Pátek v Abu Dhabi: Nejprve Grosjean, pak Vettel v čele

Na dominanci Sebastiana Vettela se nic nemění. Pouze náskok, s jakým získal nejlepší čas pátečního programu v Abu Dhabi, není tak drtivý jako před týdnem v indické Noidě. Důvodem je vysoká teplota a menší ohleduplnost monopostu RB9 vůči pneumatikám.
Abu Dhabi přivítalo účastníky úvodního tréninku před nedělní velkou cenou pěkným vedrem. Slunce již před polednem rozehřálo vzduch na tropických 35 °C a asfalt dosáhl povrchové teploty 46 °C. Vedle vysoké teploty měli jezdci od počátku potíže s minimální mechanickou přilnavostí, protože trať byla „zelená“. To způsobilo divoké smýkání aut po dráze a nejeden výlet mimo ní.
Podmínky se ale s každou přibývající minutou zlepšovaly. Toho využil Romain Grosjean (Lotus) a v závěru první devadesátiminutovky se dostal do čela výsledkové listiny časem 1:44,241 min a udržel za zády jak pilota Mercedesu Lewise Hamiltona (2./+0,192 s), tak dvojici Red Bullu v pořadí Sebastian Vettel (3. /+0,258 s) před Markem Webberem (4./+0,471 s).
Příznivý výsledek zaskočil šéfa týmu Lotus Erica Boulliera, který jej však vzápětí v rozhovoru pro ´Sky Sports F1´ relativizoval: „Sami jsme poněkud překvapeni. Auto je v pořádku, jen si myslím, že mnozí z konkurentů jezdili s větším množstvím benzínu v nádrži.“
K výkonu svého druhého pilota, Kimiho Räikkönena (6./+,688 s), Eric Boullier řekl: „Kimi dnes nastoupil znovu s podvozkem, který má kratší rozvor. Ukázalo se, že se s ním nejede moc dobře. Vypadá to, že i tady bude vhodnější nasadit auto s delším rozvorem. Překvapilo nás to, ale jinak si vedeme dobře.“
První volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:44.241 | 0 | 0 | 21 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:44.433 | +0:00.192 | +0:00.192 | 23 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:44.499 | +0:00.258 | +0:00.066 | 18 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:44.712 | +0:00.471 | +0:00.213 | 19 |
5 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:44.741 | +0:00.500 | +0:00.029 | 24 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:44.929 | +0:00.688 | +0:00.188 | 23 |
7 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:45.040 | +0:00.799 | +0:00.111 | 20 |
8 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:45.099 | +0:00.858 | +0:00.059 | 20 |
9 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:45.150 | +0:00.909 | +0:00.051 | 24 |
10 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:45.331 | +0:01.090 | +0:00.181 | 20 |
11 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:45.378 | +0:01.137 | +0:00.047 | 23 |
12 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:45.440 | +0:01.199 | +0:00.062 | 18 |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:45.823 | +0:01.582 | +0:00.383 | 22 |
14 | 15 | James Calado | Force India-Mercedes VJM06 | 1:45.924 | +0:01.683 | +0:00.101 | 20 |
15 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:46.068 | +0:01.827 | +0:00.144 | 18 |
16 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:46.114 | +0:01.873 | +0:00.046 | 22 |
17 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:46.124 | +0:01.883 | +0:00.010 | 18 |
18 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:46.126 | +0:01.885 | +0:00.002 | 21 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:47.600 | +0:03.359 | +0:01.474 | 22 |
20 | 21 | Heikki Kovalainen | Caterham-Renault CT03 | 1:47.670 | +0:03.429 | +0:00.070 | 22 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:47.723 | +0:03.482 | +0:00.053 | 23 |
22 | 23 | Rodolfo González | Marussia-Cosworth MR02 | 1:49.565 | +0:05.324 | +0:01.842 | 22 |
107% hranice | 1:51.537 | splnili všichni |
Lewis Hamilton testoval systém pasivního DRS. Byl s ním o tři desetiny rychlejší než jeho týmový kolega Nico Rosberg (5./+500 s). Německý jezdec, který před týdnem v indické Noidě skončil v závodě na druhé pozici, však více očekával až od podvečerního tréninku: „Důležitější bude druhý trénink, ten přinese více využitelných poznatků, protože se pojede pozdě odpoledne a nebude takové horko.“
„Navečer bude možné nastavit auto v zadní partii na agresivnější styl jízdy. Zadní pneumatiky nebudou za nižších teplot tolik trpět,“ zůstával Nico Rosberg myšlenkami už u nedělního závodu, který startuje poměrně pozdě odpoledne a viditelnost na konci velké ceny podpoří stejně jako před rokem umělé osvětlení. Nyní se Rosberg přehřívání pneumatik vyhýbal alespoň jízdou po zastíněné části dráhy od vysokých tribun a okolních budov, jak mu doporučili z boxové zídky.
Již jistý mistr světa a obhájce titulu Sebastian Vettel věnoval většinu času doladění nastavení auta, protože nebyl spokojený s průjezdem středního sektoru, kde ztrácel na konkurenci včetně Marka Webbera nejvíce. Změna se projevila v závěru tréninku, kdy německý šampión výrazně zrychlil. Byl ovšem příliš rychlý i v nájezdu na boxové stání, které přesně netrefil, až najel do svých mechaniků. Nikdo se naštěstí nezranil.
Ferrari, které po minulé velké ceně ztratilo druhou pozici mezi konstruktéry, toho během prvního tréninku moc nepředvedlo. Fernando Alonso (12./+1,199 s) zkoušel různé modifikace přídavných prvků na bočnicích, připomínající minikřídlo, jehož úkolem je správně směřovat vzduch k zadní nápravě a zadnímu křídlu při obtékání karosérie.
Valný výsledek však tato změna nepřinesla. Před Ferrari se dostali jezdci týmů Force India, McLaren, Williams a Sauber. Za poslední z nich nastoupil Nico Hülkenberg, který ještě ve čtvrtek scházel na nezbytných schůzkách se sponzory, protože jej přemohla žaludeční nevolnost. Dnes už ale byl v pořádku.
Celkem tři týmy využily v průběhu prvního volného tréninku služeb svých testovacích pilotů. A tak se dopoledne představili James Calado (Force India), který usedl do kokpitu Adriana Sutila, Rodolfo González (Marussia) dostal svolení ke startu v monopostu Maxe Chiltona a Caterham ve snaze odpoutat se z poslední pozice Poháru konstruktérů požádal o další výpomoc svého bývalého závodního jezdce Heikkiho Kovalainena, který zastoupil Nizozemce Gieda van der Gardeho.
Druhý volný trénink
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:41.335 | 0 | 0 | 35 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:41.490 | +0:00.155 | +0:00.155 | 32 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:41.690 | +0:00.355 | +0:00.200 | 37 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:41.726 | +0:00.391 | +0:00.036 | 42 |
5 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:41.758 | +0:00.423 | +0:00.032 | 41 |
6 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:42.006 | +0:00.671 | +0:00.248 | 36 |
7 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:42.010 | +0:00.675 | +0:00.004 | 31 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:42.171 | +0:00.836 | +0:00.161 | 31 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:42.324 | +0:00.989 | +0:00.153 | 41 |
10 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:42.440 | +0:01.105 | +0:00.116 | 36 |
11 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:42.509 | +0:01.174 | +0:00.069 | 39 |
12 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:42.607 | +0:01.272 | +0:00.098 | 18 |
13 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:42.806 | +0:01.471 | +0:00.199 | 27 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:42.952 | +0:01.617 | +0:00.146 | 36 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:42.998 | +0:01.663 | +0:00.046 | 27 |
16 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:43.152 | +0:01.817 | +0:00.154 | 29 |
17 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:43.271 | +0:01.936 | +0:00.119 | 36 |
18 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:43.565 | +0:02.230 | +0:00.294 | 36 |
19 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:44.138 | +0:02.803 | +0:00.573 | 35 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:44.459 | +0:03.124 | +0:00.321 | 35 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:44.525 | +0:03.190 | +0:00.066 | 38 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:45.565 | +0:04.230 | +0:01.040 | 27 |
107% hranice | 1:48.428 | splnili všichni |
Druhý volný páteční trénink vrátil do vedení jezdce Red Bullu. Konkrétně Sebastiana Vettela, který zajel nejlepší čas 1:41,335 min. Nejblíže mu byl Mark Webber (2./+0,155 s). Při mírně zapadajícím slunci postupně klesala teplota asfaltu i okolního vzduchu, což mělo pozitivní vliv na podmínky na trati. Využili toho také Lewis Hamilton (3./+355 s), Kimi Räikkönen (4./+0,391 s) a Nico Rosberg (5./+0,423 s), jejichž přijatelná ztráta napovídala, že by zítřejší kvalifikace mohla být vcelku napínavá.
K výkonu svých jezdců prohlásil spokojený šéf Red Bullu Christian Horner: „V principu se naši jezdci cítí v autech velmi šťastně. Závod ale bude vyrovnaný.“ Při tomto hodnocení vycházel Horner z výsledků simulace závodu, při níž dosahovali oba piloti Red Bullu na měkké směsi konstantní časy, ovšem ztráceli přitom například na Kimiho Räikkönena.
Fin nasadil ostré tempo hned od prvních minut druhého tréninku a stále se zlepšoval. Lotus se zdá být v závodním režimu velmi silný a Kimi Räikkönen se pravděpodobně rozhodl, že svůj triumf z Abu Dhabi 2012 prostě letos obhájí.
Christian Horner rovněž zaznamenal velmi rychlé časy v podání týmu McLaren. Jensonu Buttonovi a Sergiu Pérezovi se nejvíce dařilo v prvním sektoru. „Vypadá to s námi dobře. Red Bull sice zůstává nad naše síly. Dostali jsme se ale na úroveň Mercedesu,“ hlásili svorně oba jezdci McLarenu.
Mnohem méně optimismu bylo možné zaznamenat v táboře Ferrari. Ve druhém tréninku se sice Fernando Alonso (8./+0,836 s) a Felipe Massa (10./+1,105 s) konečně propracovali do top 10, ale výkonností se pohybovali na úrovni švýcarského Sauberu, jemuž se naopak daří držet v šachu indickou stáj Force India, s níž soupeří o šestou příčku v Poháru konstruktérů.
Paul di Resta a Adrian Sutil (oba Force India) strávili značnou část čekáním v garáži, protože na jejich autech nefungovaly správně brzdy. Kromě toho Skot di Resta zažil nepříjemný okamžik, když na konci dlouhé rovinky musel využít únikovou zónu poté, co v jeho pneumatice náhle klesl tlak vzduchu. To, co nejdříve vypadalo jako defekt pneumatiky, se nakonec ukázalo jako důsledek přetrvávajícího problému s brzdami. Odštípnuté části brzdových destiček poškodily plášť, z nějž logicky následoval únik vzduchu.
To ovšem nebyl jediný defekt brzd. S podobným problémem se potýkal Jenson Button (McLaren), Romain Grosjean (Lotus) a také Max Chilton (Marussia). Pilota týmu s ruskou licencí ovšem nezastavila přímá závada na brzdách, ale odpadlý přivadeč chladícího vzduchu, po jehož ztrátě se ocitl v divokém smyku.
Jistým závěrem prvního dne na okruhu Yas Marina Circuit v Abu Dhabi je skutečnost, že pneumatiky na málo agresivním asfaltovém povrchu drží a že i s měkkou směsí se dá ujet až 20 kol. To by mohlo směřovat k volbě strategie s jedinou zastávkou v boxech.