pátečního tréninku až po kvalifikaci. Před závodem tak měly k dispozici přibližně milón počítačových variant, jak by závod mohl probíhat.

Buddh International Circuit, Noida – základní statistické údaje
Počet dosavadních GP1
První GP2011
Poslední vítězSebastian Vettel – Red Bull-Renault RB81:31:10,744 (202,842 km/h)
Poslední pole-positionSebastian Vettel – Red Bull-Renault RB81:25,283 min
Poslední nejrychlejší koloJenson Button – McLaren-Mercedes MP4-271:28,203 min

GP Indie 2011 měla k dokonalosti ještě daleko. Při čtvrteční tiskové konferenci vypadl elektrický proud a na okruhu se do poslední chvíle pracovalo. Část personálu natírala obrubníky, část zametala cílovou rovinku od stavebního prachu. Před zahájením prvního pátečního tréninku zůstávaly na některých místech dráhy kaluže vody. Nevznikly v důsledku předchozího deště, ale jednalo se o pozůstatek snahy pořadatelů zbavit trať nečistot pomocí kropicích vozů.

Neuplynulo ani pět minut od rozsvícení zeleného světla na konci pit-lane a již musel být trénink přerušen. Na trať vběhl pes. Událost, kterou by bylo jindy možné přejít mávnutím ruky, dostala v tom roce v souvislosti s úmrtími Dana Wheldona v IndyCar a Marca Simoncelliho v MotoGP a voláním po zvýšení bezpečnosti na závodních okruzích zcela jiný rozměr.

Ke druhé GP Indie přivezli technici Pirelli stejné směsi jako o rok dříve, tedy stříbrně značenou hard a žlutě odlišenou soft. Scénář byl jednotný, start na měkké směsi, pak jediná zastávka v boxech a přezutí na tvrdou směs start. To pro letošní GP Indie platit nebude, jak vysvětluje hlavní inženýr Lotusu Alan Permane.

“Letošní závod bude mít zcela jiný průběh než dvě předchozí velké ceny. V roce 2013 máme v Indii k dispozici směsi medium a soft. To povede k rozdílným volbám strategií. Obecně lze považovat současné pneumatiky za měkčí než dřívější verze. O to může být závod zajímavější, protože počítáme se dvěma až třemi zastávkami.”

Přitom indická trať na pneumatiky klade poměrně vysoké nároky. Důvodem jsou jednak očekávané vysoké teploty kolem 30 °C, jednak vysokorychlostní zatáčky. Nejvíce je v nich zatížena přední levá pneumatika. Udržet například v zatáčce deset při přetížení 4g ideální stopu znamená mít optilmální přilnavost. Přítom pneumatiky setrvávají pod takovým zatížením dlouhých sedm sekund. Jiným kritickým místem je počáteční úsek okruhu s velkým převýšením, které způsobuje silné vertikální zatížení, v jehož důsledku se povrch pneumatik ohřeje až nad 100 °C.

GP Indie 2013 - časový harmonogram (SELČ/neděle SEČ)
Pátek 25. října
06:30 - 08:001. volný trénink
10:30 - 12:002. volný trénink
Sobota 26. října
07:30 - 08:303. volný trénink
od 10:30kvalifikace
Neděle 27. října
od 10:30závod

GP Indie 2013 se možná dočká velkolepé oslavy, protože již zde může být korunován Sebastian Vettel počtvrté v řadě mistrem světa. Nepotřebuje k tomu mnoho, jeho bodový náskok je natolik velký, že mu stačí i při vítězství jeho největšího konkurenta Fernanda Alonsa (Ferrari) dojet nejhůře pátý.

Stalo se v předchozích sezónách:

2011: 

Sebastian Vettel (Red Bull) byl při první velké ceně na novém indickém okruhu Buddh International Circuit k neudržení. Ukázal se jako skutečný staronový mistr světa a zvítězil v premiérové GP Indie po 60 kolech stylem start – cíl. Kromě toho se do historických tabulek zapsal jako první vítěz indické kvalifikace a stejně tak mu patřilo nejrychlejší kolo v závodě.

V cíli druhý Jenson Button (McLaren) si velmi dobře poradil s nástrahami startovní procedury a nenechal se vyvést z míry ani množstvím prachu na asfaltovém povrchu, ani útokem Fernanda Alonsa (Ferrari) z levé strany, který nakonec vystoupal na pódium jako třetí. Button si při ataku Alonsa podržel svou stopu, na výjezdu z první zatáčky se zařadil za dvojici Red Bullu a ještě v průběhu úvodního kola předstihl na dlouhé protilehlé rovince do té doby druhého Marka Webbera.

2012:

Po vydařeném startu začal Sebastian Vettel (Red Bull) jezdcům za sebou ujíždět a závod dostal obvyklou podobu, kdy si německý pilot rychle vybuduje pohodlný náskok, který pak udržuje až do posledního kola. Nic na tom nezměnila enormní snaha Fernanda Alonsa (Ferrari/2. místo), ani povedený start Marka Webbera (Red Bull(3. místo), kteří rovněž vystoupali na podium.

Po pátém místu v GP Indie ztratil Jenson Button (McLaren) poslední, byť teoretickou naději na zisk titulu. Sebastian Vettel naopak díky vítězství zvětšil svůj náskok v hodnocení jednotlivců tři závody před koncem sezóny na 13 bodů před Fernandem Alonsem (Ferrari) a 67 bodů před Kimim Räikkönenem (Lotus). Mezi touto trojicí se mělo rozhodnout o mistru světa pro rok 2012.

Začít diskuzi