Pátek v Abu Dhabi: Nejprve Grosjean, pak Vettel v čele

Vettel na trati GP Abu Dhabi
Vettel na trati GP Abu DhabiZdroj: Reuters
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Na dominanci Sebastiana Vettela se nic nemění. Pouze náskok, s jakým získal nejlepší čas pátečního programu v Abu Dhabi, není tak drtivý jako před týdnem v indické Noidě. Důvodem je vysoká teplota a menší ohleduplnost monopostu RB9 vůči pneumatikám.

Abu Dhabi přivítalo účastníky úvodního tréninku před nedělní velkou cenou pěkným vedrem. Slunce již před polednem rozehřálo vzduch na tropických 35 °C a asfalt dosáhl povrchové teploty 46 °C. Vedle vysoké teploty měli jezdci od počátku potíže s minimální mechanickou přilnavostí, protože trať byla „zelená“. To způsobilo divoké smýkání aut po dráze a nejeden výlet mimo ní.

Podmínky se ale s každou přibývající minutou zlepšovaly. Toho využil Romain Grosjean (Lotus) a v závěru první devadesátiminutovky se dostal do čela výsledkové listiny časem 1:44,241 min a udržel za zády jak pilota Mercedesu Lewise Hamiltona (2./+0,192 s), tak dvojici Red Bullu v pořadí Sebastian Vettel (3. /+0,258 s) před Markem Webberem (4./+0,471 s).

Příznivý výsledek zaskočil šéfa týmu Lotus Erica Boulliera, který jej však vzápětí v rozhovoru pro ´Sky Sports F1´ relativizoval: „Sami jsme poněkud překvapeni. Auto je v pořádku, jen si myslím, že mnozí z konkurentů jezdili s větším množstvím benzínu v nádrži.“

K výkonu svého druhého pilota, Kimiho Räikkönena (6./+,688 s), Eric Boullier řekl: „Kimi dnes nastoupil znovu s podvozkem, který má kratší rozvor. Ukázalo se, že se s ním nejede moc dobře. Vypadá to, že i tady bude vhodnější nasadit auto s delším rozvorem. Překvapilo nás to, ale jinak si vedeme dobře.“

První volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
18Romain GrosjeanLotus-Renault E211:44.2410021
210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:44.433+0:00.192+0:00.19223
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:44.499+0:00.258+0:00.06618
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:44.712+0:00.471+0:00.21319
59Nico RosbergMercedes F1 W041:44.741+0:00.500+0:00.02924
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:44.929+0:00.688+0:00.18823
714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:45.040+0:00.799+0:00.11120
85Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:45.099+0:00.858+0:00.05920
916Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:45.150+0:00.909+0:00.05124
106Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:45.331+0:01.090+0:00.18120
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:45.378+0:01.137+0:00.04723
123Fernando AlonsoFerrari F1381:45.440+0:01.199+0:00.06218
1317Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:45.823+0:01.582+0:00.38322
1415James CaladoForce India-Mercedes VJM061:45.924+0:01.683+0:00.10120
1512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:46.068+0:01.827+0:00.14418
1618Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:46.114+0:01.873+0:00.04622
174Felipe MassaFerrari F1381:46.124+0:01.883+0:00.01018
1819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:46.126+0:01.885+0:00.00221
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:47.600+0:03.359+0:01.47422
2021Heikki KovalainenCaterham-Renault CT031:47.670+0:03.429+0:00.07022
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:47.723+0:03.482+0:00.05323
2223Rodolfo GonzálezMarussia-Cosworth MR021:49.565+0:05.324+0:01.84222
107% hranice1:51.537splnili všichni

Lewis Hamilton testoval systém pasivního DRS. Byl s ním o tři desetiny rychlejší než jeho týmový kolega Nico Rosberg (5./+500 s). Německý jezdec, který před týdnem v indické Noidě skončil v závodě na druhé pozici, však více očekával až od podvečerního tréninku: „Důležitější bude druhý trénink, ten přinese více využitelných poznatků, protože se pojede pozdě odpoledne a nebude takové horko.“

„Navečer bude možné nastavit auto v zadní partii na agresivnější styl jízdy. Zadní pneumatiky nebudou za nižších teplot tolik trpět,“ zůstával Nico Rosberg myšlenkami už u nedělního závodu, který startuje poměrně pozdě odpoledne a viditelnost na konci velké ceny podpoří stejně jako před rokem umělé osvětlení. Nyní se Rosberg přehřívání pneumatik vyhýbal alespoň jízdou po zastíněné části dráhy od vysokých tribun a okolních budov, jak mu doporučili z boxové zídky.

Již jistý mistr světa a obhájce titulu Sebastian Vettel věnoval většinu času doladění nastavení auta, protože nebyl spokojený s průjezdem středního sektoru, kde ztrácel na konkurenci včetně Marka Webbera nejvíce. Změna se projevila v závěru tréninku, kdy německý šampión výrazně zrychlil. Byl ovšem příliš rychlý i v nájezdu na boxové stání, které přesně netrefil, až najel do svých mechaniků. Nikdo se naštěstí nezranil.

Ferrari, které po minulé velké ceně ztratilo druhou pozici mezi konstruktéry, toho během prvního tréninku moc nepředvedlo. Fernando Alonso (12./+1,199 s) zkoušel různé modifikace přídavných prvků na bočnicích, připomínající minikřídlo, jehož úkolem je správně směřovat vzduch k zadní nápravě a zadnímu křídlu při obtékání karosérie.

Valný výsledek však tato změna nepřinesla. Před Ferrari se dostali jezdci týmů Force India, McLaren, Williams a Sauber. Za poslední z nich nastoupil Nico Hülkenberg, který ještě ve čtvrtek scházel na nezbytných schůzkách se sponzory, protože jej přemohla žaludeční nevolnost. Dnes už ale byl v pořádku.

Celkem tři týmy využily v průběhu prvního volného tréninku služeb svých testovacích pilotů. A tak se dopoledne představili James Calado (Force India), který usedl do kokpitu Adriana Sutila, Rodolfo González (Marussia) dostal svolení ke startu v monopostu Maxe Chiltona a Caterham ve snaze odpoutat se z poslední pozice Poháru konstruktérů požádal o další výpomoc svého bývalého závodního jezdce Heikkiho Kovalainena, který zastoupil Nizozemce Gieda van der Gardeho.

Druhý volný trénink

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:41.3350035
22Mark WebberRed Bull-Renault RB91:41.490+0:00.155+0:00.15532
310Lewis HamiltonMercedes F1 W041:41.690+0:00.355+0:00.20037
47Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:41.726+0:00.391+0:00.03642
59Nico RosbergMercedes F1 W041:41.758+0:00.423+0:00.03241
66Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:42.006+0:00.671+0:00.24836
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:42.010+0:00.675+0:00.00431
83Fernando AlonsoFerrari F1381:42.171+0:00.836+0:00.16131
911Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:42.324+0:00.989+0:00.15341
104Felipe MassaFerrari F1381:42.440+0:01.105+0:00.11636
1112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:42.509+0:01.174+0:00.06939
128Romain GrosjeanLotus-Renault E211:42.607+0:01.272+0:00.09818
1314Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:42.806+0:01.471+0:00.19927
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:42.952+0:01.617+0:00.14636
1515Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:42.998+0:01.663+0:00.04627
1619Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:43.152+0:01.817+0:00.15429
1718Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:43.271+0:01.936+0:00.11936
1817Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:43.565+0:02.230+0:00.29436
1921Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:44.138+0:02.803+0:00.57335
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:44.459+0:03.124+0:00.32135
2120Charles PicCaterham-Renault CT031:44.525+0:03.190+0:00.06638
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:45.565+0:04.230+0:01.04027
107% hranice1:48.428splnili všichni

Druhý volný páteční trénink vrátil do vedení jezdce Red Bullu. Konkrétně Sebastiana Vettela, který zajel nejlepší čas 1:41,335 min. Nejblíže mu byl Mark Webber (2./+0,155 s). Při mírně zapadajícím slunci postupně klesala teplota asfaltu i okolního vzduchu, což mělo pozitivní vliv na podmínky na trati. Využili toho také Lewis Hamilton (3./+355 s), Kimi Räikkönen (4./+0,391 s) a Nico Rosberg (5./+0,423 s), jejichž přijatelná ztráta napovídala, že by zítřejší kvalifikace mohla být vcelku napínavá.

K výkonu svých jezdců prohlásil spokojený šéf Red Bullu Christian Horner: „V principu se naši jezdci cítí v autech velmi šťastně. Závod ale bude vyrovnaný.“ Při tomto hodnocení vycházel Horner z výsledků simulace závodu, při níž dosahovali oba piloti Red Bullu na měkké směsi konstantní časy, ovšem ztráceli přitom například na Kimiho Räikkönena.

Fin nasadil ostré tempo hned od prvních minut druhého tréninku a stále se zlepšoval. Lotus se zdá být v závodním režimu velmi silný a Kimi Räikkönen se pravděpodobně rozhodl, že svůj triumf z Abu Dhabi 2012 prostě letos obhájí.

Christian Horner rovněž zaznamenal velmi rychlé časy v podání týmu McLaren. Jensonu Buttonovi a Sergiu Pérezovi se nejvíce dařilo v prvním sektoru. „Vypadá to s námi dobře. Red Bull sice zůstává nad naše síly. Dostali jsme se ale na úroveň Mercedesu,“ hlásili svorně oba jezdci McLarenu.

Mnohem méně optimismu bylo možné zaznamenat v táboře Ferrari. Ve druhém tréninku se sice Fernando Alonso (8./+0,836 s) a Felipe Massa (10./+1,105 s) konečně propracovali do top 10, ale výkonností se pohybovali na úrovni švýcarského Sauberu, jemuž se naopak daří držet v šachu indickou stáj Force India, s níž soupeří o šestou příčku v Poháru konstruktérů.

Paul di Resta a Adrian Sutil (oba Force India) strávili značnou část čekáním v garáži, protože na jejich autech nefungovaly správně brzdy. Kromě toho Skot di Resta zažil nepříjemný okamžik, když na konci dlouhé rovinky musel využít únikovou zónu poté, co v jeho pneumatice náhle klesl tlak vzduchu. To, co nejdříve vypadalo jako defekt pneumatiky, se nakonec ukázalo jako důsledek přetrvávajícího problému s brzdami. Odštípnuté části brzdových destiček poškodily plášť, z nějž logicky následoval únik vzduchu.

To ovšem nebyl jediný defekt brzd. S podobným problémem se potýkal Jenson Button (McLaren), Romain Grosjean (Lotus) a také Max Chilton (Marussia). Pilota týmu s ruskou licencí ovšem nezastavila přímá závada na brzdách, ale odpadlý přivadeč chladícího vzduchu, po jehož ztrátě se ocitl v divokém smyku.

Jistým závěrem prvního dne na okruhu Yas Marina Circuit v Abu Dhabi je skutečnost, že pneumatiky na málo agresivním asfaltovém povrchu drží a že i s měkkou směsí se dá ujet až 20 kol. To by mohlo směřovat k volbě strategie s jedinou zastávkou v boxech.

Začít diskuzi